Prøver igjen

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
lanze

Prøver igjen

Post by lanze »

Har nå registrert meg, og prøver derfor igjen.
Jeg var å henta en 5mnd gammel rotte i går, som ikke er tam i det hele tatt, og den er i tileg veldig sky. Den hilsa litt på oss når vi henta den, men etter tbane turen osv, så tror jeg den fikk litt noiia.
Ligger stort sett inne i huset sitt, og er lite ute i buret. Når den er det og vi beveger på oss, så spretter den inn igjen med en gang.. Når jeg holder en godbit foran huset så er det så vidt at den stikker snuten ut, så jeg bare legger godbiten inne i buret sånn at den kan hente den når den vil..
Buret står like ved ett bur med 2 ørkenrotter som er veldig aktive, tror du dette kan skremme den på noen måte?
Jeg vurderer også å få tak i en til rotte, hvor bør jeg gjøre dette? Kan oslo zoo senter anbefales?
Og bør jeg vente til jeg har fått denne litt tam, eller bør jeg kjøpe den nå?
Det er jo også litt vanskelig å introdusere de på nøytralt grunnlag, når den er vanskelig/umulig å lokke ut av buret..
Jeg skal også bort på lørdagen, og jeg blir borte i ca24 timer, blir det å gå bra?
Den er ellers veldig snill, og biter ikke.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Gi jenta tid til å bli kjent med de nye omgivelsene først. Hun må få lov til å bli trygg på buret hun nå bor i, lyder og lukter. :) Personlig ville jeg ikke latt henne gå alene for lenge. Men jeg er ytterst forsiktig ved kjøp av rotter på dyrebutikk. Jeg har vært heldig de fleste gangene, men enkelte ganger ikke.. Spør og grav om alt mulig til personalet, sjekk rotta før du tar henne med deg hjem. Spør om eventuelle garantier hvis rotta skulle bli syk, eller har midd som smitter over på den du allerede har. Rotta skal være nysgjerrig, helst så nysgjerrig at hun må lukte litt på deg. Klare rene øyne, og fin og ren bak. Pels som ligger fint inntil kroppen, og ellers frisk og rask. De bør hilse på hverandre pået nøytralt sted i begynnelsen.

Gi henne et par dager før du igjen begynner med godbiten ;) Det er en god måte å få henne til å bli trygg på deg, og hun burde etterhvert tørre å komme ut for å ta godbiten og hilse på deg. Det samme gjelder også en eventuelt ny rotte :)

Lykke til! :)
Mvh Ida S. Eggen

lanze

Post by lanze »

Har kjøpt meg en til rotte nå, så nå står de i 2 seperate bur på siden av hverandre, dama i dyrebutikken sa at de skulle stå sånn, og at vi skal bytte rottene litt mellom burene, sånn at de blir vant med lukta av hverandre.. Nå sitter de stort sett å ser på hverandre, istedenfor at den skye ligger inni huset sitt, og når jeg åpna bure til den , så kom den ut når jeg prata til den.. Den var fortsatt litt redd for handa mi, så jeg strøyk den bare litt på ryggen, før den gikk inn i buret sitt igjen..
Gleder meg skikkelig til å la de møtes orntli for første gang, men dama på butikken mente at vi burde vente noen dager før vi lar det skje..
Har hun rett?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ja, ikke slipp dem rett inn til hverandre. men la dem gjerne møtes på et nøytralt område....dvs et sted ingen av dem regner som sitt territorium. de trenger jo ikke stå ved siden av hverandre i evigheter, bare ta det litt rolig.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

lanze

Post by lanze »

slapp hun jeg kjøpte i dag ut av buret, fordi jeg skulle sette inn ett lite hus til henne, og hun løp rett bort til den andre (Jeg må finne navn på de snart) Men noiia (midlertidig navn, he-he) løp rett inn i huset sitt og gjemte seg..Men ellers er hun ute av huset hele tiden..stakk handa inn å ga henne en drue nettop.,
De er skikkelig søte og nusselige begge to :D Er arbeidsledig for tiden, så har all verdens tid til dem..

Locked