Dilemma

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Dilemma

Post by Marianne »

Hei! Prosjektet mitt med å introdusere rottene Vimsa (alenerotte i et år) og Snøhvit mislyktes! Vimsa brukte så lang tid på å venne seg til Snøhvit at det virket som at Snøhvit ble helt deprimert. Hun lå nesten bare inni sovehuset sitt og var ikke særlig interessert i å komme ut. Hun hadde jo vært vant til å bo med flere andre rotter og kose med dem og vaske dem osv. Etter tre uker hadde de begynt å bo i samme bur, men Vimsa var fortsatt like uintressert i å vaske eller ligge i samme sovehus som Snøhvit. Så de var mest inni hvert sitt sovehus i buret, og det var generelt ikke helt fryd og gammen. Vimsa pleide å jage Snøhvit inn i sovehuset sitt, og så ble hun liggende inni der lenge uten å komme ut.

Så en dag hadde Snøhvit et sår. Jeg vet ikke om hun hadde laget det selv, eller om Vimsa hadde bitt henne. Dette klorte Vimsa opp, og i tillegg begynte hun å jage Snøhvit rundt mens hun prøvde å bite henne. Dette ble Snøhvit så nervevrak av, jeg tror hun var blind og hørte dårlig så hun visste ikke alltid hvor Vimsa var før hun bet. Hun fikk noe som nærmest lignet på panikkanfall hvor hun stod og fektet ut i løse luften (dette hadde skjedd før også men da trodde jeg hun var syk eller noe). Da hadde jeg ikke hjerte til å la det fortsettte lenger, så etter en samtale med de tidligere eierne bestemte jeg med for å levere henne tilbake. Nå er hun tilbake med de gamle burkameratene sine og har visst blitt mer livlig igjen.

Men jeg kom jo ikke noe lenger med det som egentlig var prosjektet mitt, å få Vimsa til å bo sammen med en annen rotte igjen. Et nytt forsøk frister ikke, så nå er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre. Om jeg skal fortsette å ha Vimsa som alenerotte eller om jeg skal prøve å omplassere henne til noen som har flere rotter, slik at ingen blir deperimerte i løpet av tilvenningstiden. Jeg er ikke sikker på om Vimsa noen sinne klarer å venne seg helt til andre rotter, i løpet av de tre ukene jeg hadde begge rottene virket det ikke som det gikk så veldig mye framover, men da hadde hun ihvertfall mer selskap enn bare meg.

Hm .... Et det noen som har noen synspunkter/ forslag så mottas alt med takk. Jeg er som sagt litt i tvil om hva jeg bør gjøre for Vimsa sitt beste.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Leit å høre at det gikk slik :(
Det eneste forslaget jeg har er å anskaffe to rotter, gjerne helt unge, og se om det hjelper. Hvis det er to av dem, har du muligheten til å la dem stå i eget bur hvis det absolutt ikke går. Dessuten er det ikke sikkert Vimsa orker å holde på å plage to energiske ungrotter på samme måte som en eldre. Antagelig kan de i alle fall luftes sammen, slik at Vimsa får noe mer stimuli enn hun gjør alene.

Hvis du føler dette blir for vanskelig, eller ikke har plass, så hender det jo at rotter som har stått lenge alene iktke takler samboere lenger. Det er ingen ideell situasjon. Men så lenge du har glede av henne, og hun av deg, gjør du det beste du kan for henne. Jeg tror ikke det er et dårlig rotteliv, selv om det er fattigere enn det du ønsker for henne ;)

Inger

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Takk for svaret!

Ja, jeg har tenkt tanken. Men jeg føler i grunn at jeg hverken har plass, tid eller råd til to til. Det virker ikke som Vimsa blir deprimert av å være alene, hun er veldig aktiv både i og utenfor buret. Så slik det er nå tror jeg at hun har det ganske bra. Jeg har henne ute av buret flere timer hver dag, og ofte ligger hun i genseren min lenge mens jeg ser på film osv. Men til høsten får jeg dårligere tid, da begynner jeg på høgskolen i Oslo og må pendle to timer hver dag :hm: kan vel ikke akkurat ha henne med på forelesninger heller ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg tror jeg kanskje ville ha prøvd å se om hun kan inngå i en større flokk. Har på følelsen av at det er enklere å introdusere en rotte for en litt større flokk, enn kun en annen rotte.

Loyce

Post by Loyce »

Matmor wrote:Jeg tror ikke det er et dårlig rotteliv, selv om det er fattigere enn det du ønsker for henne ;)
Nei, det er helt sikkert ikke noe dårlig rotteliv - spesielt ikke ettersom Vimsa jo har "valgt det selv" (ved å avvise nye eventuelle sambiser). Og ettersom Vimsa får MASSE kos, stimuli og oppmerksomhet, så... Ikke noe problem! :)
Last edited by Loyce on 25 Jul 2007, 13:56, edited 1 time in total.

Loyce

Post by Loyce »

Fikk jo ikke endret på det forrige innlegget mitt...?!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg tror ikke hun ville få det bedre i en stor flokk i et fremmed bur.Det beste hadde kanskje vært å skaffe deg en "baby"rotte.Da har hun noen å stulle og stelle for til høsten også ;)

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Takk for svar alle sammen!

Det er neimen ikke lett å vite hva som ville fungert best før man har prøvd! Men siden jeg ikke har mulighet til å ha så mange rotter begrenser mulighetene til å prøve forskjellige ting seg. Jeg kunne hatt en rotte til, men to til synes jeg blir for mange. Og siden den jeg prøvde med ble såpass utafor frister det ikke å prøve med bare en igjen. :hm: Jeg får gruble videre ;)

Post Reply