Introduksjon til Hunnrotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Henriko

Introduksjon til Hunnrotte

Post by Henriko »

Hallo.
Min kjære rotte Lille Bill har nettop død, og da står Nemi igjen alene.
Nemi er ca. 10 måneder gammel, og jeg lurer egentlig på hva jeg skal gjøre.
Om jeg skal introdusere en ny rotte eller la henne være enslig resten av hennes rotteliv. Egentlig syntes jeg henne ser litt ensom ut der hun sitter, men er ikke sikker på hvordan jeg skal introdusere dem.
Dessuten lurer jeg på hvilken alder den andre rotten skal ha og hvordan jeg på en best og minst smertefulle måte kan introdusere de to rottene, hvis dette er den beste løsningen.
Hvis du ikke er helt sikker selv, vær så snill å si det, vil helst være helt sikker og ha hørt fra en som virkelig vet dette før jeg i tilfelle kjøper en ny hunnrotte!

Takk!
Mvh
Henriko

PS: Både Lille Bill og Nemi var/er hunnrotter og jeg vil gjerne fortsette å ha to hunnrotter.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Du bør absolutt introdusere en ny rotte. Jeg vil anbefale at du skaffer deg 2 små jenter. Dette fordi det er mye lettere å introdusere unge rotter, og fordi de 2 unge vil kunne holde hverandre med selskap når Nemi dør. De er også mye mer aktiv når de er unge, og da vil det være greit for dem at de kan leke en del med hverandre.
Anbefalt alder er fra minimum 6 uker. De skal ikke være tatt fra sin mor før de er fyllt 5 uker, helst 6.
Jeg har selv introdusert nye rotter flere ganger, og det går alltid lettere når de er små. Du bør la de møtes på et nøytralt sted (ikke inni buret), som f.eks. sofaen i minimum 30 min.. Dersom dette går helt fint kan du prøve å sette de sammen inni buret, men stå klar til å ta de små ut dersom Nemi skal ta dem og reiser bust. NB: du må ha rengjort buret godt på forhånd. Sett de små inni buret en stund før du setter inni Nemi, slik at hun kjenner deres lukt der når hun kommer inn. Det er ikke uvanlig at en voksen rotte fnyser, reiser litt bust og hopper sidelengs, men dersom hun jager de små rundt i buret bør du la de stå i et eget bur ved siden av Nemi sitt slik at hun blir vandt med lukten av dem.
Det er masse informasjon om introduksjoner på forumet. Lykke til :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det pleier ikke være noe problem å komme hjem med nye jenter.Det har det aldri vært her. :D De skal nok undersøkes godt,men får de noen godbiter i sofaen el. er det nok fort greit.Finn en jente du liker som er sosial og tam,så har alderen mindre å si.Finner du to "babyjenter" er nok de enkle å introdusere,og tar du to slipper den ene å bli alene om en stund..... :thu:
PS. Larm var litt kjappere enn meg.... ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg har aldri hatt problemer med hunnene, det går sikkert fint ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Men så varierer det jo litt fra rotte til rotte og da...
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Her har babyer vært piece of cake. Har riktignok bare introdusert en baby, men da Luna kom, ble hun undersøkt nøye alle veier, og så var alt greit. Tror de fleste normale rotter, som ikke er overdominante eller nervøse for babyer av en eller annen grunn, oppfører seg greit rundt babyer. Her har det alltid virket som at babyer ikke er grunn for bekymring, nesten samme hva de gjør.... Luna fikk herje fritt med de andre i flere måneder. De tok henne litt om kvelden, powergroomet henne og la henne på rygg. Men sånn ellers bare brydde de seg ikke i det hele tatt om at hun til stadigheter var frekk, tok seg friheter og humpet på dem hele tiden. Kanskje de er veldig tålmodige, ikke vet jeg.
Bare håper de fortsatt er like snille, og at Luna oppfører seg, når lille vennen min fra Tora kommer...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Henriko

Post by Henriko »

hehe, tusen takk for svar, men jeg lurer på; hva er "maks" alder for disse to små nurkene og hvis jeg evt. velger å ha en til, burde jeg da fortsatt ha en baby eller en som er litt mer voksen?
Hvis jeg da evt. setter inn en som er litt mer voksen, ikke eldre enn Nemi, men ca. jevnalder, hva burde jeg da passe på?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Som de fleste andre har sagt er hunnrotter ofte enkle på dette området, uansett alder, men det er selvfølgelig enklere for ungrotter å gli inn i en gjeng enn for en rotte som allerede har masse livserfaring. Og det er som regel enklere å introdusere en rotte som er vant til en rotteflokk enn å introdusere en rotte som har bodd alene.

Årsaken til at andre her anbefaler at du lar dem møtes på et nøytralt sted, er at rotta som føler seg hjemme har diverse fordeler over nykommeren. Derfor vil jeg gjerne anbefale at du lar dem møtes på et sted hvor Nemi ikke har vært så mye før. Sett deg gjerne ved siden av dem, slik at du ser hva som skjer. Som regel vil de prøve seg litt, lukte masse på hverandre og knuffe litt, men så roer de seg, og da kan du prøve dem sammen i buret.

Folk anbefaler å rengjøre buret først på grunn av lukt og markering. Det er Nemi som er sjefen i buret, så hun har en stor fordel der.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg tror den/de rottene som kommer inn er klar over at den andre rotta bor der!Og når "gjesten" er godtatt til å komme inn i buret er ikke det at "besøket" vet hvem som bor der noen bakdel.Men kjekt at det er rent og koselig innredet så "hjemmerotta" stolt kan vise frem :geek: Gi godbiter mens de møtes så de forstår at det er stas! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Henriko

Post by Henriko »

Hjertelig tusen takk for svar!!!! Da får vi se om Nemi snart får en romkamerat! :)

Hvis noen andre har noen artige tips eller forslag til spørsmålene mine så kan du gjerne poste dem :D

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Ja:) hvis du er intr i jenter, så har jeg noen ledige nå ;) Bare å se i tråden min på Kull :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Henriko

Post by Henriko »

Først tenkte jeg bare på det å introdusere en ny, men.. to kan jo kanskje ikke være så dumt, men jeg lurer på dette med burstørrelse.. og hvor mye mer arbeid er det med 3?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Er ikke så mye mer arbeid med 3 enn 1.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Ikke så mye mer arbeid, men blir litt fortere lukt når du har flere. Og jeg merket godt at det var verre å holde styr på 3 og 4 i forhold til 2 når de var ute... Men det kommer jo an på om du må passe på om de klatrer på gulvet og sånn...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Hvis du har et bur beregna til 2 rotter, vil jeg ikke anbefale deg å ha 3 stykker inni der.
Ellers er det ikke mer arbeid med fler, innen en viss grense. Men litt mer å følge med på når man har de springende løse, ja. Hjemme må jeg stadig se etter hvor nr 5 er hen. :lol:

Post Reply