Ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Ny rotte

Post by Fint_Lite »

Var innom buddy dyrebutikken mest for å se forholdene, men der lå hun helt alene....syntes så synn på henne tokk henne med hjem! Hadde rottene sammen i sofaen og det gikk fint...Tjukka trodde det var en gutt så hun var helt klar!! hmm....det er ei jente jeg har fått...tror da det....Men vesla mi er den dominate her, og det er hun som vil bli problemet..hun beit den lille så hardt at hun begynte å blø da skilte vi dem med engang!! Tips til hvordan vesla mi kan godta den lille?? Nå står burene ved siden av hverandre....Den lille la seg ned underdanig med velsa mi ga seg ikke......... :cry: Vesla som ser så uskyldig ut å.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er unormal oppførsel for en hunnrotte å bite blødende hull i en liten nykommer (jeg antar den nye er bare rundt 5-8 uker?), og da spesielt hvis det var tydelig at hun gikk til angrep for å bite. Hvordan er hun nå med dine andre hunner? Biter hun etter dem, eller aksepterer hun dem? Det vil kanskje ta tid å få den nye inn i flokken dersom denne vesla faktisk er aggressiv - og det er ikke så lett å gjøre noe med det heller siden kastrering av hunner ikke gjøres, og siden aggressiv oppførsel blant hunner ofte ikke er hormonstyrt i like stor grad som hos hanner. Men ta tiden til hjelp, det er ikke umulig! Trikset med å bytte utstyret mellom burene funker som regel bra hvis det praktiseres over en periode på et par uker, legg gjerne kluter inn i begge burene og bytt rundt på dem ofte. La den nye møte de andre jentene på sofaen, så lenge de ikke skader henne, men hold vesla i bur under seansen. Følg med hvordan vesla mottar de andre når de kommer tilbake til buret etter et møte med den nye. Det kan forteller deg litt om hvordan hun takler fremgangen.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Ok takk for godt svar! Blei veldig overrasket over vasla mi..Tjukka brydde seg ikke stort ikke annet enn at hun ville bli parret :hm: Jeg får holde vesla litt utenfor til å begynne med.....håper det går bra med den lilla..stakkarn ble terrorisert av fuglen vår her nå å....alt på en gang! Fuglen syntes det er sååå gøy med rotter og oppdaget en ny nå....Jeg håper dette løser seg til slutt med å få den nye inn i flokken!! Vesla gikk tydelig til anngrep på den lille, tokk å tak i nakkeskinnet og ristet henne virkelig så oppdaget vi blod litt senere som kom fra øret....såret ser nok værre ut enn det det er håper jeg, får følge litt med!

Men de får nå hver sin kjøkkenklut...så får jeg la de møtes litt og ta dag for dag!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Og den lille er ca 8/9uker....vært i butikken en god stund, 5 desember var hele kullet der det var da jeg så at de bodde i små trange bur....hun i butikken sa hun hadde stått en uke.....Men det såret hennes, bør jegrense det med litt saltvann?? har noe sterilt, er i en sånn liten beholder....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, det kan være lurt å rense det. Men det er ofte ikke så mye poeng i å smøre med salve, det slikker de bare av. Rotteskinn gror heldigvis fort, hold bare litt øye med det i noen dager fremover så det ikke blir betent.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

men om det går bra med tjukka og den nye...bør jeg da la de gå sammen noen dager og putte problem vesla for seg selv i det andre buret? Så kan Tjukka og den nye danne et bånd seg i mellom først.... :?:
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Du kan jo prøve å la henne bo sammen med den ene på dagtid og den andre på natten? Se hvordan det går.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Ja i dag har da Vesla vært hos dyrlegen!! Gikk litt vilt for seg i dag...Vesla mistet en bit av halen da samboern min måtte skille dem...dyrlegen anbefalte å gi antibiotika til den lille å p.g.a sårene...Men er det normalt å putte en rotte i full bedøvelse for å klippe av en bein bit på halen og så sy? Tjukka mi har å mistet en bit av halen for en stund siden og dyrlegen jeg brukte da (som er den faste fra der jeg kommer fra) han tokk bare tak i rotta klippet av bein biten som stakk ut og det var det...så fikk jeg resept på penicilin...Men det rare nå er at vesla går fint sammen med den lille ute, men tjukka tåler ikke den lille nå...Går rett opp til nakken for å bite tak....Men den lille er jo så nysgjerrig å, går rett opp til de store og begynner å snuse overalt.........De trenger forhåpentligvis litt tid.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

huff, håper det går bra etter hvert. du må fortelle hvordan det går. får vondt av å høre slikt, men det sikkert noe med at hu som har bodd der lengst ikke vil ha noen nye inn på sitt teritorium.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

dyrlegen jeg brukte da (som er den faste fra der jeg kommer fra) han tokk bare tak i rotta klippet av bein biten som stakk ut og det var det...
Det er ganske normalt å bedøve og sy, ja - spesielt blandt praktikere som er opptatt av å gjøre en god jobb innen kirurgi og dyrevern. Det er ingen tvil om at det kan fungere på andre måten også - forutsatt at det gjøres laaangt ned mot haletuppen, der blodsirkulasjonen er liten. Resten er belagt med sterke muskler, solide blodkar og nerver med sterk smertefølelse - det sier seg selv at at man ikke bruker metoder tilhørende en smed i dette området. Vær også obs på at dårlige opplevelser / sosiale traumer i ung alder kan påvirke gemyttet til den lille i forhold til andre rotter...
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Nå har jeg en rotte i hvert sitt bur! jaggu glaf for at jeg hadde et undulat bur i boden her nå!!! Vesla har ikke våknet enda,hun er i bur på badegulvet... får vondt av å se på henne!! vi får bare ta det pent fremover.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Du får henge over dem med øynene fiksert og hånden klar - om det så betyr at du blir bitt selv. Dette er ikke akseptbelt, og den lille må ikke utsettes for flere skader nå. Det er bra hun er bedøvet - kanskje det kan bidra til at hun glemmer. Forsøk å samle urin fra de andre og gni henne inn - noen lar seg lure av dette trikset. Jeg har bare prøvd det med hanner, men det fungerte utmerket da - verdt et forsøk.
Anita
Last edited by anita on 17 Dec 2005, 21:45, edited 1 time in total.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Ja det med å gni henne inn med urinen dems har jeg tenkt på! Flere skader vil jeg ikke ha...får la de møtes veldig forsiktig, ha de på kjøkkenbordet eller noe...Det store buret skal vaskes og skrubes, vekk med alt av lukter. Kjøpe et nytt sovehus, om møblere....ta tiden til hjelp håper jeg det løser seg!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

I en annen tråd ble det fortalt at trikset fungerte helt til de fant munnen - tror nok det var hunner det var snakk om der; pass litt ekstra på. Men min hann gadd ikke sjekke så langt frem på kroppen; full aksept i løpet av sekunder - men gutta er kanskje mer naive sånn ... I alle fall; lykke til, og pass godt på den lille.
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Den lille skal passes godt på, det er jeg er redd for nå er om det ikke går i det hele tatt...da blir hun helt alene, to store bur har jeg ikke plass til...Den lille har nå levd alene i ca fem uker alt, ikke rart hun blir ivrig etter å møte de to andre. Ikke er hun vandt til sovehus, så hun sover enten ved siden av det eller oppå. Men maten skal spises i huset... :spise: :hm: Vesla har ikke våknet, ca 7 timer siden hun falt i dyp søvn....Er inne og ser mye til henne...Men hvorfor må det alltid skje noe på en lørdag og jeg er på jobb...da tjukka mistet litt av halen var en lørdag og jeg var på jobb...hmm......føles veldig fult av dyr her nå, tre bur med rotter et stort og to små bur og et fuglebur i tillegg!!....vi har klart å få fuglen sånn nogen lunde tam nå, det har tatt tid. Brukt ca 5/6 uker for å få han fortolig med hånden, han satt på skulderen min i dag! :D rottene skal jeg gi den tiden de trenger!!! (tenkte å ta med buret til vaskehallen på bensinstasjonen og høytrykk spyle det.....skal få til dette!! )
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Locked