Rottevenn til Lynet

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Rottevenn til Lynet

Post by Leona »

Lynet er en 3 mnd gammel rottegutt som i går skulle få en liten rottevenn på 6 uker. De møttes først på nøytral grunn og det gikk kjempefint, Lynet brydde seg nesten ikke om Todd (6 uker)
Vi hadde de på fanget sammen og på gulvet og tilslutt i bunden av buret (nytt bur som ingen av de hadde vært i før) dette gikk supert, så jeg prøvde å sette på topen på buret, men da begynte Lynet å sjefe, han var bare dominant og han skadet ikke den lille. Todd la seg på ryggen med en gang, han pep en del, men lå helt stille og lot Lynet vaske og snuse. Så pilte han av gårde opp i sprinklene til toppen av buret og der ble han hengende stakkars.
Han er jo så redd så jeg synes litt synd på han. De var sammen i noen timer men Lynet var så pågående så mot kvelden synes jeg Todd skulle få slappe av litt.
De sov i hvert sitt bur i natt, og i morres var de ute i sammen men da går det helt fint.
Hvordan skal jeg gå fram videre? Har jeg vært for rask til å putte de i samme bur, eller skal jeg ikke bry meg om at Lynet styrer så mye med Todd så lenge han ikke skader han? Vil jo ikke at Todd skal bli livredd heller :(

:?:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så fint du har fått en venn til den store :) Jeg synes du bare skal føle deg fram slik du har gjort. La den være sammen en stund av gangen, og sette dem fra hverandre hvis det blir for mye stress. Det går seg nok til, og blir vel en del pip og hyl, men snart kan de sikkert være sammen hele døgnet. Det er sjelden jeg har sluppet nye rottegutter inn til "de store" allerede første natten, selv om de har fått være sammen på dagtid.

Jeg går ut fra at han på 3 måneder har stått alene noen uker eller kanskje et par måneder. Da er det ikke rart han har glemt hvordan man oppfører seg overfor smårotter, og at han kanskje er litt brysk overfor den nye. Kanskje han trenger litt ekstra oppmerksomhet fra deg også i en overgangsperiode. ;)

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Post by Leona »

Takk for svar :D
Ja han på 3 mnd har bodd alene hos oss i ett par mnd. så kan godt hende han har glemt litt rotte-oppførsel ja, enebarn blir vel fort litt sære ;)
Får prøve oss fram forsiktig litt til da, nå har de sovet og spist litt i hvert sitt bur en stund så de får en runde ute sammen nå tenker jeg :D

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Post by Leona »

Nå er jeg sikekrt fryktelig utålmodig, men burde ikke rottene mine begynne å bli vandt til hverandre snart? Er ute sammen hver dag, det fungerer bra, men i buret er fortsatt Lynet sjefen. De er noen timer i sammen hver dag i buret, Lynet er fortsatt like pågående på lille Todd, han klatrer opp i sprinklene og blir hengende der stakkars. Lynet jakter ikke på han, men legger han ned og tvangs-vasker når han kommer i nærheten av Todd. Han skader han fortsatt ikke, men skremmer han veldig. Er det noe jeg gjør feil eller ikke har tenkt på. eller har jeg bare dårlig tålmodighet og må vente noen dager til?

:?

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Har du mange soveplasser i buret? I noen dager så hang Lulla helt oppi hjørnet på buret mitt og. Men hun var mer modig så det gikk over. Det er viktig at det er mange steder den lille kan hjemme seg. :rat: Etterhvert blir det nok bedre.
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det pleier å roe seg kraftig når de har vært sammen i buret (inkl. om natten) etter en uke, og etter 2 uker er alt bare fryd og gammen :D. Det er i hvert fall dette jeg har opplevd :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Post by Leona »

Har ikke så mange soveplasser egentlig, tenkte å kjøpe et par hengekøyer. Lynet vil gjerne ha huset og røret for seg selv og han velter det andre lille huset jeg satt inn for at Todd skulle få gjemme seg i.
Nå har Todd fått et lite sår på ryggen etter herjinga til Lynet også stakkars.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Da er det i alle fall for tidlig å prøve å la dem stå sammen om natten... :hm: Har du forsøkt å sette buret til den minste med åpne dører på lekeplassen slik at de kan gå ut og inn som de vil? Da har den minste en retrett-mulighet hvis den store blir for pågående.

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Post by Leona »

Nei har ikke prøvd det, kan prøve etterpå :)

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Post by Leona »

Ja da har jeg prøvd å få disse rotteguttene til å gå sammen en uke....begynner å bli litt lei av at de ikke kan være i samme bur. I sta så jeg at lille Todd hadde fått et litt større (enn tidligere) kloremerke på ryggen, hva burde jeg rense det med?
De bryr seg ikke om hverandre ute, men i buret er Lynet sjefen, Todd henger stortsett oppi et hjørne og når han en sjelden gang tør å gå ned så blir han overfalt av Lynet som vasker/napper. Todd ligger helt rolig med øynene igjen og venter på at det skal gå over mens han piper :cry:

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Du kan rense såret med pyrisept eller klorhexidin.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

ville heller brukt klorexidin enn pyrisept

Leona
Pinky
Posts: 11
Joined: 20 Mar 2009, 10:09

Post by Leona »

Brukte klorhexidin, bruker det på hunden også :)
den tar vel flere typer bakterier enn pyrisept...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

pyrisept og også ganske sterkt

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

åja :P Bruker klorhexidin selv, men tror ikke det gjør noe om man bare har pyrisept og renser med det.. :hm:

Post Reply