er så lei!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

er så lei!

Post by ssilje89 »

Overtokk en rotte i går. ja vet det er tidlig siden det var i går.
men har aldri opplevd dette.

Mine rotter har alltid vært venner lette å møte nye rotter osv, aldri krangling eller noe.

så lot jeg de nye rottene møtes i går, hun som eide den sa den ikke var dominant å han gikk fint sammen med andre rotter, den er 7 måneder.

de var i 2 timer ca ute i senden alle sammen, den nye holdt seg borde å den eldste rotten kevin som jeg har fra før av snuste på han å gikk bare videre å fant mat, di små var litt usikre å tokk ikke kontakt med det første, så etterhvert gikk det bedre å bedre. mine underkastet seg å sto ikke opp mot den eller noe. men en gang sto kevin å den nye opp mot hverande, kevin gikk fort ned å ga seg. sånn var det på sengen hele tiden til den nye begynte å jage de litt...

senere tok jeg de inn i det ny rengjorte buret. så hele tiden jaget den nye rotten alle rundt å ingen gjore motstand, så noen timer senere orket de ikke mere får kevin (den voksne) begynte å si i mot det den nye ville så har blitt noen små sloss kamper å endel av at de står på 2 ben å hyler. nå har det roet seg litt men hele tiden går den nye å skyver rompen mot de andre å ypper osv.den har tatt den ene lille også så de hylte å skrek.. så har ent med at alle mine sitter oppå hverande helt oppe i buret å går aldri ned. å den andre vokse kevin vokter av og til der de ligger. men går de lengere ned i buret da blir det bråk. å den nye pleier å ligge på lur å merker på alle at de blir redde å helt stive når noen nermer seg, va skal jeg gjør? rottene mine tør jo nesten ikke komme når jeg roper å åpner buret, å vist den nye kommer til meg så tørr ingen av de små å komme... :(
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har du ikke et ekstra bur til den nye da?Ta den ut av buret og sett den i eget bur eller et egnet rom,med mat vann og seng.Han er nok stresset etter flyttingen og må prøve å ha en "sikker" sone rundt seg.Har nok ikke noe å si at dine ikke er agresive mot ham,situasjonen er likevell usikker for ham.La dem hilse på hverandre litt hver dag,dersom de vil.Her må du nok bruke tiden til hjelp.Gi dem alle en rolig natt,og la den nye bli kjendt med deg,det nye hjemmet sitt og når han er trygg og glad,de nye rottevennene sine.Kos mye med ham. :)

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

han er ikke spesielt kosen men fåe kost så mye som mulig med han :)
får ikke buret før i morgen. trodde ikke det skulle bli sånn siden han var så vant til ndre rotter osv :( dum jeg var da. syntes bare det er rart han oppsøker de å sloss sånn når de andre ikke gjør noe...
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Ta ham ut og la han få et krypinn i et skap eller lignende ;) Husk de har sin egen måte å oppfatte verden på. :) Og dette er nok en skummel situasjon,og i et bur kan han jo ikke komme unna.Du kan nok ikke vente at han er så veldig kosette under disse forholdene,men viser du ham forståelse og respekt nå blir han nok din beste venn!De andre behøver du ikke bekymre deg for nå,de er hjemme i trygge forhold,sammen med hverandre.Lykke til :thu:

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

ja skal huske det:)

som sagt er jo litt rart den presser alle opp i gjørnet,å ikke la de gå ned liksom. men skal få ha inn i det nye buret i morgen, va betyr det når de prover å sitte på hverandre? hehe
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg ville nok tatt ham ut inatt. :)

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

skjønner, men har ikke noe annet sted å ha den i natt :( huff...
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Sett han på badet. :D gjør ofte det jeg
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

har bare ett stort rom her vi bor akkurat nå :( hehe så er ikke så greit får de andre om den står på badet, liker ikke dyr.

men i natt fikk jeg sperret av nederste delen av buret, det er med gitter, store mellomrom mellom gitter hullene men han får bare tatt hodet opp til de andre, var den eneste måten jeg fikk skilt de.
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Kommer nok til å gå bra bare du tar tiden til hjelp :D

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

ja håper det :) takk.

nå tørr rottene mine bevege seg litt mere. men ingen har gått ned over i buret enda huff...
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

dette kan ta lang tid føler jeg, nå er den ene blitt bitt til blods, en av di minste. trodde det var lettere får den nye. men den føk bare på den lille :(
jaget han rundt..
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

:shock: huff da stakars liten, så dumt at du ikke hadde noe ekstra bur til den nye, det lønner det seg alltid å ha tilgjengelig tror jeg, jeg håper at det vil gå bedre etter hvert med de at de vil bli venner, hvis ikke hadde jeg byttet ut den nye eller omplasert den, blir jo mye stress for de andre oxo i buret når den nye er så dominerende mot de andre.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har du dem i samme bur enda da?

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

Har du et reisebur da? eller en eske eller noe å ha den nye i?
Går de sammen slik er jeg redd det ender stygt!
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Post Reply