Introduksjon endte på legevakta....

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Ja, sant det.... Men hva kan egentlig skje? At jeg blir drit sjuk? :-s

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Sitat fra Helsenett.no:
Hva er stivkrampe?

Stivkrampe skyldes giftstoffer produsert av bakterien Clostridium tetani. Bakteriene finnes utbredt i naturen (øvre del av jordsmonnet) og kommer inn i kroppen gjennom forurensning av sår. Særlig stikk- og bittsår medfører risiko, fordi slike sår er vanskelige å rense. Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut kan variere fra noen dager til flere måneder. Bakteriegiften angriper nervesystemet og gir muskelstivhet og smertefulle kramper. I Norge meldes årlig 1-4 stivkrampetilfelle, oftest hos uvaksinerte personer. Det er stor risiko (ca 50%) for å dø hvis man får sykdommen.

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Takk takk :) Der kunne jeg sette meg mere inn i hva det innebærer iallefall :)

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

ROGER&INGRID SKREV DETTE.
Hm...Ikke vi heller....Hvorfor MÅ disse mannfolkene være så FORBASKET VANSKELIGE AV SEG?! Hersens testosteronbomber!! *pøser ut frustrasjon* Hvorfor kan de ikke bare gjøre som jentene og snuse litt, så akseptere fullt ut nye kompiser?

Hva er det med dem? Sukk....
føler meg litt truffet som mann her :lol: :lol: :wink:

Har vært mye ut og reist og vært borte på stort og smått som ikke alltid har vært like glade i meg.
Ble forklart dette når jeg ble bitt av ett eller annet dyr i Burma.
Stivkramppe sprøyter skal i egentlig virke i 6-8 år,men dette stemmer faktisk ikke.
hos noen mennesker kan virkningen ta slutt på 3-5år eller mindre.
BLIR MAN BITT AV ROTTER,ANDRE DYR ELLER MENNESKER SKAL MAN TA STIVKRAMPE EN GANG TIL,SELV OM MAN TOK DEN FOR EN UKE SIDEN.
Vær forsikktig med å bli bitt,er derre usikkre på om rotta kan bite bruk en sekk til den har roet seg eller bruk hansker.

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Henrik Olavesen wrote:BLIR MAN BITT AV ROTTER,ANDRE DYR ELLER MENNESKER SKAL MAN TA STIVKRAMPE EN GANG TIL,SELV OM MAN TOK DEN FOR EN UKE SIDEN.
Vær forsikktig med å bli bitt,er derre usikkre på om rotta kan bite bruk en sekk til den har roet seg eller bruk hansker.
Hakke jeg gjort :hm: ble biti for litt siden, og nå er jeg sjuk (bare forskjølelse eller noe regner jeg med)

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Hvis du kun har en vanlig forkjølelse så er det nok ikke farlig.
men hvis du begyner å få feber så anbefaler jeg deg å gå til lege.
Det går ofte bra hvis man blir bitt av et tamdyr,men noen gager kan det virkelig gå ille.

Men hvis det er lenge siden du ble bitt så er det det sikkert gått bra.
_________________

meggy

Post by meggy »

rare greier.... :hm:
mine første gutter som er døde kom en etter en... de var alle sammen nokso rare og sto å snuste nyskjerrig på den nye, før de la seg igjen og begynte å fikse litt på segselv og den nye... ingen, og dha mener eg ingen av mine rotter har bette noen andre en maten sin :lol:

virker ikke så deiligt å bli bitt av de... ser det på rottene når de gjesper... de huggtenene :klovn: :?
skumle saker :|

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Så, når nå jeg skal introdusere den tøffeste gutten i gata (Spam 6 mnd) til minste guttene (smaug og Varg ca 9 uker tenker jeg ) må jeg finne fram arbeidshanskene til samboer ja. Uff, gruer meg, han huffer og puffer mot disse nydelige små.. han har nok skikkelig lyst til å banke de masse

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hehe.. Prøv gjerne noe sånt med lukt, som det står om i den andre tråden her inne.. Men mine gikk alt helt fint, tok en halvtime-time før jeg satte dem sammen i buret, kun litt snusing og tvangsvasking og noen små pip fra Dole, så var alt greit.. :) Men selvfølgelig, en litt småaggressiv hann må man jo være litt mer forsiktig med.. Hva med å la dem bytte bur en stund før du lar dem møtes igjen? Etter at de store har blitt friske, mener jeg? Det burde jo gå an, for da blir de litt vant til lukten av hverandre?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Maggie_86

Post by Maggie_86 »

blir nesten litt skremt jeg når jeg leser detta her for jeg skal jo ha en ny rotte inn i buret i morgen... jeg er liv redd for sprøyter å greier...hehe... hmmm... men man får vel bare prøve...?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Det går som regel greit med jenter; bare la dem møtes på en nøytral plass (altså ikke i buret), hvor du har full kontroll (kan skille dem hvis nødvendig). De kommer garantert til å sniffe iherdig på hverandre og kanskje også knuffe litt, men la dem holde på. Grensen for det akseptable går ved så kraftig bitt at en eller begge begynner å blø. Lykke til; vi har aldri hatt store problemer med jentene våre, det går nok bra!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maggie_86

Post by Maggie_86 »

jamen da hiver jeg meg i det.... men er bare litt redd for at dothe skal skade seg el den andre... men de sårene de eventuelt får gror vel veldig fort etter det jeg har hørt...?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg tror rottesår gror ganske fort, ja. Når de først blør, kan det se ille ut, men de tåler en god del. Vår Spinus skadet en tå og fossblødde så vi trodde han skulle stryke med, men det gikk helt fint.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked