ny rotte?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
chi

ny rotte?

Post by chi »

Jeg vurderer å kjøpe en kamerat til Hubba(rotta mi som bor alene). Men jeg tviler på at det kommer til å gå. Men hvis det ikke funker mellom Hubba og den nye rotta, flytter jeg den over til Bubba, Buddha og Benjii. Men det jeg lurer på er om det er mye mer arbeid med 5 rotter enn 4?
Men hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en ny rotte blir det ikke før rottene mine har blitt kvitt all midden

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Tror nok ikke det er så mye mer arbeid om du har fire eller fem rotter etterhvert, men i førsten vil det nok kreve litt tid siden du må bli kjent med den og bruke litt tid på kanskje å gjøre den tam og sånn, men fôring, rengjøring og sånn vil ikke ta mer tid så lenge du ikke trenger fler bur..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

chi

Post by chi »

siden ingen andre svarer, betyr det at det er som skaubytroll sier, at det ikke er så veldig mye mer arbeid med 5 rotter?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvorfor tror du ikke det kommer til å gå med en kamerat til Hubba? Er han aggressiv mot de tre andre? Det vil være en fordel at den nye er så ung som mulig, da. Normale rotter angriper ikke unger. Men nå vet jeg jo ikke om Hubba er "normal"... :?

Forbered deg på å bruke masse tid på langsom introduksjon dersom Hubba ikke godtar den nye med en gang. Den nye kan sikkert bo sammen med de tre andre under prosessen, for så kan han hvertfall flytte tilbake dit om det ikke går med Hubba, og du slipper å ha tre bur. Ellers er det ikke så veldig mye mer jobb med 5 enn med 4, nei. En mer å ha øynene på når de er ute, og en mer som skal ha kos og mat er det jo selvfølgelig.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg har 4 rotter - 2 jenter, 2 gutter, og for meg er det maks antall. Jeg hadde flere før, men jeg følte ikke at jeg kunne bli så godt kjent med de og gir de hver den oppmerksomheten de trengte. Det varierer jo for alle - noe synes det er mest gøy med en flokk og har ikke problem å bli knyttet til alle sammen, og noen, som meg trives best med få rotter.

chi

Post by chi »

Hubba er veldig aggressiv mot de 3 andre. Han blåser seg opp og pelsen stritter. Etter han har luktet på dem, angriper han dem. Han har bitt dem slik at de har begynt å blødd. Og en gang mistet Bubba mye hår(vet ikke helt hvorfor, men det var vel kansje siden han var så redd?) Og når de er på ''tur'' og nermere seg buret til Hubba blir han helt vill og prøver å angripe dem gjennom sprinklene. Familien min kaller Hubba for ''psyko-rottå''. Ingen tør å holde å klappe ham, de tror han er slem mot mennesker også. Men det er han ikke :D

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Kanskje han er en av de få rotter som har det best alene...? Prøvde ikke du og venninna di en gang å la han hilse på hennes småe rotter? Mener å huske at det ikke gikk så bra?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Har du forsøkt å få ham kastrert? Det kan hjelpe på aggressitivet.

chi

Post by chi »

jo, jeg og veninna mi prøvde og det gikk ikke bra!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

chi wrote:jo, jeg og veninna mi prøvde og det gikk ikke bra!
Hva? Prøvde dere å kastrere ham selv? Hva skjedde?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

nei, vi prøvde å la Hubba hilse på veninna mi sine rotter og det gikk ikke bra

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Når en hannrotte først har bodd alene en stund i voksen alder, blir det som regel problematisk når han skal prøve å møte andre rotter, så det beste er da å prøve med helt unge rotter.

Selvfølgelig er det mer arbeid å ha fem rotter enn fire, du skal tenke på at alle sammen skal ha like mye omsorg som de har nå, men på den annen side er det ikke rettferdig for den ene hannen din at han skal bo alene hvis han har muligheten til å bo sammen med en ung hann. Du bruker jo sikkert utrolig mye tid på alenerotta di, og da vil en rotte som bor sammen med han avløse deg ganske mye.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Chansey -rex dumbogutt- flyttet til ny eier, og tålte plutselig ikke andre hanner lenger! Hans nye eier prøvde alt, men til ingen nytte... Helt til hun prøvde å sette en liten dobbelrex sammen med han. Det gikk kjempefint! De viste seg at Chansey ikke likte de andre rottene pga lukten (!). Derfor godtok han dobbeltrexen, fordi den luktet kjent... :) prøv med en liten gutt, gjerne gnu han inn med urin fra Hubba. Da skal det være lettere å godta romkameraten ;) Hvis Hubba ikke bare vil være enstøing da...
Mvh Ida S. Eggen

Henriette

Post by Henriette »

Chansey -rex dumbogutt- flyttet til ny eier, og tålte plutselig ikke andre hanner lenger! Hans nye eier prøvde alt, men til ingen nytte...
Er det Chansey som kom til DK?? Han går da sammen med andre drenge nu...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Så bra for Chansey! :) Uansett, han hadde startproblemer. Men det ordnet seg for han også da :)
Mvh Ida S. Eggen

Locked