Må jeg ha mer enn en rotte??

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottemamma1

Må jeg ha mer enn en rotte??

Post by Rottemamma1 »

Hei.

Nå har jeg altså litt dårlig samvittighet. Har akkurat skaffet oss en fin liten hannrotte. Den er aldeles nydelig, snill og tam. Vi har to gutter på 8 og 5 år som koser og styrer med rotta mange ganger hver dag. Problemet er at vi har bare denne ene rotta. Eller er dette et problem?? Bør vi skaffe en til eller går det greit med en alene om den får mye oppmerksomhet??

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja, dere MÅ skaffe dere en til, ingen mennesker kan erstatte den kontakten rotta får av andre rotter uansett hvor mye kos den får fra mennesker! Du har sikkert blitt feil-informert av dyrebutikken og det er det desverre mange som blir :| Rotter får et mye bedre liv sammen med rotter (hvis ikke kan de bli innesluttet og bli agressive). Jeg vil anbefalde at du får deg en til med en gang mens hanrotta de er liten og ikke bryr seg så mye om dominanse osv.. Og selvfølgelig en hanrotte denne gangen også med mindere du har lyst på 15 rotter til ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

velkommen forresten :bravo:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Du bør nok skaffe en til. Rotter er sosiale flokkdyr. Du og familien din kan bli en del av flokken til rotten, men ikke godt nok til å fylle alle behovene han har. Han trenger noen som kan hjelpe ham med pelsstell, sove med ham, holde ham med selskap når dere ikke kan. Han må få være rotte også, og det er viktig at han ikke går veldig lenge uten kontakt med andre rotter, for da kan det være vanskelig å introdusere ham til nye kamerater. Det er veldig bra at han får mye oppmerksomhet og kos nå mens han er alene, og det kan dere med fordel fortsette med når det kommer en til. De lærer av hverandre, de blir tøffere og ofte mer utadvendte og interesserte i mennesker. Selv om mange tror at hvis man kjøper to rotter så har de nok med hverandre, og derfor kjøper bare en for å få denne tam. Noen ganger kan dette resultere i redde rotter som er ensomme og usikre. Andre ganger blir de forvirret og overfører usikkerheten sin til å bli sykelig avhengige av mennesket(ene) sitt(sine). Ingen av disse er bra for dem. Et godt liv for en rotte er et liv der den får være rotte, og da trenger den artsfrender. Den må få være rotte, ikke et lite menneske.

Det finnes rotter som av forskjellige grunner ikke fungerer med andre rotter. Disse kaller vi alenerotter, og er det pga aggresjon, frykt o.l. Disse er unntak fra normen om at rotter _skal_ bo med artsfrender. Jeg tror at mange av disse har et mindre fullverdig liv enn rotter som fungerer i grupper, fordi de mangler venner av samme art og fordi grunnen til dette er et eller annet adferdsproblem. Disse er også veldig krevende og trenger mye mer oppmerksomhet og kontakt fordi de ikke får det konstant fra andre rotter....
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Prøtte
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 18 Feb 2007, 14:01
Location: Fauske
Contact:

Post by Prøtte »

Unntaket er PRØTTE selvfølgelig... ;) :ost:
Min hjemmeside: http://dimjumper.deviantart.com/

Hilsen Prøtte :rottehode:

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Nå ble jeg litt nysgjerrig på Prøtte!? Hva mente du egentlig?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Rottemamma1 wrote:Nå ble jeg litt nysgjerrig på Prøtte!? Hva mente du egentlig?
Prøtte er en tegneserierotte i NTF bladet Gnag. :pir:
Velkommen som medlem.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Ha ha..mye jeg ikke vet skjønner jeg :D

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Jeg har en jobb å gjøre nå skjønner jeg...med å overtale samboeren til å skaffe oss enda et dyr...hehe. Vil jo at den skal ha det best mulig selvsagt... Den er jo veldig fin og ser ut til å trives gidt nå da, men det kan vel endre seg det sikkert. Noen som har en solskinns historie om en enslig rotte eller ?? hehe.

Prøtte
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 18 Feb 2007, 14:01
Location: Fauske
Contact:

Post by Prøtte »

Finnes sikkert solskinnshistorier, men anbefaler uansett at du skaffer en til.
Min hjemmeside: http://dimjumper.deviantart.com/

Hilsen Prøtte :rottehode:

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Vil si du må skaffe deg en til, ja. Det finnes nok solskinnshistorier, men det beste for rotta er å ha en kamerat. Personlig syns jeg det er uakseptabelt å ha enslige rotter.
Har dere først dratt en rotte inn i huset, merker dere ikke en til. Det eneste dere merker er at rotta dere nå har, kommer til å trives mye mere.

Velkommen til forumet, da. ;)

Post Reply