Arturo og småguttene

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Arturo og småguttene

Post by Camilla Ø »

Jeg har hatt en del dårlig erfaring med introduksjon av hannrotter, så jeg trenger litt råd og støtte i forbindelse med den siste introduksjonen :?

Nå har Arturo, ca. 8 mnd, fått hilse litt på Piassava og Micropop - det gikk ikke så bra som jeg håpte.... De har stått ved siden av hverandre siden vi kom hjem (ca en uke) og jeg har byttet sovehåndkle og strø en del ganger. Arturo og Micropop har pustet en del til hverandre gjennom sprinklene, men det har de sluttet helt med nå.

Det har sett ut som om Micropop har vært den dominerende av de to småguttene, så jeg begynte med å la Arturo og Piassava hilse på hverandre. Med en gang han luktet Piassava blåste Arturo seg opp og gnisset med tennene. Piassava stakk og Arturo løp etter og det så ut som om han forsøkte å bite Piassava på ryggen. Jeg avsluttet, og har forsøkt flere ganger siden - det har endt på samme måte hver gang og jeg har avbrutt ganske raskt... Er jeg for feig? Burde jeg la de være sammen lenger?? Eller burde jeg fortsette å bytte lukter og gi de litt mer tid før jeg setter de sammen?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Arturo er jo i verste bøllealderen (eller burde egentlig være over den, men noen er jo treigere enn andre, hehe), så det kan være lurt at du lar ham bli kjent med luktene først og rottene etterpå. Å ha bur stående tett inntil hverandre er ingen god ide hvis han hisser seg opp over det, det skaper bare mer stress og fyrer oppunder hissigproppen, men hvis de ser ut til å være avslappet i burene sine går det sikkert greit. Bytte av strø eller annet underlag mellom burene er lurt.

Det er vanskelig å si om du er for pysete her, det at Arturo blåser seg opp og gnisser er absolutt ikke et bra tegn, så det er kanskje best å være forsiktig. Men ikke gi opp, det betry ikke at ting ikke kan ordne seg mellom dem! La Arturo komme ut etter at de små har vært ute, og se hvordan han reagerer. Når han ikke lenger blåser seg opp med en gang han han får komme ut, kan du prøve igjen med en av de små.

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Takk for hjelpen :D

Både Arturo og Micropop er veldig avslappet i burene sine nå, begge to virker mer nyskjerrige enn sinte og det er lenge siden noen av de viste noe tegn til å hisse seg opp. Så da fortsetter jeg som før, men venter litt med neste møte og fortsetter å krysse fingrene ;)

Locked