Kjøp av ny venn til min lille gutt, hvem velger jeg...

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottemamma1

Kjøp av ny venn til min lille gutt, hvem velger jeg...

Post by Rottemamma1 »

Ja, som dere skjønner har vi bestemt oss for å gi vår lille tass en venn :D . Men nå har jeg ikke lyst til å bare løpe og kjøpe en.. Hvordan være sikrest mulig på at den jeg kjøper vil bli tatt inn i varmen av den vi har..? Burde jeg for eksempel ta med den vi har til dyrebutikken og se hvem det ser ut til at han "går best overens med" hehe.. Vi har et lite bur som den nye kan være i i introduksjonsfasen.... Blir bare veldig lei meg om de to ikke vil se snurten av hverandre... :roll:

Hilsen nybegynneren....

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Når du er på dyrebutikken kan du jo først prøve å se hvem som virker mest nøytral/unnerdannig de andre rottene.
Når du er kommet hjem så kan du introdusere dem på et nøtralt sted først, feks. sofaen. Men du kan gjerne vaske sofaen med grønnsåpe hvis "gamlerotten" har vært der fra før. La dem hilse på hverandre der, og du kan gjerne gi dem litt godis :)
Ha gjort klart buret på forhånd. Vask hele buret med grønnsåpe, du kan gjerne innrede litt pent så rotten har et fint hjem å vise frem:) Hvis rottene går bra sammen på sofaen kan du slippe de sammen i buret, hold øye med de en stund, og hvis det går bra kan gå fra dem. Vær litt ekstra nøye med å høre om de lager uvanlige skrike eller pipelyder.

Ps! Hvis dette ikke fungerer kan du prøve å dryppe litt vanilje essens i nakken på begge rottene og gni det inn :)

Lykke til!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Takk for gode tips. Jeg har nå forhørt meg på butikken, og de får inn halvbroren til rotta vår i neste uke. Jeg skal forsøke denne :D . Det blir spennende, skal fortelle hvordan det går. Den vi har nå er bare helt skjønn, kommer når jeg roper allerede etter bare en uke :D

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Så bra at du skal skaffe deg en til, det er supert! Vil ønske dere lykke til med introdusering.
Det er koselig at dere kommer godt overens med den dere har nå, da!

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Takk. Dere er så snille. Skal fortelle hvordan det går videre. Den ser litt ensom ut i buret så jeg gleder meg til å gi han selskap. ;)

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Så bra, hold oss oppdatert. Du vil nok merke gleden de to vil ha av hverandre også!

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Ja, er helt utrolig koselig å se hvor godt noen rotter liker hverandre. De sitter å steller hverandre, sover sammen, spiser sammen, løper og leker sammen :) Når du har to er det jo også sånn at ting blir mindre skummelt, alltid best å være to når nye ting skal utforskes...
Lykke til med "gamlerotta" og nyrotta ;)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Så fint at du har bestemt deg for en til! :D
Må bare nevne at litt skriking er helt normalt når de møtes, to av våre var ganske intense ved første møte. :P Så lenge de ikke biter hverandre til blods går det sannsynligvis greit. :)

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Nå er jeg skikkelig utålmodig. Gleder meg slik til å gi han selskap. Når han er i buret ligger han bare i røret sitt og ser ut...vet liksom ikke hva han skal finne på. Dette kan da ikke være normalt.... Vi har han mye ute da...opptil 4-5 timer om dagen. Litt om morgenen til frokost, så sønnen min noen timer når han og vennenne kommer hjem fra skolen, så en runde om ettermiddagen, og til slutt litt kos med bare mamma etter at ungene har lagt seg. Kanskje han er helt utslitt hehe.... :geek:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

"Utslitt" høres ikke så galt ut som diagnose :) Mine rotter sover ganske mye på dagtid, og hvis deres har så mye utetid synes jeg ikke det er det minste rart at han ikke rører så mye på seg inne i buret.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Lykke til med introduseringen! Jeg var også ganske redd, men mine er jo brødre og har kun vært fra hverandre i en uke:) De husket hverandre godt, ja!=)

Det er så fantastisk å se Amigo nå.. Han er såååå leken og gøyal å se på - i forhold til å bare ligge der slik han gjorde før vi fikk Felix=)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

:D :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hvordan går det med den nye rotta?=)

Rottemamma1

Hei igjen.

Post by Rottemamma1 »

Joda, det går bare superfint med den nye lille vennen. Trodde etter noen dager at det var en jente, men skjønte fort at det var gutt heldigvis. De er bestekompiser og gjør alt sammen hele tiden. Spiser, sover, og ikke minst leker. De ruller rundt og hyler og koser. Begge legger seg av og til på ryggen, så det ser ikke ut til at noen av dem er dominant ennå.. Veldig koselig altså :bravo:

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Ååååh, så bra at du er like heldig som meg:D<3

Post Reply