Introduksjon av ny venn til alenerotte over ett år?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

karinatonder

Introduksjon av ny venn til alenerotte over ett år?

Post by karinatonder »

Noen som har tips til introduksjon av ny venn til Sasse? Han er ett år gammel og har levd det meste av livet sitt alene av ymse grunner. Tror det blir vanskelig da han ikke er vant til andre rotter, bare menneskelig kontakt, men tror han trenger en rottevenn fremfor oss. Virker som han er ensom og kjeder seg. Vi har han ikke i bur, får løpe fritt på et eget rom og i resten av leiligheta når vi er hjemme. Men nå vil han heller ligge å sove fremfor å utforske verden....
Last edited by karinatonder on 10 Aug 2006, 15:04, edited 1 time in total.

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Hvis du bruker søkefunksjonen så finner du mye ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

karinatonder

Introduksjon av ny venn til alenerotte over ett år?

Post by karinatonder »

Har søkt litt nå og leste at en person hadde hørt at hvis rotte hadde vært alene i over ett år så kunne den ikke være sammen med andre..? Sasse har vært alene i over ett år. Han er en veldig snill rotte da, litt engstelig men kosete og glad i mennesker iallefall. Prøvde å introdusere han til min første rotte, men det gikk galt, så han har egentlig bare negative opplevelser med andre rotter.. Huff, hva skal jeg gjøre? Føler på meg at han trenger en venn. Skulle gjort det mye tidligere men da han var yngre så han ut til å trives med bare oss.

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Det kan jo hende at han trenger en som er like gammel? Hvis ikke, vet jeg om ei rotte som er godt over to år å har vært alene rotte hele tiden.. Men har dere noen leker på rommet? Hvis dere har det, kan dere bytte lekene ut etterhvert, å sette dem inn igjen, som han ikke går lei lekene sine ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Tror ikke det stemmer at man ikke kan introdusere rotter på over et år til andre. Det kan fungerer supert det, men man trenger nok mye mer tolmodighet! ;)

Er nok noen det ikke går med også, men fortsett å prøv ihvertfall. Ta begge ut på et område som er ukjent. Jeg har prøvd å vaske rottene og buret først, og det har fungert!

En annen ting er også det at i en del av gangene så begynner de å sloss litt, men dette er normalt pga de skal avgjøre hvem som er sjef. Men pass på at det ikke går for langt slik at det blir blod ut av det!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

karinatonder

Post by karinatonder »

Jepp, vi prøver:) Skal til byen nå for å se om noen dyrebutikker har noen fine snille hannrotter. Håper alt går bra og at min kjære Sasse blir lykkelig og leken!

Carina

Post by Carina »

Lykke til :thu:

karinatonder

Snusken

Post by karinatonder »

Nå har vi vært å kjøpt Snusken ( navnet tilsier hvor søt han er!). Vi har latt Sasse lukte på tisset til Snusken og han viste ingen tegn til aggresjon, bare nyskjerrighet. Det lover bra:) Noen som har noen tanker om hvor lenge det bør gå før de får hilse på hverandre? Snusken må ikke få føle at han er sjef for Sasse må være sjefen for at dette skal gå tror jeg.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

hehe.. jeg har aldri vært sein med å introdusere. Jeg hadde kanskje latt dem stå i to forskjellige bur i en dag eller to, så de kan snuse på hverandre.. Særlig hvis den nye er litt nærvøs å sånn. Da burde han få tid til å roe seg litt ned ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

det er noen godt sosialiserte rotter på dyrego oslo city. veldig fin han agouti hooded gutten. ikke rør den svarte, han vil jeg ha! eh, nei, skal ikke ha hanner, sånn var det. ;) ellers har alltid dyrebeskyttelsen voksne rotter, og de er gjerne kastrerte (mindre kranglete?). prøv også www.julirottenesomplassering.tk/
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

karinatonder

Post by karinatonder »

Ukei.. Nå har vi prøvd å gjort de vant med luktene og lydene til hverandre, så nå tenkte vi de kanskje kunne få snuse litt under trygge omstendigheter, da i dette tilfellet med Siko inni buret og Sasse utenfor. Med en gang Sasse kjente snuten til Siko så virket det som han prøvde å klore han! Han blåste seg ikke opp, men er dette allikevell aggressiv adferd? Er nervøs nå, vil så gjerne at dette skal gå.. Noen som har opplevd lignende?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Flere av rottene våre har oppført seg sånn, både mot kjente og ukjente rotter. Buret er deres territorium og hvis de merker andre rotter utenfor buret, vil de søke å forsvare territoriet mot ukjente "inntrengere". Det greieste er å la dem treffe hverandre utenfor buret, på et sted hvor ingen av dem vanligvis pleier å gå og hvor du har full kontroll, slik kat de ikke kan stikke av eller lure seg unna og slåss. Litt puffing og pesing og oppblåst pels m/sideveis sparkeboksedans er helt naturlig; de skal finne ut av hvem som har høyest rang og bli kjent med hverandre. Intens rompesniffing og tvangsvask er også påkrevd. Det kan også komme til å fly noen pelsdotter i begynnelsen, men så lenge de ikke biter hverandre til blods skal det gå greit. Damene våre hadde en heftig oppvisning under den siste introduksjonen, men så fort de fikk kommet seg inn i sitt renvaskede bur med den nye kompisen, slo de seg til ro.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

karinatonder

Post by karinatonder »

Huff, er så skikkelig nervøs for å la dem treffes! Første gang jeg skulle la to rotter møtes så endte jeg på legevakta.. Litt ulurt å ikke ha på seg hansker når de begynner å slåss... :oops: Men, uansett, hvordan vet man at de er for aggressive? Er så redd for at Sasse skal klare å skade Siko skikkelig hvis vi ikke bryter inn i tide.. Buret var forresten nytt, så Sasse følte neppe noe teritoriell tilknytning til det. Er det om mulig bedre å vente for lenge enn for lite? Kanskje de blir så vant til hverandre at de blir bestekompiser med en gang de treffes...?

karinatonder

Post by karinatonder »

Og det eneste stedet i huset Sasse ikke er mye er på badet, og det er fordi han er redd det (han er litt engstelig av seg). Bør de treffes der når han føler seg så utrygg fra før?

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

hmmm.... jeg ville ikke gjort det. Hva med å vaske et av rommene å la de møtes der? da blir det ihvertfall noen nye lukter!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Locked