De vil ikke hilse på

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

De vil ikke hilse på

Post by Linda »

Driver å introduserer Didrik med de nye rottene mine Sniff og Stanley.. i starten gikk alt bra, de var nysgjerrige på han og alle gikk rundt sammen.. Men plutselig begynte Didrik å sloss med Sniff, han ble veldig redd av det uventede oppgjøret så da jeg løftet han opp fikk han nærmest diare i hånda mi.. deretter ville han ikke møte Didrik igjen, gjemte seg bare i armkroken min og peip da han nærmet seg.. Men Stanley turte fortsatt å hilse på Didrik inntil en dag han plutselig angrep Stanley og! Så nå sitter begge to klistra fast i nakken min når de tre skal møtes og vil ikke ned.. hva gjør jeg? Skal jeg sette dem ned for det og se hva som skjer eller bare håpe at de etter hvert tør å klatre ned selv og gi Didrik en ny sjanse?

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

huf så ille, jeg er ikke så flinke med sånn. men mine to små var livredde får den store så jeg måtte sette de nad å gjøre sånn at de ikke greide å klatre opp på meg, men det er ikke noe vits om du tror han gjør det samme omigjen?
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

huff da det er vel sånt som kan skje for alle, jeg tror du bare får gi de litt tid jeg da, ta alle på gulvet samtidig kankje mens du er der med de å holder øye med de, sett de to nye på gulvet med de andre å se hvordan det går, kan hende det går seg til, ikke rart de er redde stakars små, så lenge han andre fløy på de :roll: jeg hadde prøvd å gjøre det samme litt hver dag for å se om det gikk seg til, gitt de bare en liten stund sammen hver dag, å ha de hver for seg i burene sine ellers en uke eller to, å hadde deg ikke hjulpet noe så hadde jeg bare måtte hatt de vær for seg, å ikke tvunget de.

lykke til, jeg håper det går seg til :rottehode:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Ja, dette er ikke en lett situasjon.. Så jeg får vel bare gi det tid og mye tålmodighet framover.. er vanskelig å si om Didrik vil begynne å sloss med en av dem igjen.. Tror han bare gjorde det for å vise hvem som skulle være sjefen i denne lille gjengen. Men han puffer litt pels rundt de, det er vanskelig å lese kroppspråket hans, slosskampene oppstår på sekundet! Men han virker interessert i de.. sitter i sitt bur å stirrer etterlengtet inn i buret dems hele dagen stakaren, så han trenger diss smårollingene som nye venner, men de er overhodet ikke interessert i han selv om burene står helt inntil hverandre, de er liksom tilfreds med hverandre.. Jeg får bare prøve videre å se hvordan det går.. rotter og introduksjoner er ikke alltid like lett.. sukk..

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

Linda wrote:Ja, dette er ikke en lett situasjon.. Så jeg får vel bare gi det tid og mye tålmodighet framover.. er vanskelig å si om Didrik vil begynne å sloss med en av dem igjen.. Tror han bare gjorde det for å vise hvem som skulle være sjefen i denne lille gjengen. Men han puffer litt pels rundt de, det er vanskelig å lese kroppspråket hans, slosskampene oppstår på sekundet! Men han virker interessert i de.. sitter i sitt bur å stirrer etterlengtet inn i buret dems hele dagen stakaren, så han trenger diss smårollingene som nye venner, men de er overhodet ikke interessert i han selv om burene står helt inntil hverandre, de er liksom tilfreds med hverandre.. Jeg får bare prøve videre å se hvordan det går.. rotter og introduksjoner er ikke alltid like lett.. sukk..
nei det er det ikke alltid jeg ble litt svett selv når jeg skulle intridusere den nye jenta til min andre her for noen uker siden, da min sharon begynte med å hive seg over den stakars nye jente, men det har gått bra heldigvis
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Men han puffer litt pels rundt de, det er vanskelig å lese kroppspråket hans, slosskampene oppstår på sekundet! Men han virker interessert i de.. sitter i sitt bur å stirrer etterlengtet inn i buret dems hele dagen stakaren, så han trenger diss smårollingene som nye venner,
Det kan gå fort ja... i alle fall når han allerede stritter. Jeg tror jeg ville ha forsøkt å "tvangskose" Didrik sammen med en av de to små (den som er minst redd først!) Hvis du klarer å ha begge to på kroppen/i fanget har du antagelig bedre kontroll over situasjonen enn hvis de går på et gulv eller bord. Greit om du bruker noen klær det ikke er så farlig med ;) Det kan bli flere grøtete kladder.

Ble det noen skader av slåssingen? Hvis ikke ser det nok verre ut enn det er.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Fint å høre at det ordna seg med introduksjonen med dine rotter :) Lot dem møtes nå igjen.. Stanley (som er tøffest) tørte å gå ned til Didrik.. mens Sniff la seg trygt nedi hetta mi og der ble han under hele møtet.. Didrik snuste Stanley i rompa.. så sto han helt stille mot Stanley og myste med øynene.. da ble vi usikre på hva som skjedde videre, så i det vi tok Didrik vekk fra Stanley hogg han til mot han, men rakk han ikke.. hm.. usikker på om han hogg fordi vi tok han vekk eller fordi han ville ta han.. tok ikke sjansen på å finne det ut.. men positivt at Stanley tørte å møte han ikveld da hvertfall.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Matmor: Ja de møttes i fanget mitt ja.. føler jeg må ha kontroll og være helt klar til å skille de hvis de begynner å sloss.. dette med tvangskosing var en god idè! Da blir de kanskje litt distrahert vekk fra hele situasjonen! Har heldigvis ikke vært noe bitemerker.. bare vanlig slossing og piping!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Fint å høre at det ikke er skjedd noe galt hittil :) Men med tanke på at Didrik gjorde et utfall mot Stanly er det best å passe godt på, ja. Mest sannsynlig glir problemene over i løpet av noen uker, heldigvis. :rat:

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Er litt fortvila med denne introduksjonen egentlig.. redd det ikke går.. de er så redd han.. de bæsjer når de er rundt han og klatrer opp på meg og piper.. Har jo holdt på med introduksjon 3 uker nå.. situasjonen står liksom på stedet hvil.. Hvordan vil det være å introdusere han for en hunrotte i stedet.. enten at hun er kastrert eller kastrere Didrik? går motsatt kjønn bedre sammen?

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

kastrerte hanner som har fått litt tid til å roe ned hormonene etter en kastrering går ofte veldig bra med hunner :)

Hvordan det er med en sterilisert hunn å en ukastrert han kan jeg ikke utalle meg om.
Men han vil jo fortsatt ha mye parringsinstingter om han ikke er kastrert å vil nok prøve seg på hunnen ;)
_ Kaja _ :D

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Takk for svar! Får vurdere om Didrik må kastreres da.. Men kvier meg litt for det, han er jo 1 år og 3 mnd.. tåler en voksen rotte kastrering bra? Syns han har vært gjennom litt for mye i livet, så vil helst unngå det så lang som mulig.. men det dumme er jo at det er to andre hanrotter i huset og, så da må jeg jo passe ekstremt på så ikke det blir noe parring jeg ikke vet om.. det ville vært krise!! Ingen andre som har erfaring med kastrert hun og ikke kastrert hann rotte når det gjelder introduksjoner?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg vil nok tippe at det blir veldig slitsomt for hunnen.Selv om hun er kastrert merker nok han at det ikke er en hanne......Dessuten syns jeg det er lite omtenksomt for den eventuelle hunnen som skal kastreres bare for å være selskapsdame :shock: Etthvert dyr har krav på behandling utfra sitt eget beste.Jeg ville la tingene være som de er en stund,(måneder heller enn uker).De to nye har det jo fint sammen,og han gamlefar har jo også gjort sitt valg,ved å holde avstand.Men han har jo mulighet til å ombestemme seg ;) Alt blir ikke bestandig slik vi hadde tenkt oss,men det kan bli greit likevell. :rottehode: :sol: :rottehode: :rottehode:

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Ja, det ideelle hadde jo vært at Didrik ble venn med Sniff og Stanley, jeg har så dårlig samvittighet for at han har vært alene så lenge (i og med at det ikke fungerte med den forje hanrotta mi heller).. Ser at han er veldig ensom og trenger selskap, så derfor tenkte jeg på dette med en hunrotte, hadde jo håpet på å finne en ferdigkastrert hun på rundt et år til omplassering eller noe.. hvis ikke vil jeg heller kastrere Didrik.. Men skal jo prøve videre.. og hvis han kastreres så kan han jo roe seg ned i mot de to andre rottene og, så jeg ikke trenger å hente inn en fjerde rotte.. selv om det hadde vært veldig hyggelig å økt antallet i rottegjengen og da :D :rottehode:

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Ville bare skrive en oppdatering på hvordan det går med introduksjonen.. de har møttes mye i det siste, og det har gått bra. Didrik sier i fra når han vil møte de små ved å sette seg ved inngangsdøra si når de er ute, tar vi han ikke ut så henger han med hodet og bli lei seg, da får vi så vondt at vi må ta han ut og la de møtes. Det har ikke vært en eneste slosskamp og alle tre springer ruundt på senga sammen... men når didrik og en av de små møtes så stopper de opp rett mot hverandre, står helt stille, og lar værhårene møtes mot hverandre, sånn står de lenge, ingen gjør noe eller beveger seg bare står i denne stillingen.. Hva betyr det? jeg avbryter det med å kose med de og da går de hver sin vei. De oppfører seg liksom ikke normalt når de møtes, står bare sånn! Men de tørr å omgås hverandre hvertfall.

Post Reply