Min 6 mnd gamle rotte trenger en venn ! Baby eller voksen ?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julius

Min 6 mnd gamle rotte trenger en venn ! Baby eller voksen ?

Post by Julius »

Jeg har en 6 mnd gammel hanrotte (stor, 1/2 kg). Han trenger en venn og jeg lurer på om jeg bør skaffe en baby eller en rotte som er like gammel som han selv ? Går introduksjoner stortsett bra ?

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Når det er en hann, ville jeg anbefale babyrotte, så sant han ikke er kastrert. Men iom aldersforskjellen ville jeg da anbefale 2 småtasser, slik at når den voksne gutten din en gang går bort, har de to små fremdeles hverandre, slik at du ikke trenger å skaffe deg ennå en liten tass, dersom du ikke vil det.. Og også fordi de gjerne har det litt morsommere med hverandre mens de er små, enn en liten har med en stor.

Men defintitivt en liten en, iallefall. Voksne hanner kan det blir problemer med dersom de har vært alenerotter lenge uansett, så jeg ville anbefale deg å få en babyrotte som du kan levere tilbake dersom det ikke går. Dersom du skaffer to er det jo ikke noe problem, da har de jo selskap i hverandre, men du må jo likevel ha et ekstra bur.

Dersom han er kastrert, kan du jo skaffe en dame på samme alder, eller en gutt for den del. Da burde det gå bra, tror jeg. :) Men likevel, lurt å skaffe en rotte/rotter som du kan levere tilbake dersom de absolutt ikke går sammen. :)

Lykke til!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

I den alderen der burde det gå fint med og introdusere en ny liten en, det er som regel lettere og introdusere småttinger VIS det skulle være så at det er noe agresivitet hos han du har. Det er iallefall erfaringen jeg har lært meg. Men du skal ikke se bort ifra at det går helt fint og introdusere en som er ca hans alder eller eldre også :)

Lykke til :pir:

Julius

Post by Julius »

Takk for kjappe svar :o)

Har ikke lyst til å skaffe 2 rotter til. Poenget er jo at den rotta vi har skal få selskap :-) Men dette med mulighet for å levere tilbake om det ikke skulle fungere, er det noen som godtar det ?

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Som oftest, ved omplassering, så bør folk godta dette, synes jeg iallefall. Jeg har en gutt til omplassering nå da, han er 7-8 mnd. Men han skal egentlig omplasseres vekk sammen med faren sin da, siden han er en sky, skvetten liten tass. Men hvis du hadde hatt lyst, kunne vi ha prøvd og sett hvordan de to gikk sammen. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked