en rotte "2"

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ole

en rotte "2"

Post by Ole »

jeg har en rotte..
å jeg har alltid tenkt på han når jeg er en annen plass en han..
så jeg må.. MÅ få kjøpt en til.. for jeg synes veldig synd på han når han er der alene..
nå skal vi snart på bil ferie oppover mot nord i norge, å jeg tenkte å ta han med.. men..
når det blir mye reising.. blir vell rotta stresset av det?!
så jeg tenkte å kjøpe en rotte til så de kan ha det litt gøy sammen når jeg ikke er der..
men det jeg ikke er sikker på er om jeg skal kjøpe en hun eller en kompis til han.. har ikke så lyst til å plutselig få et dusin.

så.. skal jeg skaffe kjærlighet til han eller skal jeg skaffe vennskap??


Ole..

Simon

Post by Simon »

For all del, IKKE kjøp en hunn-rotte til gutten din. Sjansen for at du får et lass med smårotter er da meget svær!!
og da blir det vel et nytt dusin smårotter for hver måned de er sammen eller noe slikt ;)
men, alle rotter fortjener å ha en bur-kompis, så du bør absolutt skaffe ham en liten kamerat.
Det er nok en god ide å lese litt rundt om hvordan en bør introdusere to rotter som ikke kjenner hverandre før du skaffer en ny. For det blir lett litt slossing og krangling når en prøver dette. Derfor er det lurt å vite mest mulig om hvordan en bør gå fram først :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hei Ole!

Ikke bare er det upraktisk å kjøpe en hunn som venn til ham fordi det vil komme unger etter hvert, men det er heller ikke bra for hunnen. Hennes tilværelse blir stresset ved konstant samvær med hannrotta, pluss at hun ikke skal ha sitt første kull før etter at hun har fylt 5 mnd. og skal ha hatt sitt siste kull før hun har fylt 12 mnd. (+ at en hunn ikke bør ha mer enn to kull i sitt liv)... og dette kan være ganske vanskelig å kontrollere.

Leser du i avlsveiledningen, vil du få en del informasjon om avl og oppdrett og om hvorfor "reglene" er slik de er. http://awas.nvg.org/rats/NTF/avlsraad/veiledning.html

Det som er så bra med tamrotter, er at de er såpass sosiale og tilpasningsdyktige. Som regel vil introduksjoner dem i mellom gå veldig bra, men det er faktisk vanskeligere jo færre rotter man har fra før. Har rotta di bodd alene lenge, vil han nok føle at den nye prøver å stjele hans territorium ifra ham, og derfor er det viktig at man går sakte fram.

Lettest er det hvis den nye rotta er en ungrotte... de er ganske flinke til å godta de eldre rottenes leveregler, mens en eldre rotte også har sine meninger å stå opp for.

Vi har tidligere snakket om introduksjon av nye tamrotter i dette forumet. En av trådene ser du her: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=52

Det har også vært skrevet generelt om introduksjoner + spesielle problemer ved introduksjoner i NTFs medlemsblad, GNAG. Disse artiklene anbefales!!

Det viktigste man bør tenke på er å ta det rolig. La den nye rotta bli kjent med deg og omgivelsene før rottene møtes. La dem lukte på hverandre før de møtes og la deres første møte skje på et nøytralt sted hvor ingen av dem kan kalle seg sjef. Man bør altså ikke sette inn den nye i buret til den gamle første dagen...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked