kastrerte og ikke-kastrerte rotter sammen

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
lotte

kastrerte og ikke-kastrerte rotter sammen

Post by lotte »

"Neutered male rats can live with male or female rats. However, they
often get along better with other male rats (regardless of whether or
not the others are neutered, and regardless of how badly he got on
with them beforehand)."


(fra rodentfancy.com tror jeg det var)

Stemmer dette med deres erfaringer?..fikk jo en melding som sa noe annet her tidligere i forumet...

lotte

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Tja, jeg har alltid hørt at det går fint med både hann og hunn rotter sammen med en kastrert hannrotte. Har ingen erfaring da..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Mine kastrerte hanner (har hatt tre opp igjennom tidene) har faktisk vist tre forskjellige retninger. Hadde en aggressiv hann som ikke ble bedre etter kastrering, så han måtte jeg dessverre avlive da han angrep alt som rørte på seg, og var i det hele tatt en veldig frustrert rotte. Den første kastraten min var ikke aggressiv, men jeg hadde kjøpt en hann og en hunn og hadde planer om avl, men så leste jeg litt mer om avl, og ombestemte meg, så jeg kastrerte hannen slik at de kunne bo sammen. Det var mens jeg ennå ikke visste bedre, i dag ville jeg nok heller ha skaffet en hann og en hunn til. Ikke for det, hannen og hunnen trivdes veldig godt sammen de, og når jeg senere fikk flere hannrotter kunne kastraten gå sammen med dem uten problemer. Han var alltid veldig konfliktsky. Den tredje jeg fikk kastrert var pga aggressivitet igjen (han bet både meg og burkameratene). En lang stund etter kastreringen kunne han bare bo sammen med enten hunner eller den ene hannen, han tålte ikke den andre hannen, men vi har jobbet veldig mye og gradvis med det, og nå kan han gå sammen med hvem som helst. Nå er han snill som et lam, og også konfliktsky når de andre hannene småbøller seg imellom.

Så, svaret er vel "det kommer an på rotten" ;)

collaitz

Post by collaitz »

Det kommer vel også an på, hvad man gør? Hvis man umiddelbart efter kastrationen sætter rotten ind sammen med andre hanner, så trives han der. Hvis han kommer ind til hunrotter, så trives han der (selvfølgelig efter en fornuftig periode, så han ikke stadig kan gøre hunrotterne drægtige) Min Joey bor sammen med tøserne - og han elsker det. Jeg kunne sikkert ikke flytte ham ind til hannerne nu (han har boet med pigerne i 1½ år), men havde jeg haft ham sammen med drengene hele tiden, så tror jeg ikke det havde været et problem.

En anden af mine rotter, Elminster, boede sammen med hannerne som kastrat. Han trivedes fint. Der var en kort periode, hvor de andre hanner mente, at han lugtede lidt for meget af dame og humpede ham lidt. Det gik hurtigt over, og han havde det godt sammen med de andre drenge indtil han døde.

ketopas

Re: kastrerte og ikke-kastrerte rotter sammen

Post by ketopas »

Har ingen egen erfarenhet, men det jag har hört av andra med den erfarenheten är att man inte ska ha kastrerad hane med okastrerade hanar pga att de blir så ranglåga att de blir utmobbade och mår dåligt av det. Honor eller andra kastrerade hanar däremot ska visst gå bra.

Guest

Post by Guest »

Jeg har haft flere kastrerede hanner sammen med mine ukastrerede hanner, og de ukastrerede har aldrig været udsat for mobning. Som sagt var der en meget kort periode, hvor Elminster blev parret (højst 1 uge), men de andre kastrater har aldrig været udsat for dette. De har fungeret i gruppen på lige fod med de ukastrerede hanner.

collaitz

Post by collaitz »

Gæsten var så mig, der ikke loggede ind :wink:

kriztin

Post by kriztin »

Min kastrerte hann går fint sammen med de 4 andre hannene, men det ser ut som om rottene ikke helt skjønner at han er kastrert, de sjekker ganske ofte. De er sikkert litt forvirret :mrgreen:

lotte

Post by lotte »

:D ja de kan jeg tenke meg..
men har avtalt å hente 2 jenter nå, så da løste det seg..men kan være kjekt å vite til siden uansett...han er nok ikke særlig produktiv når det gjelder å få unger nå heller...det tar jo bare 8 dager etter kastrasjonen/kastreringa før han er steril..og der er vi på trygg grunn..

lotte

Locked