woæ..!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Synne

woæ..!

Post by Synne »

Har overtatt en rotte med bur nylig, nå har de møttes og det virker som det går veldig greit, men plutselig begyner "bureieren" og parre seg på min "gamle" rotte, de er begge omkring to-tre mnd gamle og skal være jenter begge to.. Når starter "ballene" og synes på gutta? Kan jeg være sikker på at den som parer seg er jente og at det kun er for å utøve dominans? Hvis ikke blir det nok unger om noen uker...;o)

Mvh
Synne

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Det er nok snakk om dominans ja. Hun vil nok bare passe på huset sitt. :)
De prøver nok å finne ut av hvem som skal være sjefen nå. Eller det kan være løpetid på gang. Hunnrotter liker gjerne å humpe på hverandre de også. :P Hvis den ene er en hanrotte burde nøttene være veldig synlige. ;)
La de holde på så lenge de ikke skader hverandre.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Normalt er det ikke vanskelig å skille kjønnene når rotteungene er store nok til å forlate moren. En sjelden gang hender det at testiklene til hanrotten ikke kommer ned i pungen, og da kan han forveksles med en jenterotte. Hannen kan fortsatt lage barn, selv om han har nedsatt fertilitet.

Men det hender at hunrotter også parrer seg med hverandre - så mest sannsynlig er det det du ser :) Ta en titt på undersiden av den mistenkte hannen. Hvis du kan finne mer enn ett par brystvorter er det en hun du har.

Håper det er to jenter :)

Synne

Takker!

Post by Synne »

Tusen takk for svar dere!! :)
Jo da, det er sikkert jenter. Litt etterpå begynte min "gamle" også litt med dette, de snuser villig på hverandre og kryper under magen på hverandre, tror dette gikk helt fint jeg :D :D :D Veldig, veldig lite piping selv om det vare noe knuffing de første 5-10 minuttene. Selv om den nye er noe mer nyskjerring og den gamle naturlignok har mest lyst til å være hos meg så er jeg glad for at de nå er to i et stor og flott bur :D Jeg lar de bare være sammen mesteparten av tiden i dag, så går det nok seg til!

Mvh
Synne

Post Reply