Nye babyer hentet idag

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Alpaca

Nye babyer hentet idag

Post by Alpaca »

Idag var vi å hentet to små babyer på 8 uker. Utrolig hvor fasinerende slike småtasser er! De spretter som små baller i buret og henger opp ned og har rundetid på 0,0. Vi har fra før en gammel dame som ble alene på mandag som var og har etter det vært dårlig på maten og stort sett bare sittet inni huset sitt. Hun har ikke vært slik at hun har kommet bort til hånden min, noe sky kan man si. De små sitter i et bur ved siden av den store og jeg tok sjangsen på å sette henne inn til de små. Stor stå hei, de små "angrep" ho og hoppa rundt og under og var helt i hundre. Den store var ganske rolig og undersøkte de små. Hun fikk være inni buret bare en kort stund og så bar det ut igjen. Men ikke lenge etter så tror jeg hun ville inn til de igjen og jeg slapp ho til. Er litt usikker på hva jeg gjør fremover nå, hvor fort skal jeg la de være sammen, ser ut til at den store er ganske interresert i de små. Vet ikke om den store har fått kull før, men hun virket vant til unger, eller er jeg litt på jordet nå. Den store har ikke vært så mye ute av huset sitt den siste uka som ho har vært de siste timene. Hva med i natt?

Trybern

Post by Trybern »

:| Min bror kjøpte rotter som var 6 uker og de fløy inn i huset! :hm:

Nå har de fått STØRE bur, eller den ene... Den ene skal bli far. :rottehode: :arrow: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode:

PS.: De var 6 uker for noen mnd. siden.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

For meg høres det ut som om det går ganske greit! Jeg pleier ikke å bruke flere dager på introduksjonen og det har gått bra! Hvis de ikke sloss veldig og virker nysgjerrige så kan du sikkert putte dem sammen nå ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Trybern wrote::| Min bror kjøpte rotter som var 6 uker og de fløy inn i huset! :hm:

Nå har de fått STØRE bur, eller den ene... Den ene skal bli far. :rottehode: :arrow: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode:

PS.: De var 6 uker for noen mnd. siden.
ehm.. Hannene skal være minst 1 år.. Virker som du ikke er inforstått med avlsveiledningen i det hele tatt.. Du vet det kan ha konsekvenser for fødselen!?
Mvh Ida&rottene

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Reagerte også på dette, men har sendt deg en pm siden dette ikke har noe med temaet å gjøre ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alpaca

Post by Alpaca »

Ja nå har ungene fått ny mamma og gamlemor er igang med "oppdragelsen". Dette har gått utrolig mye bedre enn jeg trodde, men så har jeg aldri hatt rotter eller rotteunger før. Mitt store problem nå er at buret til gamlemor har veeeldig store mellomrom mellom sprinklene og de små åler seg gjennom som marker. De er like mye utenfor buret som inni. Buret de små har stått i (står i) har små mellomrom og der har jeg putta forskjellige ting inni. Akkurat nå har jeg ikke mulighet til å kjøpe meg et nytt bur med små mellomrom, sånne ferplastbur el.lign. Så de små får heller ha gamlemor hos seg på nettene og når jeg ikke er hjemme og så får de herje i det store buret hennes når jeg er til stede. Ante ikke at jeg skulle få småkryp når guttungen kom hjem med to gamle skolerotter og tenkte da ikke på burtypen. Håper de voksen fort, hehe, slik at de vokser seg inn i buret til ho mor. De er bare 8 uker så det tar vel sin tid. Hadee aldri trodd at det var mulig å bli så hekta på disse dyrene, skulle bare ha de to gamle til de var borte og så ingen flere. Tenk så feil man kan ta.... :lol:

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Så fint det gikk bra :) Ja disse dyrene rører ved hjertet mitt.. skulle bare ha to hanner jeg å i starten. Men nå har jeg 6 ;) Og fler kommer det sikkert til å bli :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

jah.. og jeg har 19 :roll: . jaja..

*38 uskyldige rotteøyne*
Mvh Ida&rottene

Alpaca

Post by Alpaca »

Det høres ut som det er mye liv med så mange smådyr rundt seg, men hvordan får man tid til alle sammen? Jeg har forstått det slik at man skal aktivisere og holde på med de ganske mye hver dag og med 18-19 stykker kan man vel ikke gi like mye til hver. Vi fortsetter iallefall her med "bli-kjent-med-hverandre" Har hatt alle tre i sofaen, gamlemor begynner så vidt å komme frem fra bak ryggen. Jeg glemmer meg bort og kaller henne for Mamma'n, tror nok det vil bli navnet hennes fra nå. Har flyttet over huset hennes til det minste buret og alle tre ligger godt inni der. Er ganske søtt og se på, skulle ikke tro de aldri hadde sett hverandre før i går.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja så klart tar det tid.. må jo tenke seg nøye om , om hvor mange man har tid til før man anskaffer seg dem. Men jeg vet dette er noe jeg vil jobbe med i mange år fremover og bruke mye tid på! Så jeg er åpen for fler etterhvert ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Så fint at det går bra! Gratulerer med de to små! :D

Jeg har aldri brukt mer enn et par timer på en introduksjon av nye rotter som skal bo hos meg. De hilser på et nøytralt sted, så inn i et nyvasket bur, så litt bråk og hyl, så titter jeg inn og finner dem sovende i en klump alle sammen. :)

Jeg kan bare si at det er lettere enn man tror å bli smittet av GMR-viruset (Get More Rats). ;)
Dumbo-fan90 wrote:*38 uskyldige rotteøyne*
:lol: :lol:

Alpaca

Post by Alpaca »

Takk for det, Julianne, her er det liv og jeg er smittet, ja...Har sett meg om etter et annet bur med små mellomrom, men har nå satt huset til Mamman inn i det lille buret og de små flyr frem og tilbake mellom burene. Mamman (Gamlemor) er litt harde mot de innimellom syns jeg, de hyler og skriker men så snart noe er "fali'" så er det rett til henne for å få trøst. Ho har tatt de til seg, kan det tyde på at ho har hatt kull før? Så min første introduksjon har gått "smertefritt". ( de små er forresten blanding mellom dvergrotte og tamrotte sa hun jeg kjøpte de av) :bravo:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det kan være det at hun har hatt kull eller at hun bare er glad for nye venner. Ingen av de rottene jeg har hatt har hatt kull og de har tatt imot de små nye på en vennlig måte. Litt hyl og bråk hører som oftes med. :)

De er nok ikke en blanding mellom dvergrotte og tamrotte, for dvergrotter er forløpig bare avlet i USA, hvis jeg husker riktig. De er nok helt normale rattus norvegicuser. :thu:

Alpaca

Post by Alpaca »

Hun som solgte de sa dvergrotte, den var mindre enn den jeg har fra før, hun hadde veldig lyst til å stille den ut for den var veldig pen, sjampagnefartet nesten. Men pytt,pytt, de små jentene er som lopper og spretter og er veldig nyskjerrige på meg og det som er rundt her og det å slikke på tallerknen er bare helt topp. De har ikke fått friheten på gulvet enda, sofaen og stor-buret holder en stund til. Kjøpte babymat på glass, kunne ikke skjønne hvorfor avføringen var "rød" før det plutselig gikk opp et lys for meg, det er nok endel tomatpure i babymaten og derfor altså. Skal få tak i kattemat til de mens jeg venter på å få det jeg har bestillt på nettbutikken. Håper det ikke tar så lang tid før det kommer. Nei nå sklir det ut her, det her har jo ikke noe med introduksjoner å gjøre, men en salig blanding av ernæring og litt annet :rat:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det var nok bare en liten rotte. ;) Dvergrotter er en ressesiv mutasjon som gjør at de blir 40-75% mindre en en normal rotte, altså litt større enn en vanlig fancy mus. Kilde: http://www.skyclyde.com/DwarfRats.html

Alltid spennende og koselig med nye små i huset! :D

Men nå sporer vi av litt her! :P

Locked