Fått mine første rotter, trenger litt hjelp

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Kim
Pinky
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2009, 17:21
Location: Alta

Fått mine første rotter, trenger litt hjelp

Post by Kim »

Hei, vi kjøpte i dag to hunrotter som er veldig unge, (noen uker) og jer er helt ny innenfor rotteverden. Rottene er veldig leken av seg og koser med hverandre og biter ikke. Men når jeg prøver å gi dem mat for å vise min trofasthet stikker de bare av i skrekk, og ikke sjans at de har lyst å bli holdt, de gjemmer seg bare hele tiden. Noen tips hva jeg kan gjøre for å gjøre de mindre skremt/redde?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Genser trikset. Ta på deg en litt romslig genser og ha rottene inni den. La de løpe rundt inni der i noen timer. De må bli trygg deg. :D
Tips, bruk funksjonen som heter søk oppe til høyre.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kim
Pinky
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2009, 17:21
Location: Alta

Post by Kim »

Jeg har faktisk ikke holdt noen av rottene, jeg vet ikke om det er så lurt å bare tvinge dem til å bli holdt. Men det jeg synes er litt skummelt er at de ikke har drukket noe som helst!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det klarer de å regulere selv. Hadde de samme type vannflaske der du kjøpte de?

Hvis du er bekymret for at de ikke får i seg drikke, så kan du legge inn noen agurkbiter. Når de spiser disse, vil de få i seg en del væske.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kim
Pinky
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2009, 17:21
Location: Alta

Post by Kim »

Takk for svar, men ingenting hjelper. :(
De nekter å spise, nekter å drikke, nekter å bli holdt. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med de stakkarsene.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Du må bare la de få bli kjent i buret sitt, vis du lar de være på eget rom til i morgen så kan du prøve igjen på en annen måte.
Du må bare ha tolmodighet, sitt å lokk på dem(snakk rolig) så kommer de nok, på noen totter tar det lenger tid enn på andre ;) Når den ene har turt å komme bort kommer nok det andre også etterhvert, når dde kommer så sørg for å ha gobiter som mais og små fruktbiter som belønning ;) Lykke til
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

Gratulerer med rotter!

Men du må ha Tålmodighet.

Ene gutten min har jeg hatt nå i 3 mnd, og han vil fremdeles ikke holdes, eller koses på. Han kan selv komme å klatre på meg, eller sitte på skulderen, men får ikke kose med han..

Tok lang tid før han kom til meg, selv med lokking av mais. Han tok maisen og løp til nærmeste gjemmested. Nå kan han komme helt i fanget for godbit, men løper et annet sted for å spise den.

Selv relativt ny innefor rotteverdenen, men har lært at tålmodighet er det beste:) Hjelper ikke tvinge de.
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Sett deg ved buret, snakke masse med dem, ha mais i hånda som de får når de tørr. Ta de ut av buret og opp i sofaen, så de får bli kjent med deg. Ettet hvert vi de søke deg for trygghet ;
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Kim
Pinky
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2009, 17:21
Location: Alta

Post by Kim »

Rottene har drukket fra flaska, så de vet i allefall om den, så nå regulerer de sikkert tørsten selv. Den tar også noen ganger i mot mat når man gir den. Jeg prøvde det nevnte gensertrikset. Holdt på en stund, og den bæsjet som forventet en god del. Men etterhvert så det litt mer ut som den ikke var så redd. Den likte å bli stryket tror jeg. Men har fortsatt mye å jobbe med. Takk for svar! :D

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

så bra:)
bare fortsett sånn:)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Oi! JEg har bare fått ferdig tamme rotter jeg. Ser nå hvor heldig jeg er :)
Det går nok bra så. Bare snakk med dem og la dem bli vant til deg så skal du se at de kommer. Rotter er veldig flinke til sånt!
Aurora

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Post by millyrottelove »

Når jeg fikk rottene var de også litt redde. Jeg lot dem underforske buret også etterpå åpnet jeg luken til buret og hadde hånda mi der, de snuste på den og etter hvert begynte de å gå på armen min og bevege seg oppover med fjeset mitt ;) :P
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Det tar noen dager før de føler seg fortrolige med sine nye omgivelser og deg. Jeg synes usansett at du kan løfte dem opp og kansje sette dem på skulderen din, gå litt rundt og snakk med dem.
Det er viktig at rotter blir vant med å kunne håndteres fra tidlig av.
Ikke ni-hold dem selvfølgelig men ta de opp, hold litt..snakk litt og sett dem ned igjen.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Kim
Pinky
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2009, 17:21
Location: Alta

Post by Kim »

Forholdene har blitt mye bedre. Den ene er fortsatt litt redd, og er fæl å tisse. Den har tisset på meg hver gang jeg har holdt den. :? Men den andre er det bare bra med, aldri tisset eller bæsjet på meg, liker å bli holdt å kost med, å synes det er spennende å være løs på rommet mitt å undersøke nye omgivelser selv. Det tar sikkert ikke så lang tid før den ene blir litt roligere og klarer å holde seg :P Forresten, den ene med hvit med gråstripe over ryggen (den mer rolige) heter Pepsi, og den andre som er mer som en vanlig hetterotte, hvis med svart stripe over ryggen og svart rotte heter Ratchet. Kan legge ut bilder snart. Utrolig søte!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Det med at den tisser på deg er faktisk et positivt tegn i rotteverden.
Det betyr at den liker deg. :sol:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply