Introduksjon av nye rotter

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Fabeline

Introduksjon av nye rotter

Post by Fabeline »

Jeg har nettopp kjøpt en liten rotte som er litt over en måned gammel. Jeg introduserte henne for en av mine voksne rotter (ca 1,5 år). Det viste seg at den voksne rotta var livredd for den lille! Hun hoppet på den lille rotta, og så løp hun sin vei.

Ettersom den minstre rotta er så liten var jeg redd for at den skulle bli skadet og lar de ikke bo i samme bur nå. Er det noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg vil hest at alle tre rottene mine kan bo sammen. Har enda ikke introdusert den lille rotta til den aller eldste.

Merethe

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har skrevet endel om introduksjon i faq'en:
http://awas.nvg.org/faq/
Der står det litt tips til hva man kan gjøre. Som oftest dreier det seg bare om å ha litt is i magen og la de få sette hverandre på plass. Og å ha tålmodighet dersom det ikke går med det samme, og ta det langsomt.

Det er ikke sikkert den store ble redd den lille, jeg så det samme da jeg skulle introdusere Lee til Ida. Lee satt midt i sofaen, og Ida pilte frem og tilbake mellom henne og en sofapute som hun tydeligvis akkurat da hadde bestemt seg for at var HENNES, og ikke f* om lille Lee skulle få komme i nærheten :)

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg kan jo også skryte av artikkelen Jorunn har oversatt i det nyeste GNAG, der står det mange tips til hvordan man skal få introduksjon av nye rotter til å gå mest mulig smertefritt.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

annetten wrote:Jeg kan jo også skryte av artikkelen Jorunn har oversatt i det nyeste GNAG, der står det mange tips til hvordan man skal få introduksjon av nye rotter til å gå mest mulig smertefritt.
Denne likte jeg også veldig, veldig godt. Så for dem som ikke er medlem av NTF, vil jeg likevel anbefale å kjøpe GNAG 1/2004!!! Utrolig lærerikt! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Fabeline

Post by Fabeline »

Jeg har prøvd å følge rådene deres, men Gelja vil rett og slett ikke akseptere Tirelle. Men gamle Gramella har ingen ting imot henne. Det Gelja gjør er at hun plutselig hopper på Tirelle og klorer og biter litt. De har hilst på hverandre mange ganger og i lengre perioder. Men det ser ikke ut til å ordne seg.

Noen som har noe forslag?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hmmm..kanskje du bør sette burene vedsiden av verandre i en stund og la de vende seg til verandre sakte men sikkert... :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Fabeline, hvor stygt "lar" du Gelja behandle den lille? Jeg har vært med på en del episoder som har sett ganske brutale ut med overfalling og det hele, men jeg har latt dem holde på i perioder når jeg ikke har sett blodige sår (det har ennå ikke skjedd her at en rotte har blitt bitt hull på av en annen rotte). Det er jo mulig at dette er en prosess Gelja bare MÅ igjennom for å vise at hun er sjefen.
Er det mer grusomt og brutalt enn som så? :?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Tathariel

Post by Tathariel »

Interessant tema det her.
Jeg går jo selv å vurderer en naken-rotte jente, men jeg er veldig usikker på hvordan ho vil gå sammen med de to andre jentene mine.

Det vil nok bli noe bråk, det er jo helt normalt. Men siden naken-rotta ikke har pels, vil ho nok få masse sår!?
De jeg har her i butikken nå har jo alt flere skrammer på kroppen etter bare å tussle rundt i buret sitt.

Kanskje det beste ville vært å satt den i eget bur? men da må jeg jo brått ha to ;) hehe!

Noen som har erfaringer med dette?

Guest

Post by Guest »

Alues: Rotteburene deres har stått ved siden av hverandre i to uker nå.

Melody: Jeg har ikke sett at de har skadet hverandre. Men jeg er så redd for Tirelle, for hun er bare seks uker gammel, mens den andre rotta er 1,5 år. De har rullet rundt mens de hylte begge to. Og Gelja tar av og til sats og hopper oppå den andre.

Ok, så skal jeg kanskje la de få lov til å sloss litt. Men det hadde vært trist om en av de ble skadet.

Merethe

Fabeline

Post by Fabeline »

Det var jeg som skrev det forrige innlegget. Lurer på hvorfor jeg plutselig ble logget ut...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Fabeline: det var rart?? :? !! kanskje Gelja er nervøs får andre rotter og bare må vise hvem som er sjef..
Foresten du har en kjempe kul hjemmeside 8)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Anonymous wrote:Alues: Rotteburene deres har stått ved siden av hverandre i to uker nå.

Melody: Jeg har ikke sett at de har skadet hverandre. Men jeg er så redd for Tirelle, for hun er bare seks uker gammel, mens den andre rotta er 1,5 år. De har rullet rundt mens de hylte begge to. Og Gelja tar av og til sats og hopper oppå den andre.

Ok, så skal jeg kanskje la de få lov til å sloss litt. Men det hadde vært trist om en av de ble skadet.

Merethe
Sånn som du beskriver det her, så synes jeg det ligner utrolig på de situasjonene vi har hatt her hjemme. Du må ikke være redd for den lille. Gelja kommer til å gi seg når hun er overbevist om at den lille har skjønt at hun ikke får lov til å være sjef. Er den lille lur da, lar hun seg bare bli herset med til ting har roet seg. Si det til henne, du! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Kansje det bare er like greit å la de finne ut selv hvem som er sjef

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Dyreverden er jo i grunn ganske brutal, og det meste handler om sjefing og underkastelse.. De kommer nok over det... :)

Locked