introduksjon av eldre rotte?!?!?!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

introduksjon av eldre rotte?!?!?!

Post by Mocka »

Hei:)

Imorgen skal jeg adoptere en ett år gammel jente. Hun har alltid vært alenerotte og er eldre enn alle de jeg har fra før. Hun jeg skal adoptere er relativt liten... Jeg er redd for at Kiara, som er sjefen i min lille flokk, kommer til å reagere litt.. Jeg skal kjøpe nytt bur til alle jentene mine dagen etter hun kommer.. Kan det være lurt å vente med introduksjon til det er ferdig innredet? Noen gode råd?

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Jeg tror det kan være greit å vente med den store introduksjonsrunden til det nye buret er ferdig innredet og sånt. Det vil jo bli et sted som er nytt for alle parter (og da også motvirke eventuelle "nei min!"-territoriums-reaksjoner.

Men om du kan la den nye hilse på en av de andre - som du vet er rolig av seg - på et relativt nøytralt område, det tror jeg burde gå bra. Sånn, da vil de resterende også bli litt kjent med den nye, gjennom lukten som kommer på den hilsende rotten, hvis du skjønner hva jeg mener.

Bare ta det pent, så går det nok greit. :)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Jeg skjønte hva du mente ja :) Tusen takk.. Jeg håper virkelig det går bra :)

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Nå har hun kommet da.. Jeg har ikke vært borti sånt før, så jeg er ikke helt sikker på hva som skjer... Sjefen i flokken ser ikke ut til å bry seg så mye om det egentlig. Men de fire andre driver å parrer på henne hele tiden stakkars. Hun blir jaget frem og tilbake hele tiden. En av de andre jentene driver å napper henne i rompa også.. Jeg aner ikke hva dette betyr, så jeg håper noen kan hjelpe meg. Hun nye har sovet i et annet bur i natt siden jeg ikke turte å sette de ordentlig sammen. Jeg skal kjøpe et nyrr bur etterpå også, så det var jo like greit og vente til det kommer og er inredet. Det skjedde i flere timer igår også har det startet idag også..

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

kanskje ho nye har løpe tid??
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

har det noe å si på de andre jentene? Jeg har bare jenter, så det er de som hopper på henne... Synes dette er litt rart jeg.. Har fått inn en ny rotte i flokken før, men det var jo unger da...

Påss

Post by Påss »

Hele rangordningen vil jo forsåvidt bli testet når den nye kommer til, og jeg trodde den type "ridning" var dominans. De skal jo bli kjent med hverandre og finne ut hvor i all verden de havner på rangstigen.
Det kan vel kanskje ta lengre tid med voksen rotte, så du må nok kanskje ha henne for seg selv i perioder over noen dager. En liten unge er jo ingen "trussel" mot voksne rotter, og derfor glir de vel fortere og lettere inn i ei gruppe. Kanskje.... :)
Jeg har fem gutter, og ingen er brødre og alle ble introdusert som unger. Den ene sov "alene" i fire netter, før den flyttet inn for godt, mens sistemann gled rett inn i gruppa med en gang :)

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Nå har lille Fila vært hos meg i 3 dager (2 netter) og jeg begynner å bli litt bekymra. Hun lar ikke noen av de andre rottene snuse på henne. Hun bare sparker de vekk (hardt.. stakkars nikki ble sendt inn i sofaryggen) eller løper. Hun sitter som regel bare øverst i buret og ser stressa ut. De andre prøver å komme bort til henne, men det går jo ikke siden hun bare sparker. De er inne i det nye buret jeg fikk igår nå. Jeg hadde de inni der igår også, og det gikk så dårlig at alle måtte sove i de gamle burene sine. Jeg ville ikke la de 5 jeg hadde fra før være inne i det nye buret for da blir det liksom bare "dems". Akkurat nå ligger alle 5 et sted å sover, mens hun ligger utenfor. Jeg synes det er veldig tungt å se på. Noen som har noen erfaringer eller råd som kan hjelpe meg?

(unnskyld hvis dette var litt rotete :P )

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg har dessverre lest et sted at hvis rotter har vært alene hele livet og er over 1 år, eller har vært alene i over 1 år så kan det bli ganske problematisk å få alenerotta til å akseptere andre rotter.

Men ikke gi opp! Ha tålmodighet. Det er ikke en umulig oppgave! :wink:

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Det viser seg at hun ikke er 1 år, men er født i mai 2005.. Da er hun jo bare 6 mnd ca. Jeg er litt usikker på om jeg skal la de være sammen i natt.. De har ikke krangøa så mye. De har vært i buret i 7 timer snart og de krangla en gang og det var over en godbit. Jeg har lagt merke til at hun oppfører seg truende også. Hun reiser ryggen for å bli større når noen kommer for nær henne og setter halen i været. Hun har ikke angrepet ennå, men jeg føler på meg at hun kommer til å få nok etter hvert.

Påss

Post by Påss »

Hvordan går det ? :)

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Joda.. Det de har ikke vært i samme buret over natta enda.. Stakkars Fila (hun nye) får jo ikke fred. Med en gang hun legger seg ned så kommer en eller annen og humper på henne. En av de andre kom faktisk bort til henne igår og begynte og vaske henne. Jeg ble kjmpeglad helt til jeg så hvordan hun reagerte. Hun reiste opp rompa og satte halen opp. Jeg tror ikke hun helt vet hva som skjer eller hva hun skal gjøre...

Påss

Post by Påss »

Mocka wrote:Hun reiste opp rompa og satte halen opp. Jeg tror ikke hun helt vet hva som skjer eller hva hun skal gjøre...
Løpetid, tenker jeg :wink:

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Håper det. må ha jeg nettopp skilt de i en krangel.. :? PLeier det å ta så lang tid? Jeg har vært sykemeldt denne uken, så de har fått vært sammen hele tiden jeg har vært våken siden Fila kom på onsdagen. Hun får ikke ligge sammen med de andre.. Hun bare stikker nesen inn så blir hun jaget ut igjen. En av rottene driver å nappen Fila i rompa hele tiden også.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Har du prøvd å bytte ting mellom burene? F.eks. legge en fille inn i hvert bur og så bytte om på dem dagen etter, slik at begge burene venner seg til lukten av de andre, uten å måtte konfrontere dem. Bruker å hjelpe på "gjenstridige" rotter :)

Men uansett synes jeg ikke du behøver å ha det travelt - det er bare å ta tiden til hjelp, og ta det gradvis.

Locked