HJELP! Fått meg en ny rotte, ha de i samme bur?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Shrty

HJELP! Fått meg en ny rotte, ha de i samme bur?

Post by Shrty »

Har hatt ei rotte i ett halvt år nå ca, den er ett år gammel, den bodde tidligere sammen med ei annen rotte, var litt redd for at den skulle bli deppremert og lignende men har kost veldig mye med den og hatt den med meg ut og lekt mye med den så den er en lykkelig rotte :)

Men så har jeg fått meg enda en rotte, den ble født for noen måneder siden,
har hatt den i 2 uker nå, og har hatt de separert i 2 forskjellige bur som står inntil hverandre.

Pleier å ha de på fanget/pulten/ett bord og se på når de løper rundt, de virker som venner så lenge de ikke er i samme bur, har prøvd å ha de i samme bur en del men det virker som om de begynner å sloss da, ikke sånn vennlig slossing.

begge guttene er rotter og begge rottene er født i privat-hjem, de er ikke i familie

Noen som vet hva jeg må gjøre for å kunne ha de i samme bur?

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

JEg har nettopp introdusert jentene mine og flyttet de nettopp sammen.

Det jeg gjorde var og la burene stå åpene, så de kunne lukte på bura til hverandre (hold øye med de tilfelle det ble krangling som ble voldsom), og etter en 14 dagers tid så begynte de og sove i hverandres bur, lå i en bunt alle sammen etc, så jeg bestemte meg for at når dette hadde skjedd noen ganger, skulle de få flytte sammen, og dette har gått kjempe fint :) De bor nå sammen og er lykkelige som bare det :D:D:D

Lykke til ed din introduksjon :sol:

Shrty

Post by Shrty »

Kan prøve det, men hver gang jeg har bura de sine åpne, så går det fint helt til den misnte går inn i buret til den største

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Som sagt må du følge nøye med, men prøv og la største mann få gå løs rundt på buret til minste mann først. Altså lukk opp buret til største mann, men ikke minstamann sitt, bare la de stå ved siden av hverandre.

Grunnen til at størstemann er "kranglete" ovenfor minsten, kan også være at han viser sin dominanse. Går kranglinga brutalt, eller er det en lett krangel?

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

De bør ha et bur som ikke tilhører noen. Gjøre endringer slik at det buret som de skal bo i ikke har luktene til verken den ene eller den andre av de to, og at at innredningen kansje også er ny.
Så hvis du skal bruke et bur som tilhører 1 av de så bør det skrubbes og vaskes godt og samme med tingene inni buret. Å så bør du ommøbelere.
Mvh
Elin:o)

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

dyr og menesker levr under en rang, man har de dominante og de som underkaster seg. Men av og til kommer det en ny som vil utfordre den dominante ved å ta over sjefs rollen. Sånn er verden! Dyra er veldig flinke til å rette seg etter hverandre etter litt slossing, diskusjon m.m...må bare passe på at det ikke blir for voldsomt. Men på en måte ved å ta bort den nye "vinner" på enmåte den andre. Den får en seiersfølelse for han fikk det som han ville. Hva med å plutselig bytte bur på de? kjenne den andre sin lukt..og så putte den nye rotta tilbake til sitt bur der den andre nå bor...hva skjer da???

Er sånn da hesta å blir sluppet på beite sammen med andre, de starter med engang å utfordre hverandre for alle hingstene vil lede flokken men bare den strekeste for rollen. Da må de andre bare finne seg i å underkaste seg, og følge sin leder. Men her oppstår det å stadig nye konflikter, for de vil komme tl å prøve seg!....

Men som du sa så hadde du de ute sammen og det gikk bra, det er forde da er de på en anonymt sted som ingen hersker over. Men buret er dems hjem, og noe som de ser på som sitt og som en trygghet. Men så kommer det plutselig en til som å skal bo der.....da må den nye innrette seg etter den som allerede bor der, den må finne sin plass i rangen!!!

lykke til!!!

Bare å håpe at de ikke er dominante begeto da!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Shrty

Post by Shrty »

Hadde ett nesten vellykka forsøk, begge rottene var temmelig sløve fordi det var ganske så varmt her inne, så de lå å nesten sov, så løfta jeg han lille inni buret til han store, han store brydde seg ikke akkurat da, han lille gikk litt rundt omkring, men så angrep han lille han store

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Står masse om dette emnet under introduksjoner.
Masse tips og råd for å gjøre dette litt lettere.
Mvh
Elin:o)

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Shrty wrote:Hadde ett nesten vellykka forsøk, begge rottene var temmelig sløve fordi det var ganske så varmt her inne, så de lå å nesten sov, så løfta jeg han lille inni buret til han store, han store brydde seg ikke akkurat da, han lille gikk litt rundt omkring, men så angrep han lille han store
Gikk det greit da?

Jeg satte aldri mine inn i buret til de andre, de måte gå dit selv, så de ikke gjør hverandre overrsaket, pluss at det er ikke sikkert minstemann var klar for og bli bært inn til en annen.

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

otter er som mennesker liker ikke å ha fremede plutslig stående i stua,jeg liker ikke det.
så man må regne med litt krangel de første dagene,så roer det seg ofte ned.
man må la rottene ordne seg imellom og ikke blande seg så mye inn,så lenge de ikke slåss så de virkelig skader hverandre.
Litt slossing og piping er naturlig.
Prøv å ta litt rosevann eller vask dem.
en vask og litt godlukt er alltid et pluss,hvertfall når det gjelder oss støre dyr. :wink:

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Henrik Olavesen wrote: Prøv å ta litt rosevann eller vask dem.
en vask og litt godlukt er alltid et pluss,hvertfall når det gjelder oss støre dyr. :wink:
Hehe, ikke dumt sagt :D

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Henrik Olavesen wrote:Prøv å ta litt rosevann eller vask dem.
en vask og litt godlukt er alltid et pluss,hvertfall når det gjelder oss støre dyr. :wink:
Prøvde det på mine når smårottene kom hit. Alle 6 ble vasket og så fikk de en dæsj med min parfyme. Alle rottene luktet meget godt,men det hjalp ikke lenge. I det øyeblikket storrottene fant munnen til de små ble det rabalder :roll: Likte tydeligvis ikke ånden demmes...Hehe....
Ikke bare bare å pusse tennern til smårottene heller :rottehode:
Mvh
Elin:o)

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Tror ikke at de hadde likt å bli pusset tennene på.
noen ganger er det vannskligere en ander ganger å få nye inn i floken.
har lært noen små triks gjenom årne som rotte eier.
jeg pleier ofte la dem ordne det opp i det selv,kan ofte bli litt krangling men oftes etter 1døgn med hvem er du hva gjør du her roer de seg ned.
et annet råd er som sagt vaskebur og rotter og få litt rosevann på de,en vellpleid rotte er en glad rotte.ok,ikke helt sant. :P
Et annet råd er å gi dem litt karve og ingefær for da vill de selv vaskke lukta av seg,skader ikke å prøve.PS.ikke gi dem for mye av det kan fort få litt fart på magen med for mye karve :oops:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*Flyttet til introduksjoner*

Sandra

Post by Sandra »

Kjøpte to nye babyer i helga. Buret har vært på "reperasjon" så de måtte bo hver for seg. I morgen flytter alle fire sammen i det store buret. Det blir spennende.
Alleredet første dagen fikk de møtes, alt gikk helt fint. De store damene brydde seg ikke i det hele tatt om de små rampe trollene. Så å flytte sammen i morgen skal gå kjempe fint :)

Locked