3+2

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Monster

3+2

Post by Monster »

nå skal jeg sette sammen mine og de to guttene fra titti. planen min er å la dem stå i burene ved siden av hverandre en stund, og jeg har og byttet tissetepper på dem så devenner seg til lukta. senere i kveld skal jeg introdusere en og en på badegolvet.

det eneste jeg er litt skeptisk på nå er at når de står og lukter på hverandre hjennom sprinklene så begynner chevy å pipe og squeele, jeg tror ikke at de biter hverandre gjennom sprinklene, for de står bare og ser og snuser, men (jeg tror det er ham) chevy lager altså disse lydene. har han pleid å gjøre det før, eller er det normal adferd? hva betyr det?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Vi hadde broren Viper. Han var slik, og pga det fikk "Titti" ham tilbake. Etter dette ble han bedre, og vi fant ut i senere tid at han var sånn pga at han ikke gikk sammen med Draco eller de andre gutta.

Kan være Chevy er redd eller stresset? Tror du bør gå sakte frem med introduksjonen ;)

Monster

Post by Monster »

kansje det er noe som ligger til familien. det er chevy som er den grå? sånn som de er nå virker de omvendt av det jeg hadde forventet :P

jeg hørte de hadde et lite uhell på veien, og buret datt fra hverandre, men venninnen min fikk plukket dem opp igjen, som kansje har stresset dem litt. men de virker veldig trygge på meg og kjøresten min, det er bare den hylinga jeg er skeptisk på.

jeg tror jeg venter til første juledag med å sette dem sammen, så får de vant seg mer til hverandre. jeg tror ikke at noen av mine skal være noe problem, for ingen av dem er noe dominerende, jeg har sett alle legge alle i bakken, uten noe videre krangling.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Viper er Champange, så Chevy er nok den grå. Kanskje mulig det er noe som ligger til familien ja, jeg skal ikke uttale meg om det, da jeg ikke har helt oversigt over den linjen. Tror nok han slutter med hylingen når han blir mer vandt til situajsonen.

Monster

Post by Monster »

får håpe det.

kansje chevy fikk seg en skrekk på turen, for viper er desidert den mest sosiale og nyskjerrige. men det jevner seg sikkert ut.

så får vi se om det går bra om noen dager når de har vent seg til lukta og blitt trygge på oss om de går bra med de andre.

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Skvikerotte ja :lol: Corvetten, min champ.husky jente fra samme kull, er veldig verbal. Hun piper og skriker i ett sett. Men dette er ikke pga smerter eller frykt. Hun bare piper og skviker hele tiden. Spesielt når hun blir grooma av de andre eller kilt på magen. Så om broren har samme verbale tendenser, så er det ikke nødvendigvis frykt eller smerter altså.

Mustangen min, black hooded jente, er også ganske verbal, men ingen slår Corvetten.

Ellers vil jeg si at mine to jenter fra dette kullet går sammen med alt av rotter. De er utrolig snille og tålmodige med alle nye rotter de får hilse på. Så gemyttet er helt prima.

Runs in da family :afro:

Monster

Post by Monster »

det var bra, ble litt bekymret, for ingen av rottene mine lager noe særlig lyd overhodet, det meste jeg har hørt er et bittelite pip om de får virkelig vondt, det var derfor jeg ble litt skeptisk på hva som foregikk ;)

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Her er det mye lyd :lol: Spesielt når min Silwer Fawn Neon mener at hun trenger "førerhund" og Corvetten stiller opp. Haha de to er litt av ett syn. Neon som henger i rumpa på Corvetten, mens sistnevnte skviiiiker ivei :lol: Men som sagt så er begge de to jentene mine utrolig tålmodige og snille mot alle rotter.

Lykke til med guttene.

Monster

Post by Monster »

nå har jeg prøvd å sette dem sammen. da har vært i nabobur og snust mellom sprinklene i to døgn.

jeg puttet de to nye på et bord, og introduserte en og en av mine. ikkaku, den yngste gitt greit, men da jeg satt inn haku begynnte problemene. jeg vet ikke hvem som begynte, men han og viper begynnte å sloss, de rullet rundt og beit, men jeg fikk skilt dem. så fikk vi roet dem litt og ventet, de satt og laget en slags blanding av gnisslyder og hyperventilering til hverandre, men de var litt anspente. etter en stund da de hadde roet seg satte jeg inn jaken og. denne gangen var det definitivt viper som angrep. det tok lengre til å få skillt dem, og da skilte jeg dem totalt og puttet dem i burene igjen. viper blødde fra foten og litt i pelsen.

dette gikk veldig dårlig synes jeg. jeg fikk inntrykk av at det var den andre rotta som var problemet for viper før, men han virker veldig agressiv får meg...

jeg hadde regnet med at det ble endel knuffing og puffing, men dette var hardt, de hang fast i skinnet til hverandre når de rullet.

chevy var ikke noe problem overhodet.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

uff da, hørtes ikke mye morsomt ut :( men Viper kan ha blitt ganske preget av behandlingen han fikk fra en annen hanrotte sist og ville vel ikke la seg plukke på nå som han er såpass stor. det er vel bare å fortsette å prøve, spray rumpa dems med parfyme når de møtes, bytt litt kluter i bura og slikt. lykke til videre.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Monster

Post by Monster »

jeg har ikke noe parfyme liggende, noe annet som kan brukes?

det er og viper dette går utover, for han er ikke så flink til å velge kampene sine heller. jaken er en skikkelig koselig rotte, og jeg har aldri sett ham angripe uprovosert, og han har aldri skadet noen andre en fingrene mine og tærne til pappa, og da var han truet eller sur. problemet er bare at når han er truet eller sur så blir han skikkelig voldelig, og det går utover viper... det er bare småsår, men det er endel av dem...


får bare ta det mye roligere neste gang, og kansje ta en av gangen og så gi dem en pause.

kan det og være en ide å la dem bli venner med bare chevy først, og så la dem treffe chevy og en annen?

Monster

Post by Monster »

en annen ting med parfyme er at viper angrep jaken før han fikk luktet på ham... han bare så ham og hoppet på... da vet jeg ikke hvor mye parfyme vil hjelpe.

men jeg tror nok han ble litt stresset, ettersom en rotte gikk greit, to rotter, da var det snuse og så angripe, tredje rotte var angrip. og da jeg fikk skilt dem gikk han rett etter ikkaku...

bør og vente litt for de andre rottene og, jaken er skikkelig fornermet på med nå, om jeg prøver å kose med ham snur han rompa til og går sin vei...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

de klarer da fint lukte rotta på avstand ;) jeg vet ikke hva du skal gjøre jeg altså, alle mine introduksjoner har gått smertefritt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Akkurat samme problem som jeg hadde med Viper og Draco. Første gangen var det Draco som bølla, men når Draco slutta med det, var det Viper som begynnte å lage bråk hver gang. Han bøllla og ertra på seg Draco. De to gikk rett og slett ikke sammen... :|

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

jeg har ikke noe parfyme liggende, noe annet som kan brukes?
Jada, du kan forsøke å gni dem inn med hverandres urin. Det høres ulekkert ut, men rottene tisser jo nettopp på ting for å signalisere "mitt område".
Hvis rottene er av den typen som ofte markerer med urin, er det ikke vanskelig å få sugd opp litt av væsken med et tørkepapir. Da har du det du trenger for å parfymere den andre rotta :)

Lykke til - det høres ut som om du har arbeid framover de neste ukene med å roe gemytter...

Post Reply