trenger råd og hjelp

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karin

trenger råd og hjelp

Post by Karin »

Hei

Har nå anskaffet meg en ny rottegutt som vi tror er broren til ludolf som vi allerede har. Begge er 3-4 mnd og ingen av dem har bodd med andre rotter siden de var små.

Det jeg er usikker på er hva som er slossing, dominring og leking. Fordi jeg synes det glir litt inn i hverandre. De bor i samme bur, og de har aldri skadet hverandre. Lillemann, de nye rotten, virker litt usikker og er forsiktig når han beveger seg inne buret. Jeg kan finne de side om side sovende i samme hus, men de kan også krangle og sloss. Ludolf er den som legger seg oppå og dominere, han "dytter" også med rumpen mot buret eller lillemann - hva betyr det? Når han holder på med denne dyttingen slår han også over i fresing rundt i buret hvis lillemann snuser han på rumpen- slik han gjør når jeg leker med han. De kan snuse på hverandre og være ganske intime, men de herjer en del. Lillemann har en tendens til å ri på Ludolf-- er dette stress/dominans eller noe annet?

Hun i dyrebutikken sa at dette var vanlig atferd når rotter blir kjent, og at de driver med enslags dominanslek...??

Jeg er usikker på hva som er hva... er dette normalt og hvor lenge skal vil dette forsette? SKal jeg skille dem og levere lillemann tilbake til butikken?

trenger hjelp!!

klem fra karin

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Nei du må da ikke skille dem!Høres da ikke ut som de skader hverandre,og de har sikkert stor glede av hverandre.De er unge og ville nå men ungdomstiden varer da ikke lenge for rotter(etter våre begreper),og snart er de gamle late kosegubber. :D

Karin

Post by Karin »

takk for svaret!

Det som bekymrer meg er at den nye rotten er så forsiktig og holder seg mest inne i huset. Men han går ut for å spise og drikker-- har holdt det under oppsikt. Synes det går litt bedre allerede... introduserte dem på fredag.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Anbefaler masse kos til rotteguttene og en porsjon tålmodighet til deg ;) Lykke til! :D

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Jeg syns også det høres normalt ut. Nesten alle rotter finner ut av det av seg selv, så gjelds det bare for oss eiere å ha litt is i magen mens det pågår :roll: Men lurt å følge godt med og se etter skader og at de (eller helst nykommeren) får spist og drukket.
Maria H.

Karin

Post by Karin »

Dette forumet her er gudsgave til oss nybegynnere!!! Takk for svar!

Akuratt nå freser lillemann rundt i 2.etasje i buret for første gang! det med is i magen er ikke alltid så lett for ludolf jager av og til lillemann inn i huset når han utforsker buret- men det er vel sånn de får utforsket hverandre og blir venner til slutt.

Samboeren min har bygget et utebur til dem i helgen- det er et kaninbur som han har kledd innvendig med firkant netting. der storkoser de seg-- prøver å få hatt de der i et par timer per dag.

Tror dere at det rotteguttene mine holder holder på med er en form for dominanslek - eller er det rent alvor?

klem fra alle oss

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

All lek er vel læring,men når de er så små er det ikke alvor enda.Og før de er voksne har nok alt gått seg til. :D

Karin

Post by Karin »

Sikker sant det!

I dag har de vært så søte- bare kranglet en gang. Resten har de bare kost seg og sovet sammen i huset halve dagen!!!

klem fra karin

Post Reply