3+2

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Monster

Post by Monster »

ja, vi får se... de har jo forsåvidt sovet i hevandres tisse-håndkler i noen dager, men jeg kan godt legge inn noen tørkepapirer og gni på dem...

men jeg har tenkt litt, kan han underkaste seg? altså legge seg på ryggen om han taper en kamp? for av det jeg har sett vil han heller sloss, selv om han taper... (og han tapte ganske hardt i går) men jeg tror ikke det er noe annet enn at han underkaster seg for at de andre skal akseptere ham...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det er jo dumt av han å ikke underkaste seg, men de er vel begge sjef så de vil at den andre skal underkaste seg først.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Monster

Post by Monster »

jeg vet, men når det er så tydelig at han ikke er sterk nok til å vinne over de andre er det jo ekstra teit å ikke underkaste seg. det er jo det som er naturlig for rotter, den sterkestes rett, ikke den staestes rett...

men vi får se om han får vent det av seg. skal sette dem sammen med ikkaku ihvertfall i morra, så får vi se...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nja, det er ikke alltids den største og sterkeste som blir sjef ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Monster

Post by Monster »

da var chevy suksessfullt introdusert til hele min flokk. jeg gnei tiss i baken på ham, og det var ikke antydning til konflikter. jaken var litt skeptisk da han kom ut, jeg tror han fikk seg en støkk forrige gang, i tillegg til at han er nesten blind, men etter en liten stund og litt godbiter så var han fin. etterhvert la chevy seg flatt må magen og kravlet rundt, jeg tok det som et tegn på underkastelse og at han ikke vil sloss.

ikkaku og chevy er så like, de kunne vært brødre, ikke bare ser de kliss like ut, men de oppfører seg likt også, og sloss om å klatre opp på armen min :P

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Yeehaaa...så gode nyheter. :bravo:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Monster

Post by Monster »

jupp :D så får vi se om viper er mer mottagelig om chevy har akseptert dem.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

men jeg har tenkt litt, kan han underkaste seg? altså legge seg på ryggen om han taper en kamp? for av det jeg har sett vil han heller sloss, selv om han taper... (og han tapte ganske hardt i går) men jeg tror ikke det er noe annet enn at han underkaster seg for at de andre skal akseptere ham...
Jeg har faktisk "trent underkastelse" med en rotte eller to før :) Sistemann var en piperotte som bare gikk i forsvarsstilling og sparket ut, selv om han var alt for liten av vekst til å ta opp kampen med de andre. Jeg vet ikke om han lærte underkastelsen av meg, eller bare innså til slutt at det var slik de andre rottene ordnet opp seg imellom. Men jeg tror treningen hadde noe for seg. De andre rottene var ikke så opptatt av dominansleker seg imellom, så det var ikke ofte han så deres eksempel.

Det eneste jeg gjorde, var å først kose vanlig med rotta, til den ble urolig og ville vekk. Da la jeg den på rygg og rufset den i pelsen på magen før jeg slapp ham løs. Gjerne et par-tre ganger i løpet av hver lufterunde. Etter en drøy uke begynte han i alle fall å legge seg på rygg - men han var yngre enn din, da.

Flott at du har fått det til med den ene, i alle fall :akt:

Monster

Post by Monster »

høres lurt ut. skal prøve det!

noen som vet hva snøfting betyr? jeg merket det først mellom haku og viper da jeg ikke klarte å sette dem sammen, men nå har de begynnt å gjøre det mellom sprinklene og...

og viper har begynnt å gnage på sprinklene mellom burene, men det kan være fordi jeg ikke har hatt tid til å ha ham ute de siste dagene (juleselakaper i øst og vest)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Snøftingen betyr nok at de er opphisset... Den eneste rotta mi som har snøftet noe særlig, er Ulf, i forbindelse med introduksjoner. Det var veldig tydelig i første runde. Da ikke bare snøftet han. Han hadde også ståpels på ryggen, "tørket av seg" på føttene og gned seg mot vegger, sprinkler og til og med underlaget for å legge igjen duftspor. Ryggen var fuktig av talgsekret. Og han hang i sprinklene og bet i dem... Det så ut som om han ville forsøke å gnage seg inn til de andre :evil: Han fikk to timer utetid om dagen, så jeg tror ikke det hadde noe med kjedsomhet å gjøre.

Jeg måtte bruke mye tid på å få ham til å roe seg, før det var aktuellt med så mye introduksjon. I starten kunne han og alfaen bare være sammen i få minutter før jeg måtte skille dem. Jeg forsøkte å bryte av før hårdottene føk, men det var ikke alltid jeg klarte det. Så var det "nedkjøling" av partene med godsnakk og klapp i minst en halv time før neste forsøk. Hormonnivået kan visst være forhøyet i opptil en time etter et slikt møte, men heldigvis roet ting seg litt raskere for mine. Skjønt "raskere" - totalen tok en måned. (Ulf bodde i bur med de andre lenge før det var gått en måned, men stemningen var veldig spent en stund.)

Håper Viper klarer å roe seg etter hvert :(

Monster

Post by Monster »

så bra at du klarte det da, da er det nok håp for mine og :) han har heldigvis holdt seg til gnaging og snøfring, og ikke så mye markering. buret deres lukter strammere, men det tror jeg er fordi det er mindre.

skal prøve igjen senere i dag etter enda et juleselskap ;)

Monster

Post by Monster »

litt sein posting, menmen...

prøvde å sette chevy og viper sammen med noen av mine. jeg hadde dem på et bord med et teppe på, som har litt av begges gruppers lukter, og bør være relativt nøytral grunn. først prøvde jeg å sette ikkaku og chevy sammen, det gikk fin fint, så satte jeg ned viper. han blåste seg opp med en gang, og stemningen ble litt trykket på bordet, men det så ut til å gå bra. de gikk litt rundt hverandre og snuste.

så angrep viper, men vi fikk skilt dem raskt. etter det var stemningen så spent at jeg kunne føle det. (jeg blir stresset av sånnt) ikkaku var tydelig redd for viper, og sto frosset når han var i nærheten, og rømte opp til oss så fort han fikk sjangsen, viper blåste seg opp og chevy holdt seg i bakgrunnen. det funket veldig klart ikke, så vi skilte dem.

vi lot chevy og viper gå på bordet til de slappet av, så tok vi vekk viper og satte inn haku. de gikk og kjempefint sammen. så kom viper. de snuste og var høflige, tuslet litt rundt, men stemningen var fortsatt spent. haku var ikke i nærheten av så plukkende som han pleier. de gikk sammen overraskende lenge, men så skjedde det uungåelige, og vipåer angrep, dro store dotter av hakus fra før pjuskete pels, men det ble heldigvis ikke noen sår denne gangen. da bare skilte vi dem og ga opp...

jeg ser ingen tegn til at viper bedrer seg, han blåser seg opp hver gang det er andre rotter i nærheten, og selv om han kan gå sammen med dem en stund, så slapper han ikke av, og angriper etterhvert. chevy er den snilleste (og mest pinglete) rotta jeg har sett, og er bare helskjønn med alle... har lyst til å sette ham inn med de andre, men da blir viper alene, så det er utelukket.

var han sammen med andre rotter enn chevy da han bodde hos titti? for jeg begynner å frykte at det er noe som sitter i hjernen hans som vi ikke kan bli kvitt...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hørtes ikke bra ut at han angriper sånn som du sier :?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Tøffe tak...Og det er bare du som kan bestemme om det blir for plagsomt og farlig for de andre rottene.

Men: da jeg hadde hatt Ulf en uke, hadde jeg heller ikke de store forhåpningene om at han skulle fungere brukbart i en gruppe. Fremskrittene var så små at jeg så dem ikke fra dag til dag. Slik som at det tok litt lenger tid før han viste seg aggressiv overfor de andre rottene når jeg satte dem sammen. Eller at de rottene som underkastet seg, opplevde noen færre dominansdemonstrasjoner for hver dag.

Ut fra beskrivelsen din tror jeg at Viper har bestemt seg for at han vil bli den nye sjefen i fellesburet. Hvis de andre ikke synes det er en god ide, kommer han til å prøve å overbevise dem en etter en. At de stikker av i stedet for å underkaste seg, tyder på at siste ordet i rang-diskusjonen ikke er sagt ennå, antar jeg.

Jeg synes det er positivt at det "bare" var hårdotter som lå igjen etter konfrontasjonen. Som eier er det grusomt å ikke klare å skille dem i tide før de fyker sammen. Det skal litt til å forutse om resultatet blir blod eller hår eller ingenting, og man frykter alltid det verste. (I alle fall gjør jeg det!) Hårdotter betyr sannsynligvis at rottene ikke har prøvd å skade hverandre alvorlig. Dvs. de har antagelig nokså normale sperrer mot vold. Det betyr ikke at kamper ikke kan eskalere, men det økere sjansen for å gripe inn før det blir skader av det.

Som sagt - det er dine rotter, og du bestemmer når "nok er nok". Ville bare fortelle at bildet kanskje ikke er like svart som du ser det nå.

Monster

Post by Monster »

jeg får se, kommer nok til å prøve noen uker til, men om det ikke går så går det ikke, da får jeg heller omplassere dem igjen, for de er kjempeflotte menneske-rotter...

Post Reply