Dominering eller mobbing?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Dominering eller mobbing?

Post by BlackNenne »

Har en jente på et år og en på ca 9 uker. De har gått sammen i ca en uke og det har stort sett gått greit. Legger merke til at Elna (den yngste som kom sist) knuffer en del på Agnes. Det blir litt hyling men ingen biting.
Det ser ut til at Agnes ikke har lyst til å være med på noe av det, så hun trekker seg mest unna. Elna derimot er voldsomt slitsom og skal absolutt gå under Agnes. Dvs mellom frembena og bakbena, som fører til at Agnes velter og ser irritert ut. :P Hva kan dette bety?
De legger hverandre i bakken, men det er alltid Elna som begynner.
Er dette lek, dominering eller mobbing fra Elnas side?
Ser ikke ut til at Agnes plages, men hun ser litt oppgitt ut.
Er litt forvirra jeg... :?:

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Det er nok bare minsteman som tester litt grenser og ser hvor langt hun kan strekke strikken :D I en flokk uansett hvor stor eller liten, er det alltid en som vil være den dominante, og de trenger og finne ut av dette...
Jeg hadde også skrik og hyl innimellom når jeg introduserte Myrtel til Rime og Ronja. Hun testet grenser og søstrene satte henne på plass opp til flere ganger. Og det er gjerne mere lyd en nødvendig ;) Så lenge de ikke skader hverandre fysisk, så de får åpne sår. Er dette ikke noe og bry seg om. Det er naturlig og det er noe de må igjenom. De vil nok roe seg ned etter hvert som de får plasert hverandre og blir bedre kjent. Og minsteman for ut litt lopper av blod :D
Lykke til :thu:
Hilsen Rikke Karine

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Jeg syns også det høres normalt ut. All nykommere her har løpt etter og tilsynelatende plaget livet av de eldre. Tror det er underkastelse fremfor forsøk på dominans.
Maria H.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Dette høres helt normalt ut. Minnie har blitt introdusert til unge rotter to ganger, begge gangene har hun vært over 1 år og begge gangene har minstemann herjet med "bestemor". Mocca, Minnies burkamerat nå, elsker å nappe Minnie i halen for å få henne til å jage seg rundt. Hun elsker å få litt liv i Minnie, og Minnie virker som har blitt en kvikkere og mer sprudlende rotte av å ha et ungdyr rundt seg :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Ja her er det også napping. Drar hverandre i ørene. :P
Har ikke oppdaget noen sår, så det høres vel sikkert verre ut enn det egentlig er....
Har merket meg at Agnes absolutt ikke vil dele maten sin når hun sitter og spiser. Kommer Elna for nær, må Agnes snu ryggen til og hyle. :afro:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Vel, dette endte dessverre sørgelig.
Oppdaget plutselig en kul på halsen til Agnes. Dagen etter var den mye større, så den må ha vokst fryktelig fort. :(
Var hos dyrlegen og det viste seg (selvfølgelig) å være kreft.
Så da satt vi her alene Elna og jeg. :cry:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så trist :( Det er skremmende hvor fort sånne kreftsvulser kan vokse på rotter :shock:
Håper du finner en ny liten rottevenninne som kan holde vesla med selskap. Hun setter sikkert pris på en som er nærme henne i alder, og har litt energi å bruke sammen med henne.

Kjeksen

Post by Kjeksen »

Matmor wrote:Så trist :( Det er skremmende hvor fort sånne kreftsvulser kan vokse på rotter :shock:
Håper du finner en ny liten rottevenninne som kan holde vesla med selskap. Hun setter sikkert pris på en som er nærme henne i alder, og har litt energi å bruke sammen med henne.
Ikke bare vokser svulster osv fort, men rotter generelt vokser fort! Tenk om vi mennesker hadde like rask utvikling... :hm:

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Uff, så leit! :cry:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Ja huff, dette var skikkelig leit. Nå er det vel snart ingen tårer igjen. :cry:
Det blir nok til at jeg skaffer en venninne til Elna når den verste sorgen er over. Vil jo ikke at hun skal være alene stakkar.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jo før jo heller,tenker jeg ;) Trøsteklem til dere begge to :sol:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Yepp. Nå ser det ut til at det blir noe til uka. :bravo: Også har jeg nytt Veneziabur på vei også. Så dette blir topp. 8) :D

Post Reply