Ta over en rotte..

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Ta over en rotte..

Post by BabyLizz »

Jeg har fått spørsmål fra en venninne å ta over rotta hennes! Vet ikke helt hva jeg syns om den tanken, men her er det jeg vet om rotta:

- Han er snart 2 år gammel. (!!)
- Han har alltid vært alene.
- Han har et stort bur som følger med.
- Han er snill mot mennesker.
- Han er ganske stor!

Og så er han kjeeeeeeeeeempesøt..!<3 Falt helt for bildet! Jeg har veldig lyst at hun skal komme med rotta og så ser vi hva som skjer når de får møtes på en nøytral plass som guttene mine ikke har vært på før. Men jeg vet ikke hvor smart dette er? Kan det være en risiko å flytte en så gammel herremann? Har dere ellers noen tanker? Haster littegranne, for venninna mi har tenkt seg ut hit om en ukes tid..!

På forhånd takk!=)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det kan gå bra, og det kan gå veldig dårlig. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er lurt å bare slippe ham løs sammen med guttene dine... Vet du hvordan han reagerer på lukten av andre rotter på huden din? Hvis du ikke vet det, anbefaler jeg å prøve med rottelukt på hansker før du gir ham en finger...eller en rotte. At han er snill med mennesker sier dessverre ingen ting om hvordan han vil reagere på rottelukt.

Fordi denne rotta har bodd alene så lenge, er det liten sjanse for at han vet hvordan han skal oppføre seg overfor andre rotter. Han kan lett gå ut over noen grenser for akseptabel oppførsel uten å vite om det, med ikke-så-heldige følger. I tillegg må du regne med at han vil være redd og negativt innstilt til andre rotter i starten. Gi ham noen dager etter at han kommer hjem til deg før du prøver på noe som helst av sammenføring - han trenger tid på å venne seg til nye lukter og til deg. Og hold møtene mellom rottene korte i starten, på et oversiktlig sted hvor du kan gripe inn på et øyeblikk med "vernedrakt og utstyr for brannslukking". Det er ingen vits i å lage vanskeligheter ved å prøve mens adrenalinnivået er på topp etter flytting ;)

Har du kapasitet til å ha ham som alenerotte, synes jeg det er verdt å prøve. Hvis du allerede nå vet at du ikke kan ha ham stående i bur alene til han dør, ville jeg sagt nei. Livet hans blir ikke lettere hvis han ender opp som kasteball mellom flere hjem de siste månedene han har igjen. Det høres kanskje brutalt ut, men etter å ha tatt imot et par pensjonistrotter (over 2 år) er jeg ikke sikker på at det alltid er riktig å omplassere eldre rotter. Det kommer an på formen naturligvis. Men flytting og det å finne innpass i en ny flokk er svært stressende for en gammel kar. Jeg er overbevist om at stresset var med på å forkorte livet på de to jeg overtok, men de hadde det bra her på hospicet så lenge det varte...

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Det er det jeg har tenkt på, at det ikke vil være bra for ham. Hun venninna mi brukte en del tid på ham i begynnelsen (hun overtok ham for et halvt år siden, og gudene vet vel hvor mange hjem han har vært i).Jeg har ikke en gang hilst på rotta, så jeg vet ingenting.. Jeg vet bare at han vil få det mye bedre hos meg de siste månedene han har igjen, men så spørs det jo hvor mye lenger han vil leve etter at jeg tar over han.. Kjenner jeg eieren hans rett, så har han nok ikke fått LITT av den behandlingen en rotte skal ha, egentlig..

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Da må du nesten bare vurdere det selv. ;) Ta i mot det Matmor har sagt til deg, og siden han er så gammel er det jo mye som kan snu på ting og tang!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Min gutt Klumpedumpen kom fra et omplasseringshjem da jeg fikk ham. Der hadde han vært med andre rotter og han unngikk alltid konfrontasjoner med de andre rottene. Han gikk heller og gjemte seg.

Da jeg fikk ham skulle jeg sette ham sammen med Kosegutten. Dette gikk fint i noen dager, så begynte Kosegutten å bite og jage ham vekk fra maten. Etter dette var Klumpedumpen alene til han var nesten 2 år.

Da var jeg veldig usikker på hvordan det ville gå å introdusere ham for nye rotter. Jeg satt sønnene hans inn til ham og det gikk over all forventning. Klumpedumpen er nå blitt en ordentlig flokkrotte :D . Han var litt reservert de første dagene, men så gikk alt greit. I ettertid har vi også introdusert VNR Bilal (fra Danmark) til guttene, og alt har fungert kjempefint. Klumpedumpen var da godt over 2 år.

Dersom gutterotten du tenker på å overta aldri har vært med andre rotter bortsett fra de 4 første ukene i livet sitt, kan det godt være at det blir vanskelig å introdusere ham til Felix og Amigo fordi han ikke kan rottespråket. Det kan også gå motsatt vei, det kommer an på rottens personlighet.
Klumpedumpen vår hadde jo vært med andre rotter lenge + at han overhodet ikke er aggressiv. Jeg tror det er årsaken til at alt gikk så bra som det gjorde.

Dersom du overtar rotten vil nok du kunne gi ham et mye bedre hjem enn det han har i dag uansett. Du får vurdere hva du vil gjøre.

Lykke til :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg vil i alle fall at hun skal komme hit med ham, så får vi se. Jeg vil gi ham et bedre liv enn det han har nå, og det håper jeg at jeg har muligheten til:)

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Image
Søt?:D

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Kjempe søt :) Hvilken variant er han?? ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg aner ikke:s
Har flere bilder nå som jeg kan legge inn, så trenger jeg litt hjelp til å finne ut hvilken farge han har=)

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Image


Image


Image


Noen som ser hvilken variant han er?:)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg ville sagt black berkshire/banded husky :)
Last edited by Stine on 15 Nov 2008, 23:20, edited 1 time in total.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Står han på flis?
Gratulere med ny rotte :D
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Har du fått introdusert dem enda :)?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

BabyLizz wrote:Jeg aner ikke:s
Har flere bilder nå som jeg kan legge inn, så trenger jeg litt hjelp til å finne ut hvilken farge han har=)
Black banded husky ser han ut som for meg
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Ja, han står nok på sagmugg/spon vil jeg tro:/ Har ikke møtt ham i "real life" enda, men håper på at han kommer snart=) Han ser i alle fall kjempesøt ut!:D Gleder meg til å prøve å se om de fungerer sammen:)

Post Reply