Introduksjon av to hunner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Introduksjon av to hunner

Post by Marianne »

Jeg har overtatt en rotte fra en venninne. Denne rotta har vært alene uten rottevenner i et år. Hvilken alder anbefaler dere at det bør være på en eventuell ny venn? (mulig det står et annet sted i forumet). Er det dumt med en jevnaldrende?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Er som oftest enklest med en unge, men flere har introdusert voksne horotter for hverandre uten problem ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Ok. Da prøver jeg :)

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

I dag har jeg fått en hunnrotte til, Snøhvit på litt over ett år. Nå står hun i bur ved siden av Vimsa, som ikke har sett andre rotter på kjemplelenge. Foreløbig virker ikke Vimsa agressiv, men mer nysgjerrig. Hun sitter konstant og ser på hva den nye rotta driver med. Hun har til og med laget koselyder og poppet ut øynene. Nå prøver hun å gnage på sprinklene i buret sitt for å komme inn til den nye. Den nye er over et år gammel og har bodd med andre rotter før. Den virker foreløbig for opptatt av sine nye omgivelser til å bry seg så mye med den andre.

Nå lurer jeg litt på hvor lenge jeg bør vente før jeg introduserer dem på et nøytralt sted utenfor buret?

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg hadde satt dem sammen på et nøytralt sted og sett hvordan det gikk. Tror det er lurt å la dem møtes utenfor burene noen ganger før man eventuelt prøver å sette de i samme (godt vasket) bur.

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Ja. Tror jeg skal vente en stund med å sette dem i samme bur. I dag har jeg bare byttet noen tepper mellom burene og hatt dem i hverandres bur en liten tur (en og en). Fortsatt ingen tegn til aggresjon, i morgen tror jeg at jeg skal la de møte hverandre ansikt til ansikt. Fortsettelse følger :)

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg har aldri hatt noe problem med å introdusere hunner. De er ganske enkle i forhold til hannene. Jeg har ikke ventet mer enn 1 dag før jeg har pleid å la dem løpe litt løse noen timer. Så hvis det har gått bra har jeg bare satt dem sammen i samme bur og neste dag finner jeg dem sovende sammen :lol:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Ok. Det høres bra ut. Men de har kanskje vært vant med andre rotter før? Jeg slapp mine to sammen i dag og det virket som den som har vært alene ikke visste helt hvordan den skulle oppføre seg. Den ble på en måte redd når den andre prøvde å lukte på den, vaske den osv. Så den angrep den andre og holdt den nede i bakken. Må nok prøve igjen flere ganger og se hva som skjer ... Kanskje den trenger litt tid på å bli kjent med rotter igjen.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Noen har det og andre ikke ;) De vil ihvertfall lære seg det ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Jeg har bare introdusert to ganger, men begge gangene har jeg brukt god tid. Latt de stå i separate bur, men inntil hverandre. Hatt de ute sammen så mye som mulig, og gradvis trappet opp ved å slippe de på steder som er mer og mer territoriebundet til hun jeg hadde fra før, og så sluppet de sammen i et nyvasket bur etter av lang økt ute. På hver introduksjon har jeg brukt ca. 5 dager, for min erfaring fra da jeg prøve "hurtigvarianten" på 1 dag, gjorde at jeg fant ut at hastverk er lastverk :) Fortsatt lykke til, de blir garantert kjempegode venner, bare gi dem litt tid :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Får håpe tiden hjelper dem. Har hatt de ute en tur sammen i dag, virker som det går framover. Men nå bekymerer jeg meg litt for et slags anfall den nye rotta (Snøhvit) fikk på mandag og tirsdag. Det skjedde en gang på mandag og en på tirsdag. Så ut som hun angrep en usynlig fiende eller noe slikt inne i buret sitt ...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

mye energi? har sett rotte unger plutselig fyke avgårde og hoppe å sprette :P
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Ja, hvem vet. Men hun er voksen da. Buret er lite, kanskje hun fikk klaustrofobi? Har snakket med dyrlege på telefon, skal vente å se om det skjer igjen. Nå har de to raringene mine møtt hverandre igjen, uten dramatikk. Men jeg sitter og holder pusten hver gang de rører hverandre ... Den rotta som har vært alenerotte gjemmer seg i genseren min når hun skal sove. Tror hun synes det blir litt mye mas med enda en rotte. Har nok blitt litt miljøskadet av å bare ha kontakt med mennesker ;) Kanskje det er lurt å begrense møtene til ca. 1 time per gang i begynnelsen?

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Nå har rottene møtt hverandre flere ganger siden tirsdag. De møtes nå uten slosskamper (pelsdotter føyk i starten). Den forhenværende alenerotta viser imidlertid strittende pels og stive bein innimellom. Jeg lurer på om det er på tide å prøve å sette de i samme bur nå? Eller er det for tidlig?

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Prøv å introdusere dem flere ganger,men har du magefølelsen på at dette skal gå .
Så la gå ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply