re-introduksjon

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

re-introduksjon

Post by renya »

Småhypotetisk spørsmål...

Kor lenge kan rotter være frå kvarandre, men alikavel kjenne kvarandre igjen når dei vert sett samen igjen?
Og gjør det i det heile nokon forskjell om dei har gått samen før, om dei er frå kvarandre eit døgn/ei veke/ein mnd/eit år/etc?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Erfaring fra hanner og bruk av sykebur/isolasjon her hjemme:
1 døgns fravær pleier å gå bra. Men jeg antar at hvis grunnen til fraværet har vært parring kan det bli problemer likevel.
2 døgns fravær pleier å bety litt småknuffing, men rottene kjenner hverandre opplagt igjen.
1 uke har jeg ikke prøvd.
1 måned og mer: ordentlig re-introduksjon som om det var fremmede rotter, men det tar kortere tid å få "limt sammen" flokken enn hvis det var en helt fremmed.
:rat:

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Når Philippa stod for seg selv i en ukes tid, var det bare småknuffing etterpå, så de kjente hverandre helt klart igjen ;)
de er jenter da, men vet ikke om det har noe å si? En måned tror jeg blir verre og et år kjenner de hverandre
ikke igjen ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Min Mushu sto sammen med ei anna vekk fra flokken i ca 3 uker, ingen store problemer med å sette henne tilbake igjen :) men jeg vil tro det kommer litt ann på den rotta du fjerner, hvilken rang den har i buret.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

kikky wrote:Min Mushu sto sammen med ei anna vekk fra flokken i ca 3 uker, ingen store problemer med å sette henne tilbake igjen :) men jeg vil tro det kommer litt ann på den rotta du fjerner, hvilken rang den har i buret.
Mmm, det låter sannsynlig.

Litt halvofftopic... vil ei gruppe på seks hanner fungere som ein flokk om dei blir delt i to ( 3+3 ) om natta, men har utetid og muligens litt dagtid i bur sammen?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg ville ikke ha satt dem sammen hvis de ikke er i flokk.. Da glemmer de hverandre litt når de ikke er sammen og kan begynne evt. å sloss når de møtes. Iallefall hvis dt er voksne hanner det er snakk om...
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har hatt hanrotter på langtidsbesøk som jeg har luftet samme med egne rotter, men de har aldri delt bur. Det gikk greit - det var to alfaer, men når de ble luftet sammen underordnet den ene alfa'en seg den andre, og alle fant sin plass i et felleshierarki.

Så har jeg midlertidig delt 6 rotter i grupper på 2, slik at jeg hadde tre bur. Det var mindre vellykket - omtrent like populært som en omorganisering på jobben :geek: . Noen av rottene mente de burde blitt sjef i steden for sjefen, og andre likte seg dårlig i sjefsstolen. Og den opprinnelige alfaen var sur fordi han plutselig fikk mindre makt. De ble luftet sammen flere timer hver dag, og det ble aldri slagsmål av det, men jeg merket misstemningen! Etter litt over en uke ble de satt sammen igjen. Det var ikke noe problem med det.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Felix og Amigo var fra hverandre i en uke, og de kjente hverandre igjen med en eneste gang=)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Mine rotter og Oda---'s rotter bor ikke alle 4 sammen, men de er en liten flokk for det. Vi bor ikke langt unna hverandre så de er sammen mange ganger i uka ;) Hver gang de møtes finnes det ikke problemer, de er like gode venner, uansett hvor lang tid det har gått!
Dette varierer jo selvfølgelig mye fra rotte til rotte og fra flokk til flokk, og med rottas temprement osv :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply