Introduksjon endte på legevakta....

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Karina80

Introduksjon endte på legevakta....

Post by Karina80 »

Hei,

Min søster prøvde for andre gang å introdusere en ny ung hanrotte til hanrotten hun hadde fra før (den forrige burkameeraten døde for tre uker siden) Den eldste rotta ble helt gal og angrep den minste. Men da hun prøvde å skille dem så ble hun så kraftig bitt at hun måtte på legevakta å bandasjeres og få stivkrampesprøyte og antibiotikakur og sykemelding!!

Dette er vel ikke normalt??

Hun burde vel gi tilbake den yngste rotta hun kjøpte nettopp?
Den eldste rotten har bestandig vært snill og rolig..

Hilsen skremt storesøster

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Dette høres ut som aggresjon ja .
Introduksjoner pleier ofte å ta tid . Spesielt nå det er dominanse og aggresson inne i bildet .

mange bruker mange månter på å venne rottene til hverandre, og ender det vellykket er det vært strevet .

LA rottene hilse på hverandre et sted der ingen av de føler seg som sjef . La de sunse på hverandre, ike grip inn hvis det er litt knuffing og dytting ved midre rottene biter sår i hverandre .

Ha hansker tilstede , å gripe inn i sloss kamper er ike særlig smart uten de hansker;)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hvor var det dere introduserte dem henn? Hvis det var i buret til den gamle hannrotten, så er det forstålig at dette skjedde.
Indroduser dem på en nøytral plass, sånn som Alvrina sier.
Har ikke så mange tips og komme med, da alle mine introduksjoner har godt lett for seg.

Men på disse sidene finner du sikkert noe som kan være til hjelp:
http://awas.nvg.org/faq/ - Gå inn på nr.8
http://www.collaitzrotter.dk/index_rotte.html - Gå der det står Anskaffelse

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og følg ALLTID veldig nøye med bittsår fra rotter. Det gjelder egentlig alle slags bittsår, men rotter kan være bærere av en bakterie som forårsaker rottebittfeber, Streptobacillus moniliformis. Blir bittstedet hovent og rødt eller forandrer seg på annen måte, du får feber eller utslett, så dra straks til legevakten og ta med denne infoen:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=422531
En av NTFs tidligere styremedlemmer lå i ukevis på sykehus i fjor pga dette!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Jeg har opplevd det samme (slapp legevakta da, men måtte ta en tur til legen dager etterpå for å få antibiotika). Noen rotter aksepterer bare ikke nytt selskap.. :(
Hilsen!
Rose

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Har prøvd to ganger og introdusere voksne hannrotter med hverandre. Jeg fulgte alle tips om nøytral plass, tid, lukt ol. Det kan være en umulig prosess det der, så ikke en gang til!! Det kommer mulig av rottenes gemytt, men de jeg trodde var engler har blitt noen bøller, maken til biting! Jeg måtte gå imellom så det ble legevakt, stivkrampesprøyte + antibiotika på meg. Har god erfaring når nykomlingen er så ung som mulig, men pass på!!
Kari Mette
Knerten og Rikard

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Jeg er helt enig! Har hatt så mange problemer med å introdusere ungdom (3 til 12 mnd) til en sammensveiste eldre flokk at jeg rett og slett ikke prøver lenger. Jo yngre jo bedre! Rotter under 2 mnd er ikke noe problem sånn som jeg har opplevd da. Har forresten aldri hatt problemer med jentene.
Hilsen!
Rose

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Har forresten aldri hatt problemer med jentene.
Hm...Ikke vi heller....Hvorfor MÅ disse mannfolkene være så FORBASKET VANSKELIGE AV SEG?! Hersens testosteronbomber!! *pøser ut frustrasjon* :-x :-x :-x :-x Hvorfor kan de ikke bare gjøre som jentene og snuse litt, så akseptere fullt ut nye kompiser? :?:

Hva er det med dem? Sukk.... :hm:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Introduksioner er generelt ikke noget at spørge med, specielt når det gælder hanrotter. Jeg er selv i øjeblikket ved at introducere en 1 år gammel han til min "børnehavegruppe". Både alfaen i gruppen, og den nye han, er den slags rotter, der ikke selv lægger op til slagsmål, men hvis nogen puster sig op overfor dem, så ved de ikke hvilket ben de skal stå på, og puster sig også op.
Indtil videre er vi kun kommet til at mødes på sofaen og et par minutter i buret. Så længe ingen af dem kommer til at træde den anden over tæerne, så går det fint, og de er egentligt ret ligeglade med hinanden. Men kommer de skævt på hinanden, så puffer de begge to op og står og kigger på hinanden og klaprer tænder. Der er ingen af dem der vil tage det første skridt til at slås :roll:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Hmmm, når jeg leser på dere som har blitt biti her... og dratt til legen, dere har fått stivkrampesprøyte.... JEg fikk bare ett antibiotika kur :?:
Er fortsatt små hoven, men det er vel pga såret tenker jeg, kan iallefall bruke hånde igjen nå... Er det veldig viktig og få i seg denne stivkrampesprøyta??????

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Kommer an på når du sist tok stivkrampesprøyte. Fikk høre av legen min at den varer i 10 år, så jeg som nå er 21, må revaksinere meg i løpet av året, siden den jeg tok på barneskolen er i ferd med å "gå over". Så er du under 21, eller har revaksinert deg, fungerer den nok fortsatt :) Men dette skal legen strengt talt spørre deg om når du kommer inn med bittsår.

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Jeg blir 22 i nov...

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Da jeg blei bitt og dro på legevakta så sa legen at hvis det var mer enn 5 år siden jeg hadde tatt stivkrampesprøyte så burde jeg ta den igjen..
Hvil i fred Rudy::.

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Jeg kan ikke huske når jeg tok den sist :/
Eneste jeg husker er BCG som alle drev og snakket om på skolen når vi fikk den... den fikk jeg vel i 4-6kl en plass...

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Ifølge vaksinasjonskortet mitt (jeg er født i 84) fikk jeg polio i 91, difteri/stivkrampe i 95, MMR i 96 og BCG+polio i 99. Altså, vaksiner mot de sykdommene, da :P Så den du fikk i femte-klassen var sikkert stivkrampe, regner med det er samme opplegget på alle skoler.
Du kan jo ta en telefon til fastlegen din og spørre, for sikkerhets skyld. Tror uansett ikke det er dumt å ta den, bare for å være på den sikre siden :)

Locked