Introduskjon av eldre hannrotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Challo

Introduskjon av eldre hannrotte

Post by Challo »

Jeg har hatt en del problemer med den ene hannrotta mi som er veldig redd/nervøs ovenfor mennesker og er veldig sky mot broren sin, (broren sloss og parer seg på ham). Så jeg har kommet frem til å "låne" en rotte av ei venninne for å prøve å introdusere den for rottene mine, og hvis det går bra skal jeg få overta den. Den rotta jeg skal "låne foreløpig" er ca. 3 mnd eldre og litt større i størrelsen. Noen som har prøvd dette og har lykkes? Har lest at det kan være lurt å vaske buret ordentlig først slik at det blir et "nytt" område for alle rottene så det ikke blir slossing om territorium osv.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Det står veldig mye her inne på Introduskjoner, se litt rundt på de forskjellige trådene! :) Hvor gamle er guttene dine nå da?

La dem møtes på et nøytralt sted, der ingen av rottene har vært før, og ha på deg hansker(kraftige) i tilfelle slåssing, så du får skilt dem uten å bli bitt til blods. :roll: Ellers, gjør som du selv sa, vask bur og innredning(matskål og evt hyller og hus) og gjerne ominnred litt på saker og ting, sånn at alt er litt 'ukjent' for de to du har.

Ta deg god tid, prøv gjerne å la den nye møtes med den minst aggressive rotta først(han som er så sky og nervøs), og ha gjerne noe tøy(hengekøye, fleecebit, ett eller anna) som de du har nå bruker å sove på, og gni den nye litt inn med den lukta/la ham sove på den tøybiten en stund.. gjerne også omvendt, å få lukten til den nye over på dine, slik at han godtar dem lett.. :)

Ellers, håp på det beste, så skal hvertfall jeg krysse fingre for deg og dine.. :D :thu:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Re: Introduskjon av eldre hannrotte

Post by renatsko »

Eg ville vert litt forsiktig med å introdusere ein eldre (og kanskje meir dominant?) hann til ei nervøs rotte, då det lett kan oppstå akurat det same problemet du allerede har. Det beste er å introdusere han til ei heilt ung rotte.
Challo wrote: Har lest at det kan være lurt å vaske buret ordentlig først slik at det blir et "nytt" område for alle rottene så det ikke blir slossing om territorium osv.
Rottene skal IKKJE møtast i buret den første gongen, då dette er området til den rotta du allerede har, og den kjem til å beskytte reviret sitt med 'blod, sveitte og tårer'. :roll: Det beste er om du evt. har eit bur til ståande du kan sette den nye hannen i, som skal stå i same rom som buret til hannrotta di. Du kan og flytte hammockar, hus osv frå bur til bur, så dei blir vandt til lukta av kvarandre. Etter kvart kan du prøve å sette bura nærmare kvarandre, så dei får helse på kvarandre igjennom sprinklane. Går dette bra, kan du la dei få møte kvarandre 'live' i eit nøytralt rom. Først når alt dette går bra kan du byrje med stor-reingjeringa av buret til hannen din, så den andre kan flytte inn - under god oppsikt!! :)

Lykke til! :D

Locked