Rotte - menneske

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Rotte - menneske

Post by Hoyst_87 »

Ok, det her blir kanskje ikke helt riktig plass. Men, det er jo et introduksjonsproblem!

Jeg får begynne på begynnelsen:
Jeg har akkurat slutta på skolen i Aurland, og skulle egentlig ha reist hjem til Hamar med hele rottegjengen. Men, jeg har fått meg kjæreste her da. Nå skal jeg flytte inn til typen og familien hans i 2 mnd, ca, etter mye om og men. (weeee, ferie!) Så det er jo kjempefint!

Det eneste problemet var at moren hans er livredd for alt som heter små dyr(rotte, mus, lemen+++)

Vi har tilslutt funnet ut at rottisene kan stå ute i boden med en ovn på, slik at det ikke blir for kaldt. Dette er jo forsåvidt en mye bedre løsning enn at jeg betaler 1700kr i mnd for et rom på internatet på skolen der jeg uansett egentlig ikke har lov å ha dem.

Så, da lurte jeg på, noen som har gode råd for å få folk mer vant med, og kanskje tilogmed like rotter? Kanskje man bare må ta det litt etter litt?
Eller?

Håper på hjelp! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Sikkert bare å følge vanlige introduksjonsregler med litt essens i alle hårete ender (helst vanilje, ikke rom - :pir: ) + korte møter over litt tid. Abort mission dersom svigermor får stivt stirrende blikk og bustete hår; kan være en vanskelig art å håndtere - spesielt hvis du bor i hennes hus. Vær forsiktig; her kan det lure fare bak hver sving (les smil).
Lykke til! :shock:
Anita

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Takker og bukker for gode råd! Hun har jo forsåvidt allerede kommet langt, før var det ikke snakk om å ha dem i nærheten av eiendommen en gang, var nesten ille at jeg hadde dem i det hele tatt! :) Så hun har jo på en måte allerede begynt å akseptere dem på sitt territorie. :lol:

Dessuten, rottene kommer til å stå på samme rom i boden som potetbingen, så dersom hun skal hente poteter må hun forbi. Så dette kan jo hjelpe godt på! :)

Og, det er jo bra for henne, 'facing the fear' er jo sunt, ikke sant? :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Anbefaler også "hode"-introduksjoner i begynnelsen - holde den utvalgte rotten på en slik måte at kun hodet og de bedårende øynene vises (gjemme skumle halen). Videre, vis hvor mye de små setter pris på enkle godsaker, som en ostebit eller en bit jordbær (eller annet som er tilgjengelig). Det har i allefall fungert godt på mine bestemødre. Dog, min tante er av en helt annen art og man kan høre hylene idet hun kjøres inn på gårdsplassen.. :roll:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Selv om dette kan ende kjempe bra er det ikke sikkert hun kommer til å like dem noe mer enn at det er greit de står der.
Er ikke alle som klarer å vende seg til rotter eller andre smågnagere, men i og med at hun nå lar dem stå der så er jo det bra ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, tror jeg skal begynne sånn, kun hode og hender synlig, men er ikke sikker på om jeg skal begynne med de minste eller de største. Hun er jo livredd for mus også, og de er jo små? Men så er jo de fleste redde for de store... Hm. Tror jeg får ta det litt som det kommer! :)

Ja, det er kjempebra at jeg får ha dem der, hun er kjempesnill! :) Litt sånn 'svigermor-aktig' ('presser' meg til å spise mer middag, positivt eller negativt tegn? :hm:), men kjempekjempehyggelig! :)

Jeg får håpe på det beste og ta det litt etter litt, vi skal flytte dem dit i dag, så da får vi se hvordan det går.. :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Svigermor har da faktisk klappet TRE av rottene, den første var stoore, skumle Hoyst(mens jeg holdt), neste var ene bittelille ungen fra kullet(jeg måtte holde), og den siste hun klappet, var Maji, UTEN at jeg holdt henne, tilogmed! Hun imponerte både seg selv og meg stort, men som hun selv sa, de var ikke SÅ ille da.. :D Ser ut til å gå bra det her! Takk for gode råd! :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Så bra! :D
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Rart med det, når de får se hvor søte de er... Mamma er kommet så langt at "hadde de bare ikke hett "rotter"", så kanskje... hun forbinder dem bare med alt som er ekkelt. Da svigermor var her, var en av forutsetningene at rottene skulle være i bur hele tiden (3 dager). Vi slapp løs rottene på gangen, og stengte av til stua med sofaputer. Gjett hvem som stod og hang over sofaputene og holdt på å le seg i hel av alt det rare rotter finner på? I timesvis? Men ta på dem skulle hun ikke...
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hehe, ja! Hun syns at de ikke var så ille da, men hun sa det at hun hadde ikke klappet dem eller stukket hånda inn i buret for å kjenne på halen til Hoyst, hvis ikke jeg hadde vært der. Hun vet at jeg kjenner dem, og at de derfor er rolige.. :) Og hun føler seg trygg på at jeg vet hva de gjør og ikke gjør. :) Så nå er jeg nokså fornøyd med både meg selv og henne og rottene.

De står ute i boden da (med ovn), så de får jo ikke vært så mye løs, men tar dem 2 og 2 på skulderen så får de være med ut når det er finvær. Er ikke helt trygt å la dem løpe løse inni boden, da blir det nok verre å få tak i dem igjen.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked