Vanskaleig å få omplassert,prøve intro en gang til?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maggie
Pinky
Posts: 9
Joined: 29 Nov 2008, 17:15
Location: Oslo

Vanskaleig å få omplassert,prøve intro en gang til?

Post by Maggie »

Har prøvd å introdusere to små gutter for mine ta gamle... De gamle er ca 1 år gamle, de nye ca 3 mnd. Det har gått ca 1 mnd siden sist gang jeg prøvde introduksjon, og det gikk ikke så veldig bra:(

Jeg tror jeg gjorde noen feil (dvs min overivrige "cowboy"-kjæreste) de første gangene jeg prøvde intro. De nye ble plassert med bur og det hele oppå benken til de gamle. De gamle hadde åpent bur hele tiden og anså hele benken som sitt territorie. Da de nye ble plassert oppå benken var det først en dag i lukket bur, før de slapp løs.

Småingene var fra seg av begeistring og løp rundt og snuste og undersøkte. Veldig interessert i de gamle. Den ene gamle som ikke er dominant syntes til å begynne med at det var morsomt med besøk og nye i flokken, mens den dominante virket litt forvirra (aller først positivt nyssgjerrig), men etterhvert virket det so om han syntes det ble litt uoversiktelig, og at den minste mest aktive rotta måtte settes på plass. Enden på visa ble at ved siste fysiske kontakt ble den aktive,nye lille rakkeren slengt ca 30 cm opp i lufta, og da jeg straks gikk i mellom havnet min finger i munnen på gamlefar, som brøyt huden min:(

De nye ble da plassert i buret sitt som fortsatte å være på benken til de gamle. Den mest aktive nye ville bare ut å hilse på. Den submissive av de gamle hilste på gjennom sprinklene uten noe form for negativitet. Men den dominante ville bare inn i buret, og da den ikke fikk tok den til å plage de nye gjennom sprinklene. Til slutt ble det så ille at det ble smertehyl fra de nye selvom ingen bitt var synlige. Buret til de nye ble flyttet vekk fra benken og etter et par dager hjem til "cowboy"-kjæresten, hvor de trivdes fint og ble håndtamme.

I mellomtiden måtte jeg selv flytte, og etter hvert endte vi alle sammen opp hos "cowboyen". Nå bor de gamle rottene i entreen,(som de ikke synes er så fryktelig spennende), og de nye på den samme plassen de ble flyttet til da de kom hit først, ved sofakroken og vinduskarmen.

Den mest dominante av gamlerottene har klart å finne ut hvordan han skal ta seg over stengselet til entreen, og et par ganger har han i løpet av sekunder tatt seg inn på stua og hele veien til buret til de små.
Han vil ikke annet enn inn dit når han er ute av buret, og broren hans har også begynt å fatte interesse for stua og lukten av de gamle rottene...
Det har blitt veldig komplisert og tidkrevende med lufting.

Kan jeg prøve å flytte gamlerottenes bur til andre siden av sofaen? Kan jeg prøve en intro til?

Må nevne at da gamlerottene var babyer, så bodde de der de nye rottene nå residerer, bare på andre siden av sofaen som jeg tenkert å flytte dem til. I tillegg krangler de nye små litt med hverandre, og det virker ikke som om de har klart å etablere noen rangordning seg i mellom.

Ingen av disse hanrottene er kastrerte, fordi jeg ikke liker kastraksjon og prøver å ungå det hvis det er mulig.

Jeg har lagt ut annonse for omplassering av de små på ntf`s sider, men tror ikke at noen kan ta dem, så jeg lurer på om jeg skal prøve intro en gang til i mellomtiden? Og i så fall hvordan?

Alle råd mottas med takk:) (Drømmen er å beholde alle sammen i skjønn harmoni).
-Maggie;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hei,
ut fra beskrivelsen din ville jeg ha forsøkt å introdusere den roligste av de små med den roligste av de gamle, og tatt det derfra. Det er vanskelig å holde oversikten når man har flere rotter som skal passes veldig godt på samtidig. Dessuten, hvis den minst dominante av gamlingene klarer å få kontrollen på en av de unge, tror jeg at den ikke vil prøve seg på den mest dominante, men underkaste seg i stedet. Lykke til :thu:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Du må også finne en nøytral plass å introdusere de på.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Maggie
Pinky
Posts: 9
Joined: 29 Nov 2008, 17:15
Location: Oslo

Post by Maggie »

Takk for gode råd :D Føler meg ikke så alene og oppgitt lenger :lol:

Problemet er plass..
Vil det være veldig gærent å introdusere på sofaene der hvor smårottene har bodd til nå? Eller vil det gjøre de små "uimottakelige" for å underkaste seg de store?

Skulle gjerne prøvd ut på gulvet, men kjæresten min er som de fleste andre mannfolk ekstremt glad i kabler og elektriske inretninger (og alle disse ligger under sofaene, som er fine gjemmested for rotter).

Nå skal jeg imidlertid prøve å vaske ned vinduskarm o.l. og ta ut den roligste "gamlingen" og den roligste "valpen" på sofaen. To rolige rotter kan jeg ha oversikt over :)

Jeg vil bare ikke drite meg ut en gang til slik at løpet er kjørt introduksjonsmessig :oops:
-Maggie;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg vet ikke hvor trangt "trangt" er, men hva med kjøkkenbenken :hm: Hvis du legger ut noen tepper eller slikt? De fleste har en oppvaskkum med beslag ved siden av. Rottene vil nok ikke trives med å gå direkte på metallet, men det hjelper med tekstiler.

Nå i jula har dere kanskje til og med en riktig stor eske stående som ikke er blitt kastet ennå? En stor pappeske med litt silkepapir i bunnen, bare du ikke lukker den igjen, er kanskje nok annerledes fra den vanlige sofaen til at det går, selv om du setter den i sofaen mens møtet pågår.

Maggie
Pinky
Posts: 9
Joined: 29 Nov 2008, 17:15
Location: Oslo

Post by Maggie »

Se der,ja! Nå har jeg endelig skjønt;) Takk for et veldig godt råd:) kjøkkenbenken kan fungere utmerket! Den er stor nok :idea:

Matmor er en løsningsorientert kvinne!
-Maggie;)

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Maggie wrote: Matmor er en løsningsorientert kvinne!
Enig! Du har jo svaret på alt :D
Lykke til med introduseringen!
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Post Reply