Koselyder og ny venn.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Casanova

Koselyder og ny venn.

Post by Casanova »

Når jeg koser med rotta mi og når hun ligger i hetta eller inni genseren,så "tygger" hun ofte.Betyr det at hun koser seg?
Skal skaffe en venn til hun snart.Kan jeg sette de rett sammen,eller skal de møtes på nøytral grunn?Tror ikke jeg har ekstra bur nykomlingen kan stå i...

Siva

Post by Siva »

ja d betyr at hunn koser seg, mine lager også slike lyder :wink:

Siva

Post by Siva »

Det er fint om du skaffer en venn til din rotte jente, dem er jo flokk dyr og må være sammen med arts frender... :P

Så d er veldig fint at du skal gjøre d

Guest

Post by Guest »

Viste egentlig ingen ting om rotter før jeg fikk Nova på lørdag.Nå suger jeg til meg all info.Trodde heller ikke det var så gøy med rotte.Var redd for at jeg ikke hadde nok tid til en,men det er bare å putte hun i genseren,så er hun fornøyd :D Har mange leker til hun(pinner,esker,tuneller osv) i gangen.Hun bryr seg ikke så mye om det.Vil bare til meg.Da blir jeg glad :D

Casanova

Post by Casanova »

Det er jeg som er "gjest".Glemte å logge meg på...

pointless

Post by pointless »

så søtt... rotte lyder er digg!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Let på forumet og du vil finne. Introduksjoner til nye rotter har vært diskutert tidligere, blant annet i denne tråden: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=52

Hvor gammel er hunnrotta du har nå? Alderen hennes kan ha noe med hvor lett hun vil godta den nye. Som regel vil en introduksjon mellom to hunnrotter gå veldig bra, men jeg vil uansett anbefale deg å prøve ¨på nøytral grunn. Det er verst når man har bare én eller to rotter fra før. Når de er flere, har de mye lettere for å akseptere en nykommer. Hvis du ikke har et ekstra bur, hvorfor ikke kjøpe et transportbur som den nye rotta kan bruke om natten og når du ikke er til stede. Hun vil ikke måtte bo der lenge... Et transportbur trenger de fleste av oss en eller annen gang, likevel; når rottene skal til dyrlegen eller man skal ta dem med et eller annet sted.

Når rotter skjærer tenner, er det som regel fordi de koser seg... legg merke til at de påvirkes av det hvis du svarer dem på omtrent samme måte... :wink:
Men de bruker også disse lydene når de synes synd på seg selv eller har det vondt, så det er viktig å være obs på at lydene ikke alltid brukes kun i positive situasjoner. Hvis man har en syk eller høydrektig rotte som lager disse lydene, er det ikke fordi hun/han koser seg, men fordi hun/han prøver å trøste seg selv...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Casanova

Post by Casanova »

Hun er 9 uker nå.Skikkelig kosejente;)

Siva

Post by Siva »

Jeg er enig at rotte lyder er digg, da hvet man at rottene koser seg og ikke er i dårlig humør :P

Locked