Hva burde jeg gjøre? Intr. av voksne hanner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Hva burde jeg gjøre? Intr. av voksne hanner

Post by § RatGirl § »

Etter at de to siste møtene mellom Mio (har bodd med andre rotter før, 2 år) og Chiko (ikke bodd med andre rotter, 1 år) har endt med bitt i begge to (ikke veldig store, men store nok til at de har vært synlige og fått en blodig skorpe), så ser jeg ganske mørkt på det å få dem til å bo sammen. Første møte gikk veldig bra og de var snille med hverandre og så ut til å kose seg i hverandres nærvær. Men de to gangene etter dette har det godt dårlig. Leste et sted at rottene kan forandre holdning når de forstår at den fremmede ikke bare er på gjennomgang, men faktisk har tenkt å bli, virker jo litt logisk?

De bor hver for seg, men jeg har skiftet på sovehusene med innhold mellom burene og hatt dem i hverandres bur. Men de puffer pelsen, produserer mye lukt/væske i kjertlene (?!) på siden av baken/ryggen/hoftene (?) og knisser tenner, noe som ikke er særlig positivt i den sammenhengen, vel?
Jeg er ganske pysete og uvant til slossing, så tørr egentlig ikke la dem møtes en gang til, tror jeg... Så tenker tanken på å kastrere Chiko, siden han er yngst. Kanskje Mio godtar han som kastrert, eller vil han forstå at Chiko er den han har sloss med før? Hvis de to ikke gikk sammen, så vil jeg prøve å introdusere han til Ella.

Har jeg gått for fort fram (tror jeg har det...)? "Gir jeg opp" for fort? Har bare hatt Chiko siden 28.05 :oops: Burde jeg fortsette å la de bli vandt til hverandres lukt? Eller er kastrering et alternativ?

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg ville prøvd litt til,men hvis du mener og at det er meget usannsynlig at de kommer til å bli venner så får du introdusere han for ella etter du har kastrert han ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg ville ha fortsatt med skifte av utstyr mellom de to burene, men vente litt lenger med å la de møtes igjen. Hvis du etterhvert ser at de reagerer mindre på å få den andres hengekøye inn i buret kan det være verdet et forsøk å la de møtes igjen. Ikke gi opp! Voksne hanner trenger mer tid på seg ved introduksjon enn andre :)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Takk for svar!

Nei, tror jeg skal fortsette å skifte materiale, for liker ikke tanken på å kastrere. Også skal jeg gi dem den tiden de trenger. Mistet bare håpet litt av at de sloss, men det er jo ikke uforstårlig at de gjorde det.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg lurte på når det er de puffer pelsen. Er det når du har byttet om sovehusene, slik at de får fremmed lukt inn i buret sitt, eller er det bare når de møtes? I det første tilellet høres det ut som om de er hyperterriotriale, og reagerer voldsomt på lukt. I det andre tilfellet er de mere sta og vinnerorienterte...

Denne våren har jeg vært gjennom to tøffe introduksjoner hvor yngste rotte i begge tilfellene var godt under 6 måneder. Likevel tok det nesten 14 dager før jeg kunne la dem bo i samme bur - så du trenger ikke gi opp ennå! Som vanlig leste jeg i ettertid det jeg burde ha sjekket først: I laboratoriesammenheng regner man med at rotter som har vært flyttet på (og kanskje introdusert i nye bur) ikke kan brukes i forsøk før det er gått flere uker. I starten er de så stressa at det går ut over prøveresultatene. Hvis den ene rotta kom hjem til deg for mindre enn 14 dager siden, er det kanskje ikke så rart om det er høy pelsføring ennå.

En annen interessant ting fra forskning: rotter kan læres å takle introduksjoner med lavt voldsnivå. Det skal visstnok hjelpe å premiere god oppførsel med godbiter, og å bryte opp alle situasjoner som bygger seg opp til konflikt.

Inger
Inger

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Interessant!

De har puffet pels i begge situasjoner.

Ja, Chiko er sikkert stresset av å bytte miljø, han har med buret sitt, så det roer han vel kanskje litt? Han er nysgjerrig og ser ut til å kjenne igjen navnet sitt, veldig sosial med mennesker iallfall. Men skal gi dem begge tid :)

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Matmor wrote:
Som vanlig leste jeg i ettertid det jeg burde ha sjekket først: I laboratoriesammenheng regner man med at rotter som har vært flyttet på (og kanskje introdusert i nye bur) ikke kan brukes i forsøk før det er gått flere uker. I starten er de så stressa at det går ut over prøveresultatene.


Inger
Dette var det greit å høre om. Jeg har nettopp overtatt en rotte på et år som har bodd alene nesten hele livet. Har tenkt å få tak i en venn til den. Nå vurdere jeg imidlertid å vente et par uker til den har blitt vant til de nye omgivelsene! For jeg har bare hatt den en uke, og den har fått nytt bur.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Høres ut som om det er flere her som har utfordringer foran seg :)
Med territoriale rotter ville jeg vurdert å lage/skaffe et helt sett med nytt sovehus, vannskål, matskål og hengekøye(r). Skoesker, skåler og gamle vaskekluter og håndkleder går helt fint. Bruk det på lufteplassen, slik at det de hadde felles ikke var kjent fra før. Da er det ingen av dem som føler at de "eier" det. Det hjelper ikke alltid å vaske, har jeg funnet ut...

Rottene mine følte seg tryggere når de visste de ikke var nødt til å gå oppi hverandre hele tiden. Oversiktlighet et poeng. De verste konfliktene kom når den gamle alfaen og den nye, spreke rotta uventet møtte hverandre ansikt til ansikt. Hvis de så hverandre på litt avstand, gikk de ofte utenom hverandre i stedet for å brake sammen.
Så er det veldig greit om det finnes to steder å stikke seg vekk. Da behøver ikke rottene trenge seg på hverandre når de har lyst til å slappe av.

Den forhenværende alenerotta mi mått læres opp til basale sosiale ferdigheter. Sånn som felles pelsstell, og at når en rotte gav seg, skulle han ikke fortsette å dominere "undersåtten". Det er en god ide å bruke mye tid på å observere gutta i aksjon. Da får man ofte greie på hvor problemene ligger. Dessverre er det alltids en mulighet for at problemet ligger i at den ene rotta er "rottevond", men det er ingen vits i å ta sorgene på forskudd.

Hvis det blir aktuelt å sette rottene sammen i ett bur - bruk utstyret de har hatt på fellesplassen eller nye ting, heller enn å ta nyvaskede ting fra de gamle burene. De gamle sakene kan brukes senere når rottene har falt til ro.

Inger

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

De har sloss hver gang de har møttes, alle gangene på forskjellige steder i huset. Først går de litt rundt uten å møte hverandre, så møtes de og går rett inn i en slosskamp. Fredag kveld fikk Mio et nokså stygt sår, så nå tørr jeg ikke la dem møtes mer. Vil ikke ned til Smådyrsvakta å lappe en eller to rotter sammen igjen... :?
Jeg har byttet om på materiale/innregning og til og med hatt dem i hverandres bur opptil to døgn.

Tror dere det kan hjelpe med en kastraksjon? Eller ligger problemene mer i at Chico har bodd alene såpass lenge? Er vel vanskelig å si, for kan jo være kombinert også? Eller eventuelt introdusert han for en kastrert?

Hadde vært så fint om Chico kunne gå med andre rotter...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Uff, det er synd at det skal være så vanskelig. Kastrasjon hjelper jo i mange tilfeller, og i det minste vil du ha større valgmulighet i forhold til hvilke rotter du setter ham sammen med.

Før eller siden må man bare trekke grensen og konkludere med at dette går ikke. Jeg ville kanskje ha drøyd det så jeg hadde hatt ham en måned, men hvis de ikke kan være i nærheten av hverandre ennå uten å straks fly på hverandre, er det verre enn det jeg har sett hos mine. Da blir det vanskelig å skille dem eller distrahere dem før de skader hverandre.

Lykke til uansett hva du gjør. :rat:

Inger

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ja, hver gang de har møttes så har jeg stått klar med en sammenbrettet avis så jeg får skilt dem med en gang jeg ser at de begynner å sloss. Men å få inn et bitt eller to klarer de i løpet av den korte tiden før jeg skiller dem. Lurer litt på om jeg skal prøve å introdusere han for en kastrert hann, og hvis det ikke går, ta sjansen på å kastrere Chiko. Jeg hadde gjerne prøvd lengre, men tørr ikke når de skader hverandre sånn.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Hmm... har de ikke gitt seg med slossingen enda altså. Jumano er jo nylig kastrert nå, du kunne prøve å introdusere med han for å se hvordan han reagerte?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg ville følt meg veldig usikker og på vakt om det dukket opp lukt av den andre inne i mitt bur. ;)

Post Reply