Litt frustrert:S

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Litt frustrert:S

Post by Mocka »

Hei.

Nå er det meg igjen da.. Nå har jeg tatt imot en nydelig black hooded fra dyrebeskyttelsen. Han er kastrert og det er meningen at han skal flytte inn til jentene mine.. Det er bare et problem.. 5 av jentene mine klikker med en gang de ser han :? Etter en liten stund i sofaen så så det ut til å gå bra så jeg satt de inn i buret til jentene. Dette gikk absolutt ikke. Første kvelden detta skjedde gikk det bra en liten stund og da var det bare 2 av jentene som sngrep han. Neste dag så det også ut til å gå bra utenfor buret, men da klikka 5 av jentene mine på han. Jeg tenger hjelp. Jeg har hatt han siden onsdag. Vet at dette ikke er så lenge, men Jeg synes så synd på han når han er alene. Han var sammen med 6 jenter hos dyrebeskyttelsen, så jeg tviler på at det er han som er problemet.

GOD JUL ALLE SAMMEN.

MVh Monica Beck

Trixi

Post by Trixi »

Har du prøvd og la en og en av jentene bli kjent med han? Det kan jo også hjelpe og la lederen blant jentene bli god venn med han, da tror jeg det vil være lettere for de andre og akseptere han. Har ikke plasert en kastrert hann med flere jenterotter før, så har egentlig ikke erfaring med akkurat det. Men tenker at dette kanskje kan hjelpe litt;) du får bare ta tiden til hjelp, og la jentene dine bli vant til han. Håper det går bra. =)

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Ja, har selv aldri hatt problemer med med intodruksjoner av rotter, men kan komme med noen gode tips:

-La rottene bli kjent med luktene av hverandre. (Legg feks. en klut inn i hvert av burene, og bytt annenhver dag, da blir de godt vandt.

-Mulig må du splitte gjengen din opp i to gjenger. Alle rotter fungerer ikke sammen. Jo flere= jo vanskeligere.

-De yngste er gjerne lettest og tilpasse.

-La de gå sammen i flere flokker på starten, og sett dem deretter sammen flokkene, hvis mulig.

-Sett dem aldri i samme bur uten oppsyn, før de kan gå sammen 24/7.

- Lykke til! :konge:
Mvh Ida&rottene

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Men de jentene dine, har de vært i nærheten av en gutt før?? Er ikke bare ekstase da??.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

nei.. De har ikke sett noe særlig til gutter før. Hadde bare 2 gutter i noen få dager for å omplassere dem. Det er ikke ekstase. Det er som regen en av hunnene som gjør det, og hun gir han skikkelig juling! Hun biter og jager han rundt. Han gjør absolutt ingen ting mot henne, han bare sitter i et hjørne i sofaen. Akkurat nå bor han med to av jentene mine i et bur.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

FREAK OUT!!

Nå har jeg hatt pepsi i 3 uker og ungen femgang.. Han har foreløpig bodd i eget bur med to jenter som godtar han. Jeg har hatt de ute sammeno og da har de kragle litt, men ikke sånn brutalt.. Tengte at det var sånn sette på plass greier. Men i går når jeg satt de sammen i buret, så så det ut til å være det samme.. Bare litt småkrangling, så etter en stund fant jeg ut at det så greit ut så jeg gikk å la meg. Etter ca 20 minutter hørte jeg er fryktelig rabalder, det hadde vært piping hele tiden men pepsi er jo en skikkelig skrikerotte også da. Etter at jeg hørte dette rabalderet så gikk jeg ut for å flytte pepsi og de to jentene tilbake til det andre buret. Jeg prøvde å kjenne litt på pepsi, men klokka var mye og jeg var kjempetrøtt så jeg kjente ingen ting. Ista når jeg skulle kose litt med han kjente jeg noe rart.. Jeg sjekka hva dette var og det viste seg å være sår. Jeg tror ikke det er midd for han har et langt sår midt på ryggen. Mest sannsynlig er det en av mine "mannehatende" jenter... Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! egentlig har jeg ikke plass eller penger til 2 bur, men er det den eneste løsningen, så får jeg vel gjøre det.. Alt for rottene :) Synes det er rart at det bare er på gutten.. De har aldri vært sånn når det har kommet en jente. :? Trenger noen kriseråd nå!

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Skulle gjerne ha hjulpet men...hva med å sette jente nr tre inn til han? få litt mere av dems lukter på seg eller noe...vet ikke jeg...Virker som om du har prøvd det meste allerede...men ikke gi deg enda!

Men de sårene er de dype? eller er de akkurat i hudoverflaten?
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Det klarer jeg ikke å se.. Han er ikke veldig tam siden han ikke har hatt det så bra før i livet stakkars.. Men det visker som det store er ganske dypt.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

da kan det kanskje hende han må ha noe antibiotika....p.g.a bakteriene...ikke gøy da det blir sånn!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Jeg har ingen erfaring med kastrerte rotter, men jeg har mye erfaring mer nevrotiske omplasseringsrotter. Leste igjennom tråden en gang til nå, og jeg bare lurte på om det kan være mulig at det er HAN som er problemrotta, ikke jentene dine? Forstod jeg riktig at det er han kastrerte som piper så mye? Piperotter kan være en stor provokasjon for enkelte rotter. Med pipinga sier de jo ofte "ikke ta meg, ikke ta meg!!!" De sier det så mange ganger at de andre blir så lei at de tar piperen et tak. Er dette en mulighet? Sitter han stille i en krok, kanskje piper litt og de bare løper på han?
Om dette er helt fullstendig på jordet, så får du bare se bort fra det. :)

En annen ting som kanskje kan forklare noe. Vet du noe om hva slags opplevelser den nye rotta har vært gjennom? Angrepet av andre rotter? Vanskjøtsel? Vært alenerotte? I for trangt bur? Ikke bur i det hele tatt? Plaget av små barn? Eller noe annet?
Julie

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Nei. Jeg føler liksom at jeg har gjort alt jeg kan, men ingen ting nytter.. :( Jeg synes så synd på gutten og på de to jentene som blir tatt fra venninnene sine..

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Det går nok bra, ingen er alene! får ikke rulert litt på hvem som er med gutten bortesett fra lederen selv? f.eks...så kanskje han blir akseptert til slutt? kanskje...
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

hmm.....har man gjort alt er det jo ikke mye igjen, men samtidig har jo rotter så forsiktig kroppspråk at det kan være veldig vrient å se hvem som egentlig er problemrotta.
Om det er mulig å finne ut noe om hvilke opplevelser rotta har lagra i huet, kunne det jo likevel kanskje gi en forståelse for hvorfor verden er så vanskelig for han. Om han har en tung bakgrunn, kan det være vanskelig å innlemme han i et fellesskap. MEN ikke umulig. Skjøpnner at du blir fortvilet, men i en situasjon med en omplasseringsrotter er nok ikke 3 uker lang tid. Så fint du prøver likevel!
Jeg har en mistanke om at det kan være han, ikke jentene dine som er hovedgreia her, men det blir mest på magefølelse da. (til tider upålitelige saker :) )
Lykke til uansett!
Julie

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

takk takk julie :) Men det jeg synes er litt rart er at når jeg har sitti å fulgt med på de når de er i sofaen så sitter han liksom bare i hjørnet der mens damene kommer å angriper. Men det er iallefall sånn jeg ser situasjonen. Jeg tror ikke han har blitt behandla dårlig, bare ikke blitt tatt så mye i. Jeg kan ikke rullere på damene heller for det er bare de to som godtar han. Ikke bare sjefen som er ille...

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det er vanskelig, bestandig vanskelig sånt. Skal man løse opp en godt fungerende flokk for å få innlemmet en ny med redsel for at man aldri ender opp i å få alle sammen? Feil i forhold til hvilke rotter som skal bo sammen, det gjør vi nok alle... (om man bare kunne spurt dem:) )
Jeg tror jeg ville tatt sjansen på å la han bo sammen med de damene som godtar han. Kanskje også satt inn bare en ad gangen. Ideelt sett tar du jo utgangspunktet i han og setter inn en etter en........Den mest dominante tar du til slutt. La henne da få litt tid alene slik at hun ser med litt lengsel på å få komme inn til de andre. Og jeg ville brukt god tid. Ikke sett inn en til før det er akseptabelt slik det er. Det betyr ikke at det ikke behøver å være uten småkrangler, men nykommeren må ha begynt å relatere seg til sin nye venn. Ikke bare sitte der og "ta imot".
Det kan gå bra, ofte gjør det det.
Dette ville nok jeg ha gjort.....det betyr dessverre ikke at jeg kan garantere at det er riktig. Det finnes sikkert også flere løsninger som kunne fungere.
Lykke til!
Julie

Locked