Trøbbel i paradis

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Trøbbel i paradis

Post by karmosin »

Hei.

Har skrevet en annonse på omplassering men kan jo be om råd her også. For en uke siden overtok jeg to ettåringer - hunner - fra dyrebutikk/Imazo som hadde blitt lite håndtert tidligere. Det var en gutt på 12 som hadde hatt dem, og de var godt behandlet men det virker ikke som om de er veldig vant med "kroppskontakt" - de tidligere eierne lot rottene selv komme ut av buret, de hentet de ikke med hånda, og det går ikke for meg å gjøre heller - dvs, den ene biter når jeg henter henne ut.

Jeg forsøkte å introdusere dem for mine jenter, litt raskt, fordi gutten så gjerne ville se at det gikk bra - og det gjorde det, både på nøytral grunn og også i buret til mine jenter. Der tok den mest sky - Kim, og la beslag på vinkartongen til mine jenter og jaget de andre bort - sikkert fordi hun var redd. Den natten sov de i separate bur og alt var forholdsvis ok. Det hadde vært litt bråk og slossing men ikke mye å snakke om.

Etter to dager satte jeg dem sammen i ett bur, og det gikk stort sett greit, de kunne sove sammen alle fire, de kunne leke osv, men jeg begynte å registrere at My fikk stadig større sår på kropp, hale og buk, og det hele kulminerte natt til i går da jeg våknet av skriking i buret og My hadde igjen fått en stor flenge i buken, blodet rant og det var helt grusomt. Men det har gått fint, såret har lukket seg, jeg har plassert dem i forskjellige bur, og My ser ut til å klare seg fint, hun har blitt mye mer mammadalt siden de nye kom og vil bare være sammen med meg - mens de nye Kim og Dolly står i sitt bur og Kim er sky og gjemmer seg mye mens Dolly er søt og kontaktsøkende.

Men det merkes at de ikke er særlig vant til kontakt, de liker som sagt ikke at man henter dem ut med hånden, og de kan ikke sitte på skulderene uten å virre og nesten ramle ned - så de er nok litt understimulert - eller hva skal jeg si

Men til poenget: Hva gjør jeg nå? Hva har jeg gjort feil, og hvordan kan jeg løse problemet sånn at My slipper å bli bitt i hjel..

(My er to år - ingen klar alfa - er faktisk ikke sikker på hvem som er sjef blant jentene mine, tror ikke det er noen av dem som skiller seg ut egentlig, derfor skjønner jeg ikke hvorfor Kim er så slem, om det ikke er fordi hun er gammel og dermed svakest)
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Vet du om det er begge eller bare den ene av de nye rottene som biter? Og er det eventuelt den samme som biter når den skal ut av buret og som biter My?

Det er veldig trist å komme over en så skakk-kjørt rotte uansett hva som er årsaken. Det er ikke sikkert at det skyldes forrige eier. Hvis det bare er den ene som ser ut til å mobbe andre rotter, ville jeg ha konsentrert meg om å prøve å rehabilitere den andre i forhold til rottene du allerede har. Hvis du kan få en av de to jentene til å luftes sammen med dine egne, kan du kanskje få mer overskudd til å tilvenne rotte nr. 2 håndtering. Med nødvendige sikkerhetstiltak, selvagt!

:rottehode:

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Ja, jeg tror det er den samme (Kim) som biter meg og som biter My, det har selvsagt vært litt knuffing mellom Dolly også, men det har kun vært når det har vært full slossing i buret. Kim startet ut som alenerotte, men etter å ha lest litt om rottehold hadde de gått til anskaffelse av Dolly også.

Når de kom og leverte nyrottene fortalte mannen i huset at Kim hadde angrepet buret i starten, vet ikke om det sier noe, og hun hadde bitt gutten som hadde eid henne to ganger i starten også. Nå ligger hun sort sett inni en eske og gjemmer seg. Men det som gir meg håp er at hun av og til kommer ut og er nysgjerrig, og som sagt var begge de nye ute i går og det gikk fint. Bortsett fra at de ikke "klarer" å sitte ordentlig på skulderen min.

Men når det gjelder MY har hun fått tre "gjennom huden" bitt i buken, det ene som jeg oppdaget med en gang var så dypt at jeg kunne stikke en finger i det, og så ser hun ut som om hun har fått skabb på ryggen fordi hun har så mange små "skrapesår" - mens Louise, den andre, hun har ikke blitt angrepet - og går godt overens med begge de nye.

Det jeg ikke forstår, er hvis det bare er redsel, hvorfor angriper hun bare den svakeste av mine rotter - og vil det gå over - for jeg har ikke plass til to bur i stuen så jeg kan ikke ha dem adskilt over tid.
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Nå har jeg forsøkt å ha Dolly en del sammen med mine to, Louise bøller henne ganske mye, så det blir litt piping men ikke noe mer- Louise insisterer på å vaske Dolly på magen hele tiden og selvsagt syns ikke Dolly dette er veldig gøy. Men My ligger bare i den ene hengekøya med hodet utenfor og følger med, og min umiddelbare tanke er at hun er redd, men det vet jeg jo ikke om stemmer - men men

Kim får være ute sammen med meg, hun initierer lite kontakt med meg, men har ikke bitt mer og jeg er forsiktig når jeg skal ha henne ut og inn i buret - og driver og stikker fingre og hender inn i buret dems hele tiden, for å venne dem til at jeg er der. Dette går greit, litt småsmaking på fingre men stort sett slikker de meg på fingrene så det går ganske ok - tror jeg
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Men My ligger bare i den ene hengekøya med hodet utenfor og følger med, og min umiddelbare tanke er at hun er redd, men det vet jeg jo ikke om stemmer - men men
Det kan nok være... For en stund tilbake ble en av mine hanner bitt av en omplasseringsrotte her. Etter det tålte han ikke den andre omplasseringsrotten og burkameraten til den første heller, enda kameraten ikke hadde bitt.

Dolly virker det som om det kan gå se til med. Kanskje Kim er en redd opportunist... Biter når hun tror hun kan slippe unna med det :(
Jeg er ikke velidg optimistisk i forhold til at du skal klare å få Kim til å gå sammen med de andre rottejentene. Men bare det å få henne håndterbar ville være et stort framskritt :) All ære til deg for å prøve.

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Nå har jeg hatt My og Kim ute på kjøkkenbordet med maiskorn og en skål nøtter uten antydning til krangel. Tok også ut de andre rottene etter en stund og det gikk også greit. Nå er alle fire i nyvasket bur med vaniljedråper på ryggen, og det går greit.

Dette er jo lovende?? og Kim har vist seg stadig mer kontaktsøkende den siste tiden - så det jeg nå planlegger er å ha dem sammen noen timer hver dag, for så å sette dem i hver sine bur om natten og se det an. Dersom det går en uke eller to uten bråk, tror dere det er trygt da, eller vil det kunne oppstå situasjoner hvor det blir blod og gørr uansett??



Nå har det igjen blitt litt knuff, etter ca en time sammen uten problemer, og problemet oppstår som det har gjort tidligere når Kim går inn i et "hus" hun beskytter huset (som ikke er hennes engang) og biter - hun nektet også My å komme inn i boksen. Er dette territoriell aggresjon eller er det angst/frykt og det å være truet .. ??
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Jeg fortsetter tråden her, og spør fortsatt etter råd. Nå har jeg hatt dyrene ute en times tid uten knuff, så jeg har satt alle i ett bur. Det har vært en del ståpels og rumpedytting og noe piping. Så har My tatt tilflukt i et sånn fuglerede som henger på den ene burveggen, og Kim har prøvd masse å slippe inn i fugleredet. Etter 20 forsøk kom hun inn og nå sitter hun og tvangsvasker My i det bitte lille redet. Trangt ja. Men jeg bare spør, det at Kim oppsøker MY sånn, er det for å dominere henne, og står og faller dette på at My underkaster seg Kim, eller hva tror dere?? Og igjen, hva kan jeg gjøre for å få dette til å gå seg til.

Nå skal det tilføyes at Kim er fryktelig skvetten med de andre to i buret, hun skvetter til ved den minste bevegelse og løper og gjemmer seg ved den minste bevegelse, så det er klart en spent stemning i buret. Louise er rolig og avslappet og bøller tilbake når Kim buster og dytter rumpen sin mot henne, men bruser ikke med pelsen og er ganske rolig.

Dolly er helt ute av toppstriden og sitter nede i buret og spiser og spiser. Ikke rart hun er feit. =)

Men som sagt, er jeg veldig sugen på gode råd. Har ikke erfaring med denne typen langvarige konflikter.

Ps. Har vært litt lite tid til introduksjonstrening i påsken, men har nå hatt dem sammen av og til, og burene står med halvannen meters avstand, så de er kjent med luktene til hverandre.
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Etter 20 forsøk kom hun inn og nå sitter hun og tvangsvasker My i det bitte lille redet. Trangt ja. Men jeg bare spør, det at Kim oppsøker MY sånn, er det for å dominere henne, og står og faller dette på at My underkaster seg Kim, eller hva tror dere?? Og igjen, hva kan jeg gjøre for å få dette til å gå seg til.
Dette er ikke uvanlig. Så lenge det ikke er værre enn dette hadde jeg latt de gå sammen fra nå av. De trenger tid på å bli vandt med hverandre. Det vil nok ta 1 - 2 uker før alt er rolig igjen i buret, men det vil nesten alltid være litt knuffing.
Det er positivt at Kim har fått lov til å vaske MY. Da får hun vist at hun er høyere oppe på rangstigen enn MY, og vil bli mer avslappet rundt henne når hun vet at MY har akseptert dette.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Takk Larm

men, jeg tør ikke ha dem i samme bur når jeg ikke er der, de sloss og nå sitter MY igjen i fugleburet og biter etter Kim og Dolly som prøver å komme seg inn.

Men de skadene som oppsto forrige gang jeg hadde dem sammen i buret tør jeg rett og slett ikke. Men når det er sagt har alle fire ligget i samme hengekøye, men også der ble det en god del knuffing og piping, men de lå en stakket stund i samme køye også. Men det gjorde de forrige gang også, men da endte det i dype kutt og blod.. og det vil jeg ikke ta sjansen på før jeg er 100 prosent sikker på at det ikke kommer til å skje igjen.
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Og hva gjør jeg når My helt tydelig vil ut av buret.. ??
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Hvis hun er livredd og hysterisk ville jeg tat henne ut, men dersom hun bare vil ut og ingen jager henne og hun ellers får være i fred (utenom tvangsvasking), ville jeg latt henne være der inne.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Jeg feiga ut i natt, turte selvsagt ikke ha rottene i samme bur, men har begynt en ny taktikk, og om andre tror dette er helt på trynet gi meg beskjed.

Jeg har funnet ut at 2+2 ikke er et godt utgangspunkt for å få fred i huset, så i natt satte jeg Dolly inn sammen med Louise og My. Da kom det frem at det er Louise som er alfa, for hun var ganske bøllete med Dolly, insisterte på å legge henne på rygg mange mange ganger, og dyttet på henne men uten tegn til aggresjon. Det roet seg også i løpet av natten og jeg tror det skal gå relativt greit. Dolly er veldig glad i å dilte i hælene til Louise så hun er en fin og underdanig rotte. Planen videre er at når Dolly har blitt en del av flokken, om noen dager, så prøver vi igjen. Og håper at hun kan fungere som en mellommann mellom de to gruppene.

Kim syntes selvsagt ikke mye om å være alene, men jeg skal ta meg godt av henne når hun står som alenerotte.
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Ja da fortsetter jeg "bloggingen" her, siden sist har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at My har begynt å trekke seg mer tilbake, tror det skyldes at hun jo tross alt er over 2 år.

Kim er fortsatt en liten terrorist, tror det kommer av at hun er en soleklar alfa, og på ingen måte har tenkt å underkaste seg noen andre. I møte med Louise i går ble det som vanlig bråk og hun sto formelig og spyttet pels når Louise hadde løpt inn i sitt bur og gjemt seg. Så nå gir jeg meg. Det kommer aldri til å bli fred i paradis, heldigvis skal lillesøsteren min flytte hjem igjen, det er i utgangspunktet hennes rotter jeg har, så da flytter Louise og My. Egentlig er det litt leit, i og med at jeg har hatt dem i over ett år.. men Dolly og Terroristen er ganske søte de også. Kim bøller og bøller med alle - men har blitt mye tryggere mot meg. Er ikke helt trygg på henne, så noen ganger tør jeg ikke ta henne ut av buret, men som regel kommer hun frivillig til luken og vil ut, og slikker fingre og lar seg kose litt med så det er jo absolutt fremgang.

Dolly har compulsing eating syndrome, og det virker som om hun i likhet med konene til Sopranos-gjengen kun tenker på mat. Hver gang Kim bråker rømmer Dolly til nærmeste matkilde og eter og eter. Hun er ikke så veldig stor, men hun er ganske tykk - merkelig. Har aldri hatt en tykk rotte, men men. Det er vel stress eller trøste-spising hun driver med =)

Eneste jeg savner er at de skal kunne sitte i ro på skulderen min, de er nemlig helt håpløse, klatrer vilt, og er helt håpløse. Men men..
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

karmosin
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 07 May 2008, 01:28

Post by karmosin »

Siste oppdatering. Oppdaget i går noen svulster på størrelse med en vinkork på beina til Kim, og siden de hadde kommet "over natten" bestemte jeg meg for å avlive henne. Dette for å la henne slippe smerte. Svulstene var lokalisert på brystet og framfoten og gjorde det vanskelig for henne å klatre i buret. Hun har nok ikke hatt det lett i livet - og det har nok gjort henne redd. Trist er det jo, men hun har det nok bedre - og vi har nå absolutt gitt henne en sjanse. Nå flytter Dolly inn til de andre rottene og forhåpentligvis kan de leve lykkelig alle sine dager.

the end.
Karmosin, My, Thelma og Louise

K 30år

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Kondolerer, men hun fikk i alle fall en sjanse som du sier. Håper Dolly kommer til å kose seg med de andre :)

Post Reply