Skal jeg tørre å prøve ny introduksjon?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Skal jeg tørre å prøve ny introduksjon?

Post by nelly »

Hadde nesten gitt opp å introdusere de to hannrottene våre, Petrus og Speedy. Prøvde i et par måneder og følte vi hadd brukt alle triksene i boka. Petrus var veldig agressiv og beit både meg, Speedy og samboeren min flere ganger :smack:(ingen fikk varige mèn :) ). Nå har vi med oss rottene på ferie hos mor der de har stått i hvert sitt rom. For to dager siden flyttet jeg buret til Petrus inn på rommet der Speedy står, tenkte at jeg kunne jo prøve og se om de nye omgvelsene gjorde noen forskjell. Nå står burene nestn helt inntil hverandre slik at de kan lukte på hverandre, men ikke nå hverandre med potene. Og Petrus reagerer nesten ikke i det hele tatt! Av og til snuser han litt mot det andre buret og et par ganger har han laget noen "snøfte/freselyder" mot Speedy, men det er jo ingenting mot hvordan han var hjemme! Da gikk han helt berserk når han kjente lukta av Speedy, men nå virker det som han bare ignorerer Speedy helt.

Så nå sitter jeg her og lurer: Hva har skjedd? Er Petrus mindre "territorieorientert" nå som han ikke er hjemme? Kan jeg prøve meg på å la dem møtes "snute mot snute", eller bør jeg la dem få mer enn to dager i bur ved siden av hverandre før jeg gjør noe mer? Er også veldig varmt for tiden og rottene er ganske daffe. Kan det være det som gjør at Petrus ikke gidder å være sint sjefsrotte? :?:

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Hei
Jeg har nettopp introdusert en liten gutt for to velvosne hanner. Romeo, min største og lederen i buret, hadde lignende oppførsel. Fresa mot den lille, busta sto og var rett og slett sinna på nykommeren. Jeg fikk tips (fra Anita) om å introdusere ute i friluft, gjerne med vind, på den måten forstyrres luktesansen og de blir mer nyskjerrig en aressiv. Har du prøvd det? Eller så er det en mulighet (også gode råd fra Anita) å smøre inn nykommeren med lederens urin eller vaniljeessens på begge rottene. Da vippes se av pinnen og "lures" til nyskjerrighet i forhold til lukta. Nå kan det tenkes at disse metodene er forsøkt, men om de ikke er det er det verd et forsøk. Den første fungerte på mine. I friluft. Da søkte de sammen.

:D Hilde
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Sonija

Post by Sonija »

Vi prøvde noe nytt her hos meg,, hadde ingen aning hva jeg egentlig gjorde,
men prøvde meg frem da det ikke gikk å sette to hoer sammen.
To eldre huer som har stått sammen lenge og ville sette inn
to unge huer.
- slik at det ble 4 huer sammen!
Tok bort alle i vert sitt bur, Vasket det store buret ferdig og la inn ny vaskete ting og nye klatremuligheter.
Nå hadde buret ingens lukt.
Tok en og en rotte og badet den, tørket den og satt den inn i rent bur,
Slik gjorde
jeg med liten mellomrom med alle 4 rottene.
Nå har dem bodd sammen i dette store buret i en uke, ingen sloss, alle deler på alt og sover i samme hus! :bravo: :mrgreen:

Kanksje en ide' å prøve ?

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Takk for tips :) Ser ut som om det var varmen som gjorde utslaget...Nå er Petrus like agressiv igjen... :( Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jeg. Kanskje jeg gjør noe helt feil? Eller kanskje Petrus bare er en alenerotte og vi må finne noen små rottevenner til Speedy i stedet...

*frustrasjon* :|

Post Reply