Endelig to nye små, men hva med sinna gamlemor?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Endelig to nye små, men hva med sinna gamlemor?

Post by Karen--- »

I dag her jeg endelig fått hentet mine fantastiske unger fra Oda, KO's Parvati Patil og Gullla Wiltersen :) De er helt herlige, og jeg tok de med meg hjem til min gamle Cilla. Hun er ikke mer en litt over 1,5 år!
Cilla har verdens koseligste sofagris-personlighet(som jeg har nevnt før), og hun har virkelig aldri lagd så mye som en lyd når hun har vært sammen med andre rotter! Hun har gått sammen med mange unge kull, og andre rotter i alle aldre.
Da jeg kom hjem med de to små i sta, satte jeg Cilla sammen med de én og én på et nøytralt sted først. Dette gikk kjempe bra, ingen piping eller krangling i det hele tatt! Alle tre ble satt sammen, dette gikk også kjempe fint! De har løpt i mange timer sammen på rommet mitt i dag, og har begynt å bli godt kjent, så jeg åpnet dørene til buret, så de kunne gå inn og ut som de ville selv.
Parvati gikk og la seg i hengekøya, og Gulla og Cilla tasset litt rundt nede på bunnen.(Buret var selvfølgelig helt vasket og rengjort, med mye ommøblerte ting!) Helt plutselig, ut av det blå, hoppet Cilla på Gulla, og rev hun over ende, med masse hyling og rabalder! De raste rundt i buret, Cilla øverst. Da skilte jeg de, og satt Cilla i sykeburet mens jeg ventet.
Jeg tok en liten pause, også satte jeg de tilbake igjen sammen utenfor buret. Dette gikk igjen helt fint og det var akkurat som om de hadde kjent hverandre lenge! Skikkelig perlevenner :) La seg til og med ned bak en pute sammen og sov alle tre!
De har løpt sammen frem til nå(et par timer..) rundt på rommet, så har jeg latt de få gå inn i buret igjen, men da har igjen Cilla "flydd på" Gulla, og lagt hun skikkelig i bakken. Hun har ikke gjort noe mot Parvati..

Jeg ser på dette som: - "Hei, du! Dette er mitt hus! Pell deg vekk!" - Fra Cilla's side, men er litt usikker. Er det bare snakk om tilvenning av hverandre i så fall da, eller er det noe annet som må til?
Hva annet kan det være? Mange tenker sikkert at det kan være slitsomt for en såpass gammel rotte og bare plutselig få to unge damer (6 uker) så tett oppå seg, men de er hverken innpåslitne eller masete, og utenfor buret går det kjempe fint! :) Cilla har også vært masse på besøk hos mor Amelié og 17 babyer, uten noe bråk, men da var det jo ikke i Cilla's bur..
Før har Oda's gamle kull vært på besøk, to små på 4-5 uker, og dette gikk også helt fint! Dette var i slutten av september - begynnelsen av oktober.
Hva skal jeg i så fall gjøre om det er snakk om "dette er mitt hus!"? Eller er dette bare kamp om rang?
Puh, dette ble jo langt, men håper på nyttige svar! Haster litt :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er mye som går seg til, heldigvis.
Ved antydning til "Dette er mitt bur" har jeg pleid å sette buret med åpne luker midt i lufteområdet så og si hele dagen, og la rottene gå ut og inn som de har lyst. Det betyr at de små har fluktmuligheter. Dessuten har jeg pleid å gi "gammelrottene" tilgang på babyrotteburet. Det har vanligvis resultert i at gamlingene går i lilleburet, og de nye rottene besøker storeburet. Etterhvert blir de vant til hverandres lukt, og reagerer ikke så mye lenger.

Nå som jeg har en Venezia er det ikke så lett å løfte det opp på spisebordet lenger, da... Jeg må trille det inn i stuen, og følge godt med at ingen klatrer ned på sidene.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ok, tusen takk :) Er det jeg har sittet og gjort en stund nå, hatt en litt "åpen løsning". Men skal jeg bare ignorere det om Cilla hopper på Gulla? Virker ikke som om hun tar så veldig hardt i, men alikevel..
Skal jo selvfølgelig være obs, men blir jo dumt om jeg hopper inn og avbryter hele tiden! ...Eller...?
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Hei, jeg hadde samme problem med Philippa når Ruth kom hit!
Egentlig så tror jeg at dette ikke vil bli et veldig stort problem ;)
Cilla har jo vert alene i ca en måned nå? og savner sikkert søsteren sin,
hvar Pim alfa i buret før? Vis i dette er tilfelle tror jeg at Cilla synes dette kanskje er litt vanskelig, med å ordne rang i buret etter at Pim døde...

Tipset jeg vil gi deg er at du kan ha hun skilt fra de to nye i natt og så kan de små ha små tøytepper og hengekøyer som de kan påføre lukt over natten ;) I morgen kan de løpe rundt igjen sammen ute mens du legger inn tøystykkene og se hvordan det går seg til :) Bare prøv dette noen dager hvis det ikke går i morgen heller!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Cilla har bodd sammen med Stella den tiden Pim var borte, så hun har ikke vært noe alene! Pim var alfa, det samme gjelder Stella! :)

Kjempe fint! Dette har jeg gjort i natt, og nå løper de ute igjen sammen, er vel bare å ha tålmodighet, og vente og se! Sikkert bare bli bedre kjent meg hverandre og lukter :)
Tusen takk for hjelpen!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Vi hadde et lignende problem med Jess da babyene flyttet hjem til oss. Jeg var rimelig fortvilet til tider, da det så mest ut som om Jess ville ha dem til middag....
Men tolmodighet (tre uker tror jeg det ble), masse burbytte og en overivrig niåring på selvstyr resulterte i at Jess godtok de små. De får fortsatt en del julig av henne, men etter hva jeg kan se er det 100% berettiget, de er noen reale ertekroker og "fortjener" pryl. Dessuten er de mye kjappere enn Jess, og rømmer stort sett unna når hun skal "ta dem". Resten av dagen ligger de i en herlig krøll i samme hengekøye :-)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Da er alle tre perlevenner! :D Har bodd sammen med hverandre nå, og det er ikke noe problemer! Ser ut som at det blir Gulla som ligger øverst på rang, deretter Parvati, også gamle Cilla ;)
De er helt herlige og koser masse med hverandre! Hurra, hurra, tilvenning var alt som skulle til :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Hehe :P Går som regel den veien :roll: :lol:
Kjempe bra!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Post Reply