2 nye rotter inn i en flokk på 5

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

2 nye rotter inn i en flokk på 5

Post by ssilje89 »

når man skal introdusere 2 nye rotter til en flokk skal man la de nye møte di andre en og en da? er det best?
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg tror jeg hadde satt alle sammen på gulvet med esken eller buret til de nye i, så kunne de bestemme farten selv :hm: da har de god plass å springe å bli kjent på, men ville ikke ha valgt stue gulvet med ett annet rom de kunne være på som er litt mindre å som det er lettere å ha kontroll på de i :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Et nøytralt sted er ofte fornuftig. Et sted der rottene ikke pleier å få være til vanlig. F.eks badet... ;)

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

takk for svar

Post by ssilje89 »

ja vet. blir sengen, er bare ett stort rom vi bor i nå :( deler resten med andre som ikke liker rotter i det hele tatt. veldig sære :P

men skal jeg la alle møtes sammen? eller skal jeg la en å en møtes med en av di nye? lurer bare på om det blir formye får noen av di nye...
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Ville hatt alle der.Men la dem oppsøke hverandre selv,ikke sett dem ned nær noen ukjendt.La dem være mest mulig i fred så går nok dette bra. :thu:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Når jeg har introdusert rotter hjemme hos oss, har jeg tatt det litt smått og pent, rett og slett for å kunne holde oversikt over begynnende konflikter. :smack: Ideen om å måtte håndtere en mølje med rotter som ruller rundt, i tilfellet hjemmelaget bestemmer seg for å angripe inntrengeren, frister ikke. Hittil har det alltid gått bra, men man vet aldri.

Jeg lar den nye rotta møte en betarotte på et nøytralt sted, og når jeg ser det går bra, henter jeg neste rotte. De jeg forventer minst bråk fra, er de første som får komme ut å hilse på. Tanken er at hvis de litt mer trøblete omega-rottene mine kan lukte at den nye rotta er akseptert av resten av gjengen, er det mindre fare for slåssing. :rat:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg slenger meg å her med et spørsmål, Matmor, ville du gjort det samme om du visste at den dominante rotta fra den ene gruppa har svært lett for å angripe, eller ville du gått fram på en annen måte i en slik situasjon?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har bare introdusert én dominant (4 måneder gammel) hann for flokken min. Det tok lang tid! Du kan lese om det på nettsidene mine
http://matmor.info
(Ulf, den miljøskadede rotta, under Adferdsterapi)

De andre tre voksne hannene jeg har introdusert for flokken min har ikke vært dominante. To var gjesterotter som bare ble luftet sammen med mine egne - jeg satte dem aldri i bur sammen, selv om jeg er overbevist om at det ville gått helt supert etter bare et par dager. Den tredje var en eldre omplasseringsrotte som kunne gå rett inn i buret etter 2 timer rolig introduksjon på spisebordet slik jeg beskrev, og burvask.

Edit:
Jeg vet ikke om det er akkurat det svaret du er ute etter, men i sin essens tror jeg ikke at jeg ville gjort det annerledes når to grupper med hver sin alfa skulle møtes. Jeg ville ikke ha startet med alfaen for noen av gruppene.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det var veldig interessant å lese.
Frank er blitt stressa over de to fosterrottene mine. Har dem på hver sin kant av stua (de kan ikke være på kjøkkenet av hensyn til hamsterne), men han pigger seg ordentlig opp noen ganger. Harald (kompisen) går godt med de to fosterrottene, da han bare legger seg på rygg med en gang, men da vi skulle prøve å la Frank hilse på i går var det til angrep før han engang var satt på underlaget. Han bomma riktignok, og beit/klorte samboeren til blods i stedet for de andre.
De to fosterrottene er noen måneder eldre, men har ikke vist noe tegn til aggressivitet. Viser mer nysgjerrighet for andre rottedufter enn stress e.l. Jeg tenkte kanskje at Frank ikke ville stresse sånn med det andre buret og luktene derfra hvis han fikk hilse på, for jeg vet ikke hvor lang tid det tar å finne et nytt hjem, men nå er jeg veldig usikker på hva som er best for han. Har nidlest introduksjonstråder her de siste dagene.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg ville bare si at alt gikk bra på førstemøtet, ingen har sloss å nå har det gått noen dager, er litt jaging fra den ene nye. å er to ungdommer som "måler" seg,di brødrene jeg alltid har hatt.di skaper litt liv, kanskje litt reddsel? inne buret. men ellers går ting fint :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Fint det ser ut til å gå bra, ssilje!
Jeg tenkte kanskje at Frank ikke ville stresse sånn med det andre buret og luktene derfra hvis han fikk hilse på, for jeg vet ikke hvor lang tid det tar å finne et nytt hjem, men nå er jeg veldig usikker på hva som er best for han. Har nidlest introduksjonstråder her de siste dagene.
Hvis han reagerer slik på lukt har han et problem, ja. Jeg vet at i engelsktalende land bruker man ofte vaniljeessens for å overdøve rottelukten ved introduksjon, men jeg har ikke prøvd det selv. Det beste hadde jo vert om de to kunne kommet til et nytt hjem uten andre rotter. Ellers er arbeidshansker, sprayflaske, mye kos og korte rottesamvær i starten med lange pauser imellom de beste tipsene jeg har.

Hvis Frank ikke avviser Harald etter at Harald har hilst på de andre rottene, er det veldig bra. Han har det ikke lett, han er sikkert alfaen, og føler seg invadert av to eldre og kanskje sterkere rotter. Takler han at det lukter fremmed rotte av dere?

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det er Frank og Harald som bor her fast, så de andre rottene tror jeg godt kan introduseres for andre.
Det er mest det at siden jeg ikke vet hvor lang tid det vil ta å finne hjem til de to andre, tenkte jeg i utgangspunktet at Frank ville stresse mindre om han får bli kjent med dem, for deres lukt er her jo, og det plager Frank. Frank bølla litt med Harald etter at sistnevnte kom tilbake i buret med de andres lukt på seg, men det ble ikke noe mer enn det. Jeg har bytta på tissehåndklær en stund, og det går greit, men han stresser veldig når han er på et sted de andre har vært før han - pigger seg opp. Virker også litt usikker på meg når jeg lukter av de andre, men bare litt.

Syns veldig synd på han, for han er som du sier alfaen, da Harald egentlig aldri har gjort noe særlig motstand (han både ser og hører svært dårlig, kanskje ikke i det hele tatt), og Frank hjelper Harald på mange måter.

Det er jo ikke sånn at de introduseres, men det hadde vært en fordel for både fir- og tobente om jeg kunne hjulpet Frank med å akseptere andre rotter i leiligheten.

Takk for tipsene!

Post Reply