Nye bebse..!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Lillenill

Nye bebse..!

Post by Lillenill »

Idag var jeg i dyrebutikken i Tønsberg: Tøsnerg Zoologiske, som jeg er kjempe fornøyd med....
Kjøpte meg en liten bebs...
Vet ikke hvos gammel, men.. Så gammel til at hun spiser selv osv..
Tok henne med hjem, og nå krangler hun med hun ene min, som er snill..
Pleier i hvertfall..
Hun andre prøvde å drepe hun lille, så jeg bytta bur..
Men er litt redd for hva som vil skje...?
Men hadde hun drept den lille, så hadde hun gjort det for lenge siden..
Men de tar helt av..

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg sitter med akkurat de samme problemende, har ei som ble alenerotte hun er ca 18 måneder. Har to små jeg vil ha inn til henne...om det er ok henger jeg meg litt på denne tråden!!! For det SER brutalt ut, jeg vet ikke hvor lenge jeg skal la de holde på, for det går vilt for seg!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Lillenill

Post by Lillenill »

Skjønner.. Bare å henge med det.. hehe..
Huff.. Sliter litt med de to jeg har selv, for hun elsdte er litt ute etter hun yngste.. Men etter hva jeg fikk vite i dyrebutikken om hun yngste, så er hun 9 uker eller noe.. Mulig litt mer.. Eller litt mindre..
Men hvor mye tåler sånne små-jenter? Men verste av alt, er at hun minste er tøff av seg, og hender at hun som slåss med henne, trekker seg tilbake..
Men huff..

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Netopp det hvor mye tåler de?? Minste min er ca 6 uker, så hun er ikke så stor, men hun på rundt 8/9 uker er utrolig tøff, hun går rett mot den store.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Drap rotter mellom er svært sjelden!
Har dere lest på forumet om introduksjoner?
Det står mye bra her om temaet. Ikke for å virke avvisende altså!
Hver situasjon er jo unik.
Og rotter tåler ganske mye! Skrik og hyl må man regne med. Men blod skal det ikke være!
Lykke til!
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Så det jeg kan være forberedt på er skrik og hyling, så er det bare og la de holde på?? om jeg ser noe blod avbryter jeg....men den på 5/6 uker, er den for liten?? Eller vil den bare rette seg etter de andre....Sette de to små rett inn til den store med engang...eller en og en...?
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Har prøvd å lese litt rundt på forumet.....men det er så nytt dette her for meg.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg begynner å trene med 3 uker gamle unger på at de skal være litt hver dag sammen med voksne av samme kjønn. Selvfølgelig under oppsyn og kort tid ad gangen.
Når det gjelder introduksjoner av hunnrotter setter jeg dem sammen og lar det stå til. Jeg ser fort om det går bra eller ei. Jeg prøver bestandig det først.
De første dagene kan du jo ha dem fra hverandre når du ikke er tilstede om du er usikker. Men en introduksjon som går glatt og greit bør ikke ta mer enn 4-5 dager. De har ikke så godt av å være fra hverandre når de først har fått "snusen av hverandre".
Skrik og hyl: ja
Blod: nei
Følg godt med!
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Ok, da forstår jeg dwet sånn at det bare er å sette de inn så ordner de resten....Jeg må følge med å være klar til å stappe hånden inn i en fart...men om natten skal de være skilt til å begynne med da?? Jeg må regne med full herjing og masse hyl....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Du må jo vurdere det selv, vet du.
Det er jo avhengig av hvor buret står også. (kan de vekke deg om de krangler?)Og hvor usikker du er. (får du sove med gjengen sammen?) Du må vurdere det selv. Jeg har ikke sett rottene dine og vet ikke hvor dominant din voksne rotte er. Du kan jo også la de være litt sammen nå i kveld, skille dem for natten, og la dem være sammen igjen i morgen.
Hva du velger å gjøre er jeg sikker på at du finner en god løsning på ved å observere rottene dine. Det går nok helt fint! Du blir nok sikkert litt ekstra stresset med en vond opplevelse i friskt minne også, vet du! Men jeg er sikker på at du får til dette fordi du vil dine rotter alt godt!
Lykke til!
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Og nei, det er ikke sånn at du må regne med full herjing og hyling. Det kan skje, og er helt normalt. Det kan hende at de tar det helt rolig også.
mvh Julie

Lillenill

Post by Lillenill »

julie: Takk skal du ha, skal lese litt på den introduskjonen..
Og printe den ut.. Men det ser heldigvis ut til å ha roet seg ned litt..
Sammen med Nira, en av de roligste jeg har.. For Siva gikk rett i strupen på Vesla ( hun nye ) - Og freste mot henne, så hun får stå alene en liten stund nå..
Men Vesla på 9/10 uker, er sinnsykt tøff...
Hun tar igjen på Nira, men Vesla stårog vil ut liksom... Virker ikke som om hun vil væe der.. Men jeg gir det en sjanse og ser åssen det går seg tl i løpet av dagene...
Huff.. Er litt bekymra enda, men..
Går seg til vel..??
Sånn var det første gangen da Siva kom inn i buret sammen med Siva - Hun ville ut.... Og kom til meg på fanget da Nira tok henne.. hehe..
Må le litt, for nå er de jo bestevenner.. Så vi får se hva som skjer med de..
Men de står i samme rom og er ute sammen.. Med oppsyn pga Vesla...
For Siva tåler ikke Vesla. Og tydligvis så tåler ikke Vesla Siva heller.. Hmm..

Og til deg, Fint_Lite:
Lykke til til deg også, håper det ordner seg for deg også..
Huff, må innrømme at de ser brutalt ut når de slåss sånn som de gjør.. Men det er vel sikkert ikke så ille som vi skal ha det til, eller?


:jul:
:jul:
Og en liten komentar til om dyrebutikk-rotter: Vesla er en av de snilleste jeg har vært borti.. Og jeg anbefaler sterkt å dra til Tønsberg Zoologiske..
Det er kjempe bra dyrebutikk og kjempe bra forhold til dyra der..

Og en ting til: Huff, på'n igjen her hjemme:(

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Lillenill: Høres ut til at du har oversikt. Det ser fælt ut til tider. Helt enig i det. Men det ordner seg som regel. Høres ut til at det kan være lurt å la de få litt tid på seg. Men "rop" om det skulle bli krise, eller gjerne litt før. Mange hoder tenker jo ofte bedre enn få. Og her finnes jo mange hoder. :)
Fint å høre at du er fornøyd med dyrebutikken din. Jeg har også en dyrebutikk jeg har ganske sans for.
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg driver på å vasker buret nå, skal gjøre om inredningen så det blir et nytt bur for alle!! Må bare finne Tjukka, hun er på vift i leiligheten....REdd om jeg venter lenge vil Tjukka bli en sær dame og at det vil bli vanskeligere å sette de sammen. Og de har alt hilst tre ganger ute og det har gått bra....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*Flyttet til introduksjoner*

Locked