Ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Om du vil ha dem i bur sammen nå, kan du jo ta vekk ting som gjør det vanskelig å få tak i dem om du må skille dem, men ikke ta vekk sovehus. Det pleier iallefall ikke jeg å gjøre. Det er jo slikt de skal "krangle" om. De bør også ha noe å trekke seg tilbake til om de vil. (sovehuset) Men det er ikke sikkert det blir noe krangel i det hele tatt.
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Weeeee......vasket hver eneste del i buret med grønnsåpe...om-møblerte, lot rottene være ute, Tjukka tisset litt på dem..Satte de små inn først, så tjukks rett etter...Alle undersøkte det "nye" buret, så gikk Tjukka på den lille...den andre har hun alt vært på en annen gang, håper hun ble ferdig da...Så gikk de inn i huster alle sammen, noe piping og litt herjing..så helt stille.....så gikk det litt vilt for seg igjenn, ikke noe blod....Den lille vi ikke ut av hustet, den har vært inne i sovehuset i det andre buret endel å...så den er nok der for der er det rygt! Ble sikkert litt skremt opp nå å....Håper det går gra videre utover kvelden, og om det ikke blir noe mere hyling nå, tror dere at det vil gå greit i natt å da??.....Den lille på ca 8 uker syntes buret bare var helt topp, hun er høyt og lavt på en gang!! Den mnste lar jeg bare være i fred....den må få roet seg!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Så flott dette hørtes ut da!!!!
Lykke til videre!
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Tjukka spiste mat!!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Flott!
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

har gått veldig greit jeg! har ikke hørt mere piping nå......hører det spises mat....men da går det vel greit da......hmm.......Kan det gå så fort da?? Hun fikk satt sin lukt på de først å......
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jada, så greit kan det gå! :lol: :lol:
Men følg med litt til for å være sikker!
mvh Julie

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

så flott at det går så bra :bravo:

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg var så nærvøs!!!! En milion med spørsmål....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Ja, spør i vei! Det er jo fint det!
Håper det går bra nå. Men bare spør mer om du lurer på noe. :)
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Går det fortsatt bra?
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Våknet av piping to gager i natt, sånn piping som sier "ikke vekk meg da"..."Ligg stille".."Flytt deg NÅÅÅ"...Antar at Tjukka var på den minste....vet ikke. har å sett at den mellomste har passet litt på den lille...Den mellomste ELSKER å terge Tjukka, så gøy å se, hun skal følge etter Tjukka og gjøre akkurat det samme som henne..Tjukka gjør alt i sin makt å holde henne litt unna ved å sparke...Hun biter ikke, kun sparker..Men en dag vil den mellomste sikkert få seg en....Den minste har foreløpig bare tatt noen små korte turer ut fra huset, hun kommer seg nok, må bli litt varm i trøya først som det heter...eller blir vel pelsen nå!! hihi I dag tildlig lå de alle sammen å sov i huset, Vesla ser ut til å kose seg, til tross maset fra den mellomste! Så da kunne jeg trygt reise på juleferie til mamma og pappa uten å måtte bekymre meg for om min samboer hadde de ute sammen...osv..osv....Men det gikk utrolig fort, kan det være at det hjalp at Tjukka fikk markert seg på de først?? Tisset masse på den minste stakars, ikke hver dag man blir tisset på...... :roll:

Bare den minste blir tøffere den nå så kommer de små til å herje og Tjukka få pausen sin....kanskje.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Med stor aldersforskjell må du regne med at det kan væøre litt piping. (uansett eghnetlig) Ingen fare! Rotter kan være helt rå til å leke.
Når de har sovet sammen i huset sitt sier det mye om at dette nok er i boks!
Nå fremover bør du passe på at de små vokser godt. Noen ganger kan det være sånn at de eldste neskter de små å spise. Har du ei vekt, kan du jo kontrollere det sånn en gang pr uke eller noe sånt, evt bare holde et godt øye med at de vokser.
Lykke til! Så hyggelig at det gikk bra!
God Jul!
mvh Julie

Lillenill

Post by Lillenill »

Fint_Lite wrote:Ok takk for godt svar! Blei veldig overrasket over vasla mi..Tjukka brydde seg ikke stort ikke annet enn at hun ville bli parret :hm: Jeg får holde vesla litt utenfor til å begynne med.....håper det går bra med den lilla..stakkarn ble terrorisert av fuglen vår her nå å....alt på en gang! Fuglen syntes det er sååå gøy med rotter og oppdaget en ny nå....Jeg håper dette løser seg til slutt med å få den nye inn i flokken!! Vesla gikk tydelig til anngrep på den lille, tokk å tak i nakkeskinnet og ristet henne virkelig så oppdaget vi blod litt senere som kom fra øret....såret ser nok værre ut enn det det er håper jeg, får følge litt med!

Men de får nå hver sin kjøkkenklut...så får jeg la de møtes litt og ta dag for dag!

Hmm.. Blod på øret..!!?
Den der har Siva vært igjennom også av Nira.. Men de er bestevenner nå da..
Men det går seg nok til, bare la det ta tid..
Men merkelig at Vesla di skal gå til angrep på en liten unge..?
Den liker jeg ikke helt..
Hmm..
Nira beit ikke Vesla så hun begynte å blø, men bare Siva..
Men jaja..
Alt ordner seg til slutt..
Det gjorde det i hvertfall med mine, får se om Siva godtar Vesla til slutt da..
Derfor Siva står alene litt..
Men du får heller se ann åssen det går med de to..
Mulig Vesla di ikke tåler unger, eller har hun hatt kull før?

:?:

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Vesla mi døde etter en narkose, hun mistet en bit av halen..det gikk litt for vilt for seg så min samboer måtte skille de og så skjedde alt så fort..Hun kom seg ikke den narkosen...Men vi har tenkt mere på den behandlingen hun fikk hos vetrinær og den behandlingen vi igjenn fikk fikk av vetrinæren..det er noe som ikke stemmer helt, jeg er overbevist om at de har "drept" henne...hun satte ikke narkosen rett under huden, men hadde ført en lang nål langt inn i henne, så mulig hun har truffet noe hun ikke skulle ha truffet...Ut i fra det som kom ut av henne fra rumpa så har hun hatt en blødning innvendig....Og jeg ringte søndagen ved 17:30 tiden og sa at nå har hun det ikke bra, nå har hun vondt, hun tar ikke til seg noe..men neida var bare å vente til i morra...egentlig så skulle hun blitt avlivet med engang så hadde hun sluppet å lide de fem timene som kom! Skal ALDRI mere levere dyr til den klinikken!! Skal til vetrinæren jeg og mine foreldre bruker fast på hjemstedet mitt og høre med han om rotter og narkose og div....så skal jeg til klinikken i kristiansand og høre litt der....

Men det at hun var så agresiv overrasket meg, hun beit for å skade! Og det at den lille ble bitt i øret tror jeg var forde hun fikk vridd på hodet så det var det Vesla fikk tak i.....Tjukka, har vært litt på den aller minste, oppdaget noen små sår men de var ikke ferske. Men de så ikke skummle ut, ekkurat i huden....Men nå er alt greit mellom de tre...Har enda ikke navn på de to små.....Må liksom finne ut av personligheten først!

Den mellomste rotta har til og med fått Tjukka til å legge seg underdanig for henne! :hm: ....gjorde det i går! Den minste syntes verden er skummel enda og er mye inni huset, men hun bæsjer utrolig mye da hun er ute til å være så liten så mat må hun tydelig få i seg....Men det var godt å se Tjukka glad igjen og i aktivitet ikke minst!!

Men den agresiviteten Vesla viste kom overraskenende, ikke har hun hatt kull heller....Tjukka er søtern hennes....hmm....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Locked