HJELP!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karin

HJELP!

Post by Karin »

Vet ikke om dette hører til under atferd eller introduksoner - derfor skriver jeg det begge plasse.

Jeg oppdaget nettopp at jalmar har blitt bitt og skadet av den 2 mnd elder burkameraten ludolf. De har hatt en del rivalisering før, men noen skrammer . Men aldri sår slik som nå. Jeg er veldig usikker om jeg bør skille dem? Fikk råd at jeg skulle stoppe dem i slossingen når den ble for heftig-- men dette skjedde jo når jeg ikke var tilstede. Hva gjør jeg nå? Kan det være aktuelt med kastrering? I så fall hvilken eller begge? Har nå delt av det to etasjes buret slik de bor i hver sin etasje over natten for å unngå flere skader mens jeg er borte. Er dette lurt? Når er grensen nådd for kastrering?


Jeg kjøpte ludolf først og han var ca 4 mnd då vi fikk jalmar som er noe yngre. Da jeg introduerte de gikk alt greit foruten noen små krangelr. Da var det ludolf som var sjefen. For 2-4 uker siden snudde denne makten seg- og det er nå jalmar som dominerer. HAn har alltid vært veldig riete på ludolf og gått etter han for å tirre. Så noen vil kanskje si at han får nå som fortjent for ludolf har måtte tåle mye. Men det skal vel ikke ende i sår og skader for det? På samme tid de koser seg mye sammen og sover og steller hverandre.

Trenger hjelp og råd- vennligst svar raskt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Tror det går seg til.De må bare finne ut av det.Du må bare smøre deg med tålmodighet og ha litt is i magen så går det nok bra. ;)

Karin

Post by Karin »

bør jeg skille dem til det har roet seg ned slik at jalmar får stelt såret . Og slik at de bare er sammen når jeg er til stede til at de ikke kan skade hverandre?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har det vært flere kamper,eller ble ting "satt på plass" med dette?Vanskelig å si noe når man ikke ser dem sammen så du får studere dem litt og se på kropsspråket.Mulig det meste allerede er bestemt.Men er det snakk om et stygt sår må det jo stelles.Sår på rotter gror rimelig fort da.

Karin

Post by Karin »

De har drevet med rang testing etter dette og-- men bare på det vanlige nivå. Der den ene jalmar(den som er skadet) rir og forfølger ludolf. Til ludolf blir lei og sier i fra. Men det har som sagt aldri vært slike skader før. Men ludolf virker ganske spent og masende på ludolf etter dette. Pleier det å skjære seg når de er så pass gamle? Tror begge er over pubertet-- men er usikker på jalmar. Han kan forsatt være under 6 mnd.

Men du mener de må få gå sammen å teste dette ut? For å se om det værste er over eller om de forsetter? I så fall vurdere å kastrere dem....

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

la dem gå sammen en stund til, når hannrotter er rundt 7 mnd kan de bli veldig dominante, masse hormoner som flyter rundt i kroppen ;) men blir det mere skader og mer alvorlig burde du tenke på kastrasjon eller avlivning...
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karin

Post by Karin »

Bør jeg da kastrere begge to?

Har latt dem gå sammen mens jeg er hjemme i klevd. Nå har de stelt hverandre i et kvarter og nå ligge jalmar med hoddet oppå ludolf og begge popper med øynene. E jo så synd skulle de ikke gå i lag lenger for de koser seg jo også sammen

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ja men da betyr jo det at de ikke hater hverandre og det er håp :D de vil roe seg ned etter vært, har bare en haug med hormoner og energi som vil ut :P
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karin

Post by Karin »

Takk for svarene og for at du gir meg håp. Skal gi dem lit mer tid og se om det roer seg ned. Har ikke sett noe slossing i dag. Får følge godt med etter skader og ta det som det kommer...

Rattus Norvegicus
Sover i do
Posts: 236
Joined: 27 Dec 2006, 13:58
Location: Tønsberg

Post by Rattus Norvegicus »

De har nok bare krangla om rangen, hvis en prøver å komme høyere i rang blir det slossing la de være og gjøre opp seg i mellom. det tror jeg er best det er jo naturlig at rotter sloss...

Post Reply