Introdusere venne-rotter...

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anna

Introdusere venne-rotter...

Post by Anna »

Hei, hei! :)
Ny her, jeg. :)

I morgen skal vi kjøpe oss en rotte. Det blir første gang guttungen (9 år) får et dyr, derfor valgte vi 1 dyr først.
(Vi voksne skal selvfølgelig hjelpe til, men det er podens rotte!). Kopisen hans skal også kjøpe seg en rotte -
fra samme kull som oss. Det blir to jenter! :leftrat: :leftrat:

Håpet vårt er at disse to jentene kan bli venner, selvom de ikke skal treffes hver dag.
Familiene skal også være "ferie"-hjem for den andre rotta. Noen tips om hvordan vi introduserer disse rottene til hverandre?

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Velkommen til forumet! :)

Hvis dere bare kan ha et dyr, så kjøp heller et hamster. Rotter er flokkdyr og skal ikke bo alene. Les denne artikkelen:
http://www.julirottene.com/artikler_ikkeboalene.html

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

hei og velkommen ;)

Siden dere vil bare ha et dyr, er nok ikke rotta dyret for dere. Rotter er sosiale dyr, som trenger artsfrender ;)
men for å svare:

Introdusering med rotter fra samme kull er ikke noe problem ;)
hvis de blir holdt fra hverandre en stund før de møtes igjen,
skal de møtes et nøytralt sted, der ingen av rottene har vært først.
Du kan gjerne ta litt svak parfyme i hendene og stryke dem, som de lukter det samme, men siden de er fra samme kull,
skal dette gå så bra ;)
selv, når min kastrerte hanne, skulel hilse på mine to jenter for første gang, gikk det kjempe bra.. Litt tvangparring og tvangsvasking/kosing er en ofte atferd.

ellers får dere ha lykke til med jenta deres! :thu: :leftrat:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Anna

Post by Anna »

:)

Vel, vet at rottene anbefales å være sammen, minst 2 og 2.
Og når vi har sjekket at ingen reagerer allergisk på rotta her hjemme, kommer nok nr. 2 ganske raskt...;)

Skulle det vise seg at noen reagerer, er det lettere å bli kvitt én enn flere... Allerede gardert oss med familien til kompisen. :P

Takk for informativt svar, Marcus.
Linken er lest, Ratgirl...;)

Post Reply