HJELP! Introduksjonsproblemer

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

HJELP! Introduksjonsproblemer

Post by macgyver »

Dette er sikkert spørsmål som har blitt besvart 100 ganger før, men jeg har søkt og søkt rundt her og fortsatt ikke funnet noe som gjør meg klokerer på HVA GJØR JEG NÅ.
Problemet er som følger:
Macgyver, nesten 4 mnd, har vært alenerotte siden 14. november. Jeg har akkurat bestemt meg for å gi ham en venn siden jeg tror han kjeder seg, ig tok med en bitteliten snusk på 4 uker hjem fra jobben i dag.
Jeg lot dem møtes på badet, og det gikk forsåvidt greit. MaCGyver brydde seg først ikke noe om den andre, men etterhvert snuste han en del, tråkket litt på den og snuste i rompa og sånn som jeg har lest er normalt. Men han mistet fort interessen igjen, og ville helst bare klatre opp i nakken min og gjemme klatre inn i genseren. Jeg syntes det hele gikk ganske fint, og tok dem med inn på rommet der MacGyver har buret sitt, og lot dem løpe sammen i senga som står der. Maccern var fortsatt like uinteressert. Så satte jeg ham i buret sitt, og lot ham få snuse på den lille i buråpningen, og da beit han hardt! Den lille pep, og Maccern dro ham skikkelig i skinnet. Så nå er Maccern i buret og den lille står i et reisebur ved siden av, Maccern har gått bananas og snust litt på den lille og sånn, men roa seg nå. Så nå har jeg masse spørsmål, for dette synes jeg ikke var noe hyggelig!
1) er det normalt at de biter hverandre? Hvor hardt kan de bite før det er fy-fy, og står den lilles liv i fare? Hvordan leser jeg situasjonen? det siste jeg vil er at Maccern skal drepe lille Chuck!
2) Noen gode tips til hva jeg kan gjøre? Jeg introduserte dem såpass fort til buret til Maccern fordi han er helt ukensontrert utenfor buret, og brydde seg nesten ikke om den lille...
3) hvor lenge må lille Chuck stå i reisebur? jeg har bare et bur dessverre!
4)Jeg vasket hele buret til Maccern i går, vil det hjelpe ¨gjøre det igjen? Luktene går jo aldri helt bort...

Uff, håper noen kan hjelpe meg å løse dette lille problemet! Jeg vil så gjerne at de skal bli venner...
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Høres ut som at du gikk litt for fort frem med å introdusere dem for buret.

La de hilse på hverandre mange ganger på nøytrale steder.
Litt dyttig, knuffing og små bitig er greit, så lenge ikke pelsen fyker og blodspruten står. Vær klar til å skille dem dersom noe skulle skje!

Lengden av introsuksjoner varierer, for noen tar det 1 dag, for andre mange uker eller mnd.

Et godt tips er å kjøpe et til bur til Chuck. La rottene bytte matskål, hus, redemateriale, leker og strø(så sant det ikke er for skittent). Slik at de venner seg til hverandres lukter. La de også bytte bur!
Etterhvert kan du prøve å sette de i samme bur(det buret du har tenkt at begge skal bruke samtidig). Vask buret så godt du kan slik at det blir nøytralt. Mens rottene hilser inne i buret bør du ha burluka åpen slik at de har fluktvei. Du kan f.eks sette buret på det nøytrale stedet (f.eks baderoms gulvet) med burluken åpen, og la de gå løse, slik at de kan gå inn i buret selv når de vil.


Lykke til :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Fordi Macgyver har stått alene såpass lenge, er det ikke noe rart at han reagerer på den lille! Det som er veldig positivt er at han ikke gikk til angrep utenfor buret :D Det er også veldig bra at Macgyver har klart å roe seg i buret rett ved siden av. Du sier at det var et hardt bitt, men nevner ikke blod. Gikk bittet gjennom huden?

Macgyver er antagelig opptatt av at buret er "hans", og har behov for å forsvare det. Det kan ta tid før han aksepterer å dele det med noen. Jeg foreslår at du gir begge rottene mye utetid, og har burene stående i nærheten av hverandre slik du har begynt med. Forhåpentligvis går det fint å sette dem sammen igjen i morgen utenfor buret.

Hvis du har et stort bord du kan lufte rottene på, ville jeg foreslå å sette buret til den lille rotten oppå bordet med åpne dører når det luftes. Da kan Macgyver bli kjent med det nye buret. Hvis du ser at han er komfortabel der, og den lille tør være der sammen med ham, er du kommet et godt stykke på vei allerede!

Neste skritt kan være å sette begge burene på bordet med åpne dører. Det gir den vesle sjansen til å flykte fra en truende situasjon, i alle fall. Ellers er det en god idé å skrubbe Macgyvers bur og bytte innredningen der. Rottene føler seg vanligvis mindre eiekjære da.

Håper den lille ikke har tatt skrekken fullstendig. Men det går nok over. Lykke til!

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

ja, det er nok det jeg gjorde galt, har fryktelig dårlig samvittighet ovenfor chuck nå :(
Akkurat nå løper de rundt sammen utenfor buret, og det uten noe særlig bråk. Maccern snuser og årner litt med den lille, men det er ikke noe slåssing. M;accern prøver tidvis å dominere den lille, men det er vel bare normalt siden han er eldst.
Tenker jeg skal låne et bur fra jobben til Chuck, planen er jo at de skal dele etterhvert. Og Chuck ser ikke ut til å ha tatt skrekken, han fløyr rundt med masse energi og ser ut til ville følge etter MacGyver hele tiden. Jeg håper det er gode utgangspunkt for at de skal bli bestevenner etter hvert!
Og bittet gikk ikke gjennom huden nei, jeg bae synes det kjentes så hardt ut...Maccern dro skikekelig til, hvertfall, men jeg skilte dem jo ganske kjapt.


Men ok, hvis jeg har skjønt det riktig:
Jeg skaffer et bur til som Chuck kan bo i inntil videre, dette kan stå vegg i vegg med Maccerns bur. Bytte på leker og ting mellom burene, og la dem løpe masse sammen utenfor bur. Ikke frike ut med en gang den lille piper!Rett og slett bruke tid, og se det an...

Takk for råd, jeg ble litt lysere til sinns nå!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

Lurer på noen ting til, nå som jeg har observert dem litt:

Hvor mye får Maccern lov å herse med den lille? Jeg tror ikke han har bitt den noe hardt ennå, jeg finner ingen sår hvertfall. Men med gjevne mellomrom legger han den i bakken - den legger seg frivillig på rygg og viser seg underdanig - men det hender også at han biter tak i den og drar den avgårde! Når skal man bryte inn? Er det Maccern driver med bare det å vise at han er sjef? Og den lille følger jo frivillig etter Maccern hele tiden, det må da være et godt tegn...
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg kan ikke så mye om dette, men i går inntroduserte jeg mine to små til den store rotte, jeg dyttet den store vekk om jeg syntes det var får mye, så om det ikke ser bra ut når han drar han rundt så bare dytt den bort :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Hørest ut som dette går rette veien,og det blir nok kos og hygge for begge to :thu: Ta bare tiden til hjelp og la dem møtes som nå,så blir det nok ikke lenge til de kan flytte sammen :D

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Når jeg har introdusert småttiser for større rotter så har det sett utrolig alvorlig ut, men jeg har en "regel": Blir det "vræling", blod og pelsdotter som fyker, ja da er det på tide å skille dem. Det er bare bra at den lille legger seg på rygg, men det at han drar den avgårde høres kanskje ikke så altfor bra ut. Det er vanskelig for meg å si, men du får egentlig kjenne litt på det selv, når du synes det ser nok ut, så får du prøve å skille de litt. Lykke til videre! :P
Last edited by Ida on 11 Jan 2008, 00:01, edited 1 time in total.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

macgyver wrote: Og bittet gikk ikke gjennom huden nei, jeg bae synes det kjentes så hardt ut...Maccern dro skikekelig til, hvertfall, men jeg skilte dem jo ganske kjapt.
Dette fikk meg til å tenke på et par bilder i Heidis RotteFAQ. De to nest siste bildene under dominans og underkastelse her: http://awas.nvg.org/faq/spraak.html.
Er nok det Macgyver gjør, vil jeg tro. Dominerer over Chuck.

Siden han ikke har bitt til blod, så tror jeg dette skal ende godt. :)

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

takk for råd! De ser jo egentlig ut til å trives i hverandres selskap, så problemet lå nok i at jeg putta Chuck inn i MacGyvers bur for tidlig. Og buret bør nok vaskes grundig før de skal inn dit begge to. Jeg har funnet frem et gammel hamsterbur som Chuck bor i inntil videre, så nå står de vegg i vegg og er fryktelig nysgjerrige!

RatGirl: Jeg tenkte på akkurat det samme faktisk, men jeg fikk liksom følelsen av at det var mer brutalt enn sånn "draing i skinnet"..for det føltes mer ut som om MacGyver ville dra med seg Chuck liksom, jeg fikk ikke inntrykk av at han ville sluppet frivillig...Men så har jeg heller aldri sett rotter dominere hverandre ved å dra i skinnet, så jeg vet jo ikke hvordan det ser ut. Om noen har erfaringer med det må de gjerne dele!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg vet at hvis rotter ønsker å bite/skade en annen rotte så har de ikke noe problem med å få bitt igjennom huden og til blods. Så jeg vil tro at han kun vil dominere over den lille, og ikke mener å skade den. Det kan som de andre også skriver - se ganske brutalt ut, uten at det nødvendigvis er det.

Tror du kan vaske buret grundig og sette dem sammen om ikke så alt for lenge, da det som oftest går greit å introdusere så små rottebabyer med unge rotter. Mulig det er smart å sette inn den lille først.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Og Chuck ser ikke ut til å ha tatt skrekken, han fløyr rundt med masse energi og ser ut til ville følge etter MacGyver hele tiden.
Jeg tror trygt du kan regne med at Chuck vet best :lol:
Så lenge han ikke er redd den andre, er ikke Macgyver for hardhendt.

Jeg har heller ikke sett hanrotter forsøke å dra med seg mindre rotter etter skinnet før. Det høres nesten ut som om han har misforstått og tror han er mamma'n som skal bære ham med seg :hm:

Prøtte
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 18 Feb 2007, 14:01
Location: Fauske
Contact:

Post by Prøtte »

Uten å ha lest alle innleggene; VASK BURET! Få vekk ALLE lukter og ommøbler litt der inne. Da blir det mest mulig nøytralt for begge;)
Min hjemmeside: http://dimjumper.deviantart.com/

Hilsen Prøtte :rottehode:

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

du skriver noe som jeg kjenner meg igjen i da jeg skulle introdusere Mira og nykommeren Malawi. etter at maccern hadde snust endel på chuck, så krøp han opp i nakken din, var det så?
Mira søkte tilflukt i buret sitt- faktisk hoppet hun fra hodet mitt en god meter til buret- etter å ha snust på Malawi uten problemer.
fordi det ikke var noen agrressjon dem i mellom, satte jeg dem i nytt bur sammen. det gikk ikke bra!
jeg skjønte i ettertid at Mira hadde forsøkt å fortelle meg at hun syntes det var nok introduksjon for en stund, selv om hun ikke var sint. hun ville ha litt fred og tenke over situasjonen. oppdretteren til Malawi var med, og mente det ville gå bra å sette jenter sammen med en gang.
av og til kan små endringer i dyras atferd fortelle noe om hva de synes- men det er lettere å se etterpå, når de har "gruset" hverandre.
gi dem tid, og ikke bry deg med hva folk sier er "normalt". rotter er forskjellige. "normalt" sett skulle kanskje Maccern ha godtatt en baby med en gang, men det ble visst for mye med en liten småttis i døråpningen- hans dørøpning!
Mira og Malawi ble etterhvert gode venner- livet ut. de brukte en liten uke og så var det greit. så ikke få panikk! gutter er triksy, men det går oftest godt.

lykke til. kult navn, forresten. MacGyver, altså. høres ut som en intelligent og foretaksom rotte, som åpner burdører så lett som bare det!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply