Rolle 8 uker møter Tussi 4 uker

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
mamamaria

Rolle 8 uker møter Tussi 4 uker

Post by mamamaria »

Heisan, for ca 2 uker siden fikk vi nytt familiemedlem, Rolle.. en veldig tam, snill og veeeeldig nyskjerrig liten gutterotte.
Har virker som en glad og fornøyd liten rotte, ungene våres leker masse med han, men allikevel mente jeg at vi burde få en kamerat til han i buret. Jeg klarte å overtale mannen til at vi skulle kjøpe en til rotte, han syntes egentlig det var nok med en, men siden ikke ungene har mast og lekt med og stelt Rolle og jeg sa til min kjære at det var jeg som ville ha en til rotte, så gikk han med på det da :thu:
Så idag var vi i dyrebutikken og kjøpte Tussi, en søt liten guttebaby-rotte på ca 4/5 uker gammel. Jeg avtalte med de i butikken at vi kunne ha han med hjem for å se om de skulle bli kompiser og hvis det ikke går, så får vi levere han tilbake.
Da vi kom hjem fikk Rolle og Tussi hilse på hverandre.
Det eneste Rolle gjorde var å snuse masse på rompa til Tussi :hm:
Men ellers viste de ikke stor interesse i hverandre egentlig :(
Da prøvde vi litt i buret til Rolle, Tussi fikk komme på besøk.
Rolle viste tydelig hvem som var sjefen der... nemlig HAN! :lol:
Etter litt mer snusing på rompa til Tussi, begynt de å "slåss" litt... følte at det var mer lek enn skikkelig slåsskamp (og gjerne Rolle's måte å vise at han er sjefen), men har nå hvertfall følgt med hele tiden for å være sikker og ropte på Rolle hvis det ble for voldsomt, og da sluttet han.
Etter et par omganger med 'slåssing' har begge roet seg ned, men det virker ikke som om de er interessert i å bli venner. Rolle ligger i huset sitt eller hengekøya, mens Tussi ligger nederst i buret i et hjørne og virker litt redd.
Kanskje det er pga at han ikke er helt tam enda, de hadde visst ikke så mye tid til det i dyrebutikken :( Han springer vekk når vi prøver å få tak i han.
Lurer på om det er normalt at de ikke bryr seg om hverandre, ikke koser, ikke leker sammen. Kommer dette etterhvert kanskje?
Jeg tør ikke la dem være sammen for natten, da kan jeg jo ikke følge med, så Tussi har fått Rolle sitt gamle bur (Rolle har fått nytt bur noen dager siden). De står på siden av hverandre. Håper de har lyst å leke litt sammen imorgen da!
:leftrat: :rightrat:
Hvis ikke de 2 blir venner, så føler jeg at det liksom ikke er noe vits i å ha Tussi, for det var jo akkurat derfor vi kjøpte han, som lekekamerat til Rolle.
Hva synes dere?

Hilsen, Maria (ny som rotte-eier og ny på forum!)

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hei og velkommen! :sol:

Det er helt vanlig at det tar sin tid før to rotter blir fortrolige med hverandre. Så lenge de ikke biter hverandre til blods (har til hensikt å skade), vil de ikke noe annet enn å bli kjent med hverandre og finne ut av hvem som skal være sjef i buret. Hvis Tussi ikke er særlig tam ennå, er det kanskje greiest å la ham få roe seg ned og bli kjent med Rolle først; de av våre rotter som har vært redde for å bli håndtert har blitt tammere og tryggere på mennesker når de har hatt rottevenner å trøste seg med. Jeg synes det høres ut som om dette går riktig vei, det er bare å ta tiden til hjelp. Søk på "Introduksjoner" her på forumet, så finner du masse informasjon og kan lese om andres erfaringer. Det kan se ut som om det går hardt for seg enkelte ganger, men det er bare rottenes måte å finne ut av den essensielle rangordningen; den er grunnleggende for deres sosiale liv og må klarlegges før de vet hvor de har hverandre.

Heidi har forresten lagt ut biler på hjemmesiden sin som kan være til hjelp: http://awas.nvg.org/faq/

Under "9. Hvordan forstå min rotte/9. Rottespråk" finnes det en link til en side med bilder av rotter i forskjellige sammenhenger og forklaringer på oppførselen. Der er det blant annet bilder av to rotter som bokser i et forsøk på å avklare rangordningen.

Lykke til!

PS: Rompesniffing er nærmest en besettelse blant rotter; lukten av en ukjent rompe får verden til å stanse og alt til å dreie seg om å utforske den nye aromaen. All vital informasjon om den fremmede kan hentes ut av endetarmen, ser det ut til... ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Det minner meg på min stakkars 40g Irmelin som flyttet inn til tre voksne damer. Hun ble til de grader ignorert! Det så fryktelig trist ut, de tre vennene i henekøya, Irmelin i en krøll i et hjørne. Men da det ikke så ut til at noen av dem led ovelast lot jeg dem bare være. Sakte, men sikkert, over en uke eller to var småen tatt opp i flokken og fikk ligge i køya sammen med de andre. Det var aldri noen problemer senere.

Generelt tror jeg vi ofte er litt kjappe til å blande oss. Rotter ordner stort sett opp sånt selv, og menneskelig innblanding kan fort gjøre ting vanskeligere.
Maria H.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Generelt tror jeg vi ofte er litt kjappe til å blande oss. Rotter ordner stort sett opp sånt selv, og menneskelig innblanding kan fort gjøre ting vanskeligere.
Jepp! Jeg har nok vært litt for ivrig til å skille slosskjempene våre tidligere, det ser jeg i etterkant. Jeg tror forresten at det er et godt tegn å bli møtt med overlegenhet; det er å foretrekke fremfor "se så store og stygge tenner jeg har og de skal jeg kjøre rett i indrefileten din!" :pig:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

mamamaria

Post by mamamaria »

Takk for svarene! Da ser det ut til at mine 2 er helt normale rotter da ;-)
Leste litt om rottenes kroppsspråk og kjenner igjen det om 'å vise hvem som er sjefen' i kroppsspråket til Rolle.
Godt å vite at dette er normalt.

Lille Tussi er ikke så veldig redd lenger, men sitter fortsatt helst i det ene hjørnet nederst i buret. De leker fortsatt ikke mye (har vært sammen i buret store deler av dagen idag), men krangler hvertfall ikke.

Lurer på når jeg kan få dem til å bo i samme bur på nettene også? De har ikke kranglet noe som helst siden de først par minuttene etter de traff hverandre, kan jeg la Tussi sove i samme bur som Rolle inatt eller skal jeg vente litt til?

Forresten så fikk Tussi seg en koseklut igårkveld og hu sov inni den inatt, nå la jeg den i huset i det store buret idag, og håpet at Tussi skulle legge seg der, men han gjør ikke det. Istedenfor ligger Rolle nå inni huset med Tussi's klut :rottehode:
Rolle's koseklut ligger i hengekøya.
Virker som Rolle hvertfall har godkjent Tussi da, siden kluten sikkert lukter Tussi nå og han allikevel legger seg der, eller er det en annen grunn kanskje?

Skal prøve å ta noen fine bilder av dem sammen imorgen.

Ciao

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg syns det høres greit ut å sette dem sammen om nettene også nå. Jeg pleier ikke å vente noe lenger, og det har alltid gått bra :)

Men du må nok kanskje regne med at de kommer til å krangle litt noen ganger, men så lenge ikke hårene reiser seg og de biter hverandre til blods så skal det gå bra, og er naturlig ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

mamamaria

Post by mamamaria »

De sover i hver sitt bur allikevel. Tør ikke la dem være sammen inatt :?
De kranglet ganske mye igjen ikveld.
Så var det jo kjempevanskelig å få Tussi ut av buret, han er LYNRASK og veldig glatt.. hehe.. fikk endelig tak i han, men han klarte å hoppe ut av hendene mine. Fikk heldigvis tak i han igjen da, før han klarte å stikke av... men var nødt til å dra han i halen, noe som jeg ikke likte å gjøre :cry: Syntes synd på han, for han 'skrek' litt ... uff
Men da måtte jeg holde han med 2 hender og klarte da ikke få på plass lokket på det andre buret, slik at han ikke skulle hoppe ut.
Måtte rope på mannen min, og han ble bare sur på meg pga at jeg nesten ikke klarte å holde Tussi.... tssss litt lei meg nå altså...
Vet ikke helt hva vi skal gjøre... vet ikke om jeg klarer å få Tussi tam, det frister jo ikke så mye å måtte jage han hver gang vi prøver å få han ut av buret sitt. Så jeg er redd for at jeg bare 'gir opp' og at han da aldri blir tam, og det er jo ikke kjekt for ungene heller... for de elsker å leke med rottene!
Vi får levere Tussi tilbake til dyrebutikken om vi vil, kunne 'låne' han med oss hjem for å prøve.
Da vi fikk Rolle var han allerede helt tam og kjempesnill. Kommer bort til oss med en gang han ser oss, men Tussi er fra et kull som ikke dyrepasserne i butikken har hatt tid til å ta seg av, så de er nokså redde mennesker hele gjengen. Mora var overbeskyttende, ble kjempesur med en gang noen kom i nærheten, så vet ikke om Tussi er et veldig godt kjøp for å si det sånn.
Vurderer altså å levere han tilbake på mandag og heller finne en oppdretter i nærheten som har unger som gjerne er litt tamme allerede.
Vi er så ferske på dette at jeg ikke tror jeg klarer dette helt :cry:
Noen fra Sandnes (Rogaland) området som selger (tamme) hetterotter?

Hilsen, Maria :rat:

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg vet det er trist, for jeg har hatt en slik rotte før... Og det krever mye tid!
Høres ut som Tussi er ganske skvetten og ikke særlig tam. Tror ikke det er lurt å drive å flytte på han så mye når han ikke liker å bli tatt i. Så enten burde de bo sammen eller ikke til du har temt han litt mer..
prøv å få han til å stole på at hånden din er et trygt sted. det kan du gjøre ved å legge godbiter i den slik at han forbinder hånden med noe posetivt.. begynn deretter å klappe han oftere og oftere... og til slutt la han gå opp i hånden din før du løfter han ;)

Og rotter skal ikke løftes i halen. Det kan være veldig vondt for dem. Det visste du sikkert, men tenkte bare å si ifra ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

mamamaria

Post by mamamaria »

Ja, vet at rotter ikke skal løftes i halen, derfor jeg ikke ville gjøre det, men det var enten det eller så hadde han stukket av og da blir det ikke lett å finne han igjen, så måtte gjøre det, men hadde vondt på hans vegne etterpå... uff, stakkaren er sikkert enda reddere meg nå enn han var :(

Forresten, hu som jobber i butikken her (der jeg kjøpte dem) drar alltid rottene ut v halen, jeg har sagt at hu ikke må gjøre det, fordi det kan være vondt, men hu bare lo... bare tull sa hu, "jeg drar dem alltid opp sånn og det går helt fint" :hm:
2 jenter som jobber der, hu som jobber fulltid virker ikke særlig 'proff' når det gjelder dyrene (hu som drar dem opp v halen), mens hu andre jobber bare av og til og hu er tydelig kjempeglad i dyrene og ser ut til at hu vet hva hu gjør. Det var hu som hadde gitt Rolle så masse oppmerksomhet før vi kjøpte han, derfor var han så tam! Men har ikke sett henne på en god stund nå :(
Synes det er litt merkelig at de som jobber i en dyrebutikk drar i halen til rottene og forteller kundene at det ikke er noe problem å gjøre det, de burde jo vite bedre da!

Hilsen, Maria

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Synes det er litt merkelig at de som jobber i en dyrebutikk drar i halen til rottene og forteller kundene at det ikke er noe problem å gjøre det, de burde jo vite bedre da!
Ja, det virker som om enkelte lever etter mottoet "Så lenge det ikke hender noe når jeg gjør det, gjør jeg som det passer meg." Skulle likt å se den dama bli løftet opp etter ørene en gang; kanskje hun forstår da?

Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når en har en veldig redd og utrygg rotte. La det gå litt tid, la Tussi få bli fortrolig med buret sitt og føle seg hjemme og trygg der først. Vent med å forsøke å gjøre ham tam til han har fått "fotfeste" ett sted. Når han blir vant til kompisen sin, vil han finne trygghet der også, og da blir han modigere. Det kan ta lang, lang tid å få en rottes tillit, men når en slik rotte først blir trygg, utviser den en lojalitet og fortrolighet som er helt hinsides alle forhåpninger. Vår første hann brukte måneder på å bli trygg på oss; han bet oss begge til blods en gang og ville ikke bli tatt på i det hele tatt. Det siste året han levde, var han så føyelig og kos at vi kunne gjøre hva som helst. Det finnes lys i enden av de fleste tunneler, det handler som oftest bare om å ha all verdens tålmodighet og å la dyrene bli trygge på mennesker på dyrenes egne premisser. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Og la iallefall Rolle få ha en kompis! :) Det er han nok glad for. Når de er såpass unge som de er, pleier det ikke være noe problem å la dem være sammen om natten. Om de sloss litt kraftig om kvelden, kan det kanskje være fordi det er da de begynner å våkne? De er jo nattdyr, tross alt. :)

Du får ha lykke til med de to små, og som de andre sier, bare bruk masse, masse tid på Tussi, ETTER at han har roet seg ned, enten i sitt eget bur, eller inne hos Rolle. Du må nesten velge et av stedene som bosted.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

mamamaria

Post by mamamaria »

:sol: Jippi, de fant ut at de faktisk liker hverandre :lol:

Idag tok vi Tussi litt ut av buret, som faktisk gikk ganske greit... han syntes det var helt greit å bli tatt ut.
Så det var det første positive idag.

Da vi satt Tussi tilbake i buret igjen hos Rolle, gikk han inn i huset der Rolle lå og for første gang kranglet de ikke, men krøllet de seg rundt hverandre og sov! :bravo:
Hm... får det ikke til å legge inn bilde her :-( Men et bilde av Rolle og Tussi ser du på: http://www.xlnx.net/maria/rolle&tussi.JPG
Tussi er minstemann som ligger øverst med svart stripe på ryggen.

:rottehode: Hilsen, Maria

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Så bra da :bravo:
Nommen så søte :lol:
Du får ha lykke til med de fremover å oppdatere oss :thu:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja bra det ordnet seg :D ! Det pleier å ende bra til slutt :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Locked