Hjelp : kompis til rotta mi

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Guest

Hjelp : kompis til rotta mi

Post by Guest »

Så er selmer ensom, og nå som jeg har hatt ham i et par uker, er det vel på tide å skaffe en kompis til ham. Jeg er på skolen og sover endel, så får bare lekt med ham en 6 - 7 timer hver dag, som vel ikke er nok.

Så er spørsmålet: hva er det jeg skal tenke på når jeg skaffer en liten rottekompis til ham? Skal jeg ta Selmer med i dyrebutikken og la ham hilse på de andre rotteungene? Er det veldig viktig at den nye rotta er yngre enn den jeg har nå (er ca 2 mnd, 13,5 cm etter hva jeg målte i går) slik at ikke selmer føler stillingen sin truet? Kommer han til å pisse i hele huset mitt for å markere at han er mer mann enn den nye rottegutten?

Dessuten: hvor stort bur trenger man for to rotter. Det jeg har nå er i to etasjer, det vil si et nettingetasje og en kjeller, er kanskje 70 cm bredt, lurerp å om det var fra ferplast, men husker ikke. så noen vise det frem på et eller annet forum som et bra rottebur, men er usikker på om de med det mente et bra bur for en eller to rotter...

Og dessuten: vet dere om noen dyrebutikker i osloområdet som har rotteunder nå? selmer ser slik ut:
Image
og jeg vil helst slippe å ha en som likner altfor mye.

frosk

Post by frosk »

det er jeg som er gjesten... slik kan det gå når man ikke er sin egen datamskin...

kriztin

Post by kriztin »

Jeg bor ikke i Oslo, men du bør skaffe deg en rotte til, hvis ikke vil din kjære rotte bli aggressiv..
Du trenger ikke ta med deg rotta til dyrebutikken, kan hende den i verste fall blir smittet hvis noen dyr er syke.. Siden rotten din er liten, har ikke alder noe å si på den nye kameraten.

Les mer om introdusering av nye rotter i artiklene og div på siden til NTF! :)

Han kommer ikke til "pisse" ned huset ditt, men den som er sjefen vil tisse mer enn den andre, har jeg opplevd, så det går sikkert opp i opp.

Du sier buret er 70 cm bredt, men hvor høyt og dypt er det? Kjøp en rotte til uansett!

Selmer var søt :) Lykke til, og husk å vær litt kritisk til dyrebutikkene. Kjøp ikke en rotte som ble skilt fra moren før den var 5 uker!

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

skulle det være en garanti for at en rotte som bor alene blir aggresiv?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Sjobeng wrote:skulle det være en garanti for at en rotte som bor alene blir aggresiv?
nei , men de blir jo valdig a-sosiale ..

kriztin

Post by kriztin »

Sjobeng wrote:skulle det være en garanti for at en rotte som bor alene blir aggresiv?
Rotter er flokkdyr og veldig sosiale. Med mindre du kan ligge i buret sammen med den, vaske pelsen dens og lage høyfrekvente lyder, mener jeg det er en relativt stor sjanse for at den etterhvert kan bli forstyrret. Selvfølgelig blir ikke alle rotter det, men er det verdt å ta risken?

Nå er jeg på usikker grunn her, men det kan hende rotta lever lengre hvis den får en kompis, siden å være alene, mener jeg, ikke høyner livskvaliteten til rotta.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Min første rotte hadde jeg alene for da visste jeg ikke at det måtte være minst to.. Hun var snill som et lam og min kompis. Hun fotfølgte meg overalt og var langt ifra agressiv. Men da jeg kjøpte en kompis til henne etter et år da jeg leste at rotter ikke har det bra uten annet rotteselskap, gikk det ikke like bra. Hun aksepterte ikke den nye rotten. Hun var forferdelig sjalu! Hun prøvde å rydde den nye rivalen ut av veien og jeg måtte skille de og kjøpe en ny kompis til den nye rotten + et ekstra bur :wink: De blir altså ikke asosiale og agressive mot mennesker, men i mitt tilfelle ville hun ikke ha noe å gjøre med en ny rotte..

-Rose

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Morgan's wrote: :wink: De blir altså ikke asosiale og agressive mot mennesker, men i mitt tilfelle ville hun ikke ha noe å gjøre med en ny rotte..

-Rose
Jeg mente ikke at de blir a-sosiale mot mennesker men mot andre rotter , det viker nesten som at de glemmer at de er rotter når de bor alen over tid og har bare et menneske som " flokkmedlem" :wink: :roll:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

man kan ikke akkurat påstå at en rotte blir aggresiv av å være alene... men en kompis eller to er nok kjekt å ha....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

frosk

Post by frosk »

nå har han lekt litt med inks marianne i helga, og virker dobbelt så trist som før, så det blir nok bedre med en venn.. han har vært så glad når han har hatt noen å leke med

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Har I ladet en han og en hun lege sammen? Sådan uden bur imellem?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

frosk

Post by frosk »

nei, vi delte buret i to etasjer natta, men de lekte rundt mens vi så på dem.

Men nå er det altså blitt Verdens søteste lille husky på meg. Gamlerotta Osvald, og de er gode kompiser. Det eneste problemet er at Osvald er ganske redd. Han går når jeg strekker meg etter ham og sånn, ikke som selmer, som jeg vet vil komme om jeg plystrer på ham. Jeg er altså litt redd for hva som vil skje om småen blir borte. Han gamle markerer litt nå, og det er mildt sagt litt irriterende.

I fall ikke html fungerer her:
Selmer: http://www.frosk.dk/images/lj/selmer2.jpg
Osvald: http://www.frosk.dk/images/lj/osvald.jpg

Osvald har forresten en svær stjerne i panna. Hva heter det? Dessuten, hva heter farven hans, for han er egentlig skikkelig jevnt grå, men med brune overhår.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

frosk wrote:Osvald har forresten en svær stjerne i panna. Hva heter det?
Det heter ingenting spesielt da han er en mismarked husky (en husky med skjev ansiktstegning).

Vil også komme med en advarsel mot etasjeplater av sprinkler. Det er ikke bra for rottas føtter å gå på spinkler. Ikke bare kan de sette seg fast, men de kan også utvikle noe som kalles bumblefoot.

http://www.melodynett.com/artikler/art_sykdom.php
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

frosk

Post by frosk »

urk da, det er vel ikke bra. jeg får slenge på et teppe eller noe slikt da :D takk for tipset.

Vet du hva farven heter?

Og jeg ville jo mye heller ha en med stjerne i panna enn en uten. Stjerna er søt.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Den ser ut som agouti, men kan like godt være black.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked