Introduksjon av Pimpell og Nancy

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Introduksjon av Pimpell og Nancy

Post by Roger&Ingrid »

Vi har startet introduksjonen av de to nye jentene i flokken, med litt amputasjoner (bokstavelig talt og i overført betydning). Jeg vil gjerne ha innspill på reaksjonene fra rottene, tolkninger av disse og tips fra dere. Det er snart et år siden vi sist introduserte en rotte inn i flokken og vi har aldri introdusert voksne/halvvoksne rotter før.

Slik reagerte damene på Pimpell og omvendt:
- Toffa: ingen tegn til stress over å være i nærheten av en fremmed rotte. Tok ikke umiddelbart kontakt, avventet Pimpells reaksjoner og holdt på med sitt inntil det skjedde. Både Pimpell og Toffa insisterte på å bore hodet under den andres hode og de slet litt med å bestemme seg for hvem som skulle få viljen sin. Det var ingen tegn til oppblåst pels eller åpenbar aggresjon eller redsel. Pimpell fikk vaske Toffa i nakken og på ryggen, dessuten fikk hun tissemarkere og klatre over gamlingen.
- My: Begge snuste hverandre i rompa og var interesserte. My lot som ingenting da Pimpell ville snuse mer og sistnevnte måtte klatre opp på ryggen for å få oppmerksomhet. Ingen tegn til aggresjon eller redsel.
- Rim: Blåste seg opp, fnøs, bokset og hoppet på stive bein mot Pimpell, sistnevnte ble veldig redd, men ville forsvare seg. Rev pelsdotter av hverandre.
- Snorkfrøken: Samme reaksjon som Rim, men fikk tilslutt snuse litt i rompa på en vettskremt Pimpell.

Nancy og Lyn blir ikke involverte i dette før de er ute av rekonvalesens/medisinering.

Hvor mye bør jeg gripe inn? Til nå har jeg latt Pimpell få klatre opp på meg for trøst og "timeout" når hun blir desperat, fordi jeg vil at hun skal føle at jeg er en trygg havn midt oppe i dette. Skal jeg la være å gi henne denne muligheten, vil min oppførsel ødelegge fremgangen?

Jeg blir VELDIG takknemlig for innspill her; Pimpell og Nancy fikk seg en uheldig start på tilværelsen hos oss med hendelsen i går morges, derfor vil jeg så gjerne at dette skal gå i orden uten at jeg gjør noen store feil.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

Når jeg har introdusert jenter til mine jenter, som senest idag da jeg fikk Tansy av Anette, så setter jeg alle jentene i sofaen, etter da at tansy har blitt kjent med meg først, så snuser en del, og går vidre, og andre bare ignorerer.

Etter at de da har vært i sofaen i en times tid prøver jeg og sette de i buret. den nye først så hun blir kjent med buret, og deretter de jeg stoler aller mest på (de fleste egentlig) så er det bare og følge med. dette har gått helt fint, og nå er de ute og utforsker leilighet og sofa, pluss akvariet som inneholder masse rottegodis :geek:
Det har ennå ikke vært noe kranlig eller lignende, men noe piping må man jo regne med :)

Lykke til :D

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Prøvde My, Pimpell og Snorkfrøken på sofaen, men Snorkfrøken ble helt gira. Hun blåste opp pelsen, gned seg mot veggen og sofaen og skremte Pimpell med oppførselen sin. Tilslutt satte vi henne inn og forsøkte My og Pimpell i Pimpells bur. My enset ikke Pimpell; hun lot henne til og med slippe unna med napping i skinnet! :o Det virket som om My ville at Pimpell skulle slappe av i hennes selskap og ikke stresse med sniffing og napping. My lager ikke en lyd, ikke engang da hun ble stående helt stille og rolig mens Pimpell tviholdt i skinnet hennes. Tålmodig dame, må jeg si!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Pimpell og My har flyttet sammen i Pimpells bur! Nå skal det bli enklere å få henne inn i flokken; My er sjef og vil ikke godta at de andre damene prøver å bråke. Snorkfrøken har fått en "timeout" p.g.a. trakassering av Toffa; hvis hun fortsetter med det, setter vi My og Pimpell over til Toffa, så får Snorkfrøken og Rim bølle i Pimpells bur.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

I går kveld opplevde vi noe nytt i rottenes komplekse verden:

My og Pimpell fikk møte Rim i badebaljen, Rim blåste seg opp og fnøs. Da hun ville "ta" Pimpell, smatt My mellom dem uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Rim roet seg ned; det virket som om My gav henne et helt tydelig signal om at hun ikke kom til å tolerere slik oppførsel og at dette var et diskret hint. My har taklet introduksjonen på en helt utrolig måte og lagt alle skrupler til side. Hun kastet seg ikke over Rim, hun bare gikk "tilfeldigvis" imellom og skjermet Pimpell. Rim fikk også legge My i bakken og vaske henne litt. Rim fant det selvfølgelig for godt å avslutte seansen med å plante tennene i pelsen til Pimpell i et av Mys uoppmerksomme øyeblikk, men jeg øyner et stort steg i positiv retning. My og Pimpell bor sammen og blir stadig mer sammensveiset; de andre damene må pent finne seg i at sjefen ikke tolererer plaging av sine gode venner.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Pimpell har blitt fast inventar i dameburet og det har fungert fint i flere dager. :bravo: Hun fikk med seg trehuset sitt og det har Toffa selvfølgelig lagt sin elsk på. Gjennom søt smisk og innyndende smiger har Toffa klart å få tilgang på det oppskattede huset, hvor hun nå har flyttet inn sammen med Pimpell. Rim og Snorkfrøken er fortsatt ikke helt sikre på hvordan de skal behandle Pimpell, men det virker faktisk som om jentene trives bedre sammen i buret enn på sofaen. Pimpell blir stadig observert på rygg med beina i været og Rim hengende over seg, men det skjer uten de store stridighetene og uten dramatisk spetakkel. My, Toffa og Pimpell er et fint trekløver, og de to andre damene i buret har akseptert at de har fått en ny, spennende fastboende.

Nancy er hakket tøffere enn Pimpell og valgte å slenge My rett på rygg og sitte på henne da de fikk treffes. My synes visst det ble litt mye styr og ville helst slippe unna, mens Snorkfrøken blåste seg opp som en kulefisk og prøvde å nappe mest mulig pels ut av den fremmede. Det virker som om alle rottene har et så inngrodd eierforhold til sofaen at den er et uegnet sted til introduksjoner; vi får finne et bedre sted. I mellomtiden har Nancy begynt å vise personligheten bak den litt engstelige fasaden; hun er tøff i trynet, vilter og glad i å utforske. Mennesker er ikke så skumle lenger; de er faktisk ganske spennende! :rottehode:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

ENDELIG! Såret i Nancys nakke har grodd helt fint og den unge damen har fått treffe de andre jentene. Snorkfrøken pådro seg rødt kort ganske raskt etter gjentatte grove taklinger av de andre jentene, noe som fikk Nancy til å løpe og gjemme seg i et hjørne med skjelvende hale og livredde øyne. Rim og My gadd ikke vente på innbyttere, de hoppet istedet ned fra sofaen og bort fra arenaen. Ariel syntes det hele var morsomt og en meget god anledning til å synge av full hals ("Ik, IIIIIK, ik-ik-ik-ik"). Pimpell pep litt da hun først ble parret på og deretter slengt på rygg for å få en real omgang vask, men hun taklet det hele fint. Så fort de to gamle og den lille sinte var ute av spillet, begynte Nancy å kose seg i selskap med Ariel og Pimpell. In-stedet var bak ryggen min, hvor ungdommene romsterte, pep og knuffet i evigheter. My, Ariel, Pimpell og Nancy residerer nå i det store dameburet, mens Rim og Snorkfrøken sjekker ut Nancys uvaskede bur. For sikkerhetsskyld må damene klare seg uten sovehus inntil viser at det går fint, ellers kan det fort bli ballade inne i fleeceparadiset. Foreløpig ser dette meget bra ut; Rim viste gode takter da hun fortsatt var på banen, mens Snorkfrøken kan bli en hard nøtt å knekke.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nancy elsker sine nye venner! I går kveld var det helt stille i dameburet; en kunne hørt en rottebæsj falle mot gulvet (på utsiden, hvor all bæsj tilsynelatende alltid havner). Nancy lå paddeflat med Pimpell hengende over seg, løftet hodet litt, lukket øynene og senket hodet helt ned. "Det er for godt til å være sant!" tenkte hun sikkert. Nå i morges fant jeg henne tett omslynget av kroppskontaktfanatikeren Ariel oppå sovehuset (fleeceinventaret ble reinstallert da vi konstaterte at introduksjonen var en suksess). De to olme er litt furtne over å være hensatt i eget bur, men de kommer seg nok etterhvert. Alenetid pleier å få dem på andre og bedre tanker enn å sette tennene i ferskt rottekjøtt. :spise:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Himi-Zoo
Hamstrer mat
Posts: 398
Joined: 30 Sep 2005, 00:49

Post by Himi-Zoo »

One happy ending :) :bravo:

karinatonder

Post by karinatonder »

Så godt å høre :bravo: !! Lykke til videre med jentene :ost:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Da har de to stygge ulvene i XL og XS (Rim og Snorkfrøken) fått møte resten av gjengen på sengen og er nå tilbake i det store dameburet. Nancy halerotte piper og squeaker i beste Ariel-stil når rompa hennes er for utsatt, men ellers ser de ut til å trives godt sammen. Roger er bevæpnet med spruteflaske fylt med vann og nøler ikke med å trekke våpen om det er nødvendig. Watch out, rottedamer, he's armed and dangerous! :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg må le av rottene, de er morsomme med sine forskjellige personligheter:

Nancy er ikke helt tam ennå, løper av og til rundt på strake bein og med hevet rygg og skuler mistenksomt på de andre rottene når hun er usikker på deres hensikter. Snorkfrøken prøvde i hele går å bli kjent på sin sedvanlige måte; "La meg bare få pjuske litt og kanskje ri bittelittegrann på deg, vær så snill?". Stakkars Nancy trodde visst at Snork var ute etter bråk, men hun liker bare å leke tøffing. Nå ligger de side om side oppå sovehuset i dyp søvn (eventuelt bevisstløse av oksygenmangel) med store, tykke, moderlige My oppå seg. My, Ariel, Pimpell og Nancy har dannet en egen kosekosklubb og ligger stort sett tett-i-tett i mølje og sover sammen. Snork kommer en tur innom når det passer henne, mens Rim triumferer alene i sovehuset. Rimis'en vår er en liten særing og har forøvrig jobbet hardt i hele natt med å frakte uttisset avispapir fra bunnen og opp til øverste etasje. Sovehuset er nå helt fullstappet med avispapir! :lol: Det er tydelig at flokken vår har endret seg etter at de tre yngste kom til; det har blitt mer kos og mindre kjekling, dessuten har Snork begynt å te seg mer som en voksen dame (hun har til og med begynt å legge på seg og få noe som minner om former, halleluja!).
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked