tid på introdusering

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

tid på introdusering

Post by Martemor »

Har fått en ny jente til mine to gamle. mine to er ca 1 år og den nye er 4 og en halv måned. Hvor lang tid tar det vanligvis før jeg kan ha dem i samme bur??
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Post by Martemor »

Tror kanskje jeg finner ut dette selv :P Nå har i alle fall lill og søte møtt navnløs:P og det gikk ganske greit. buret til den lile står nå åpent og de har hilst på hverandre. men de er jo endel større en henne så vet ikke om jeg tør å ha dem i samme bur i natt.. men kanskje i morgen
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Søk på "introduksjoner", så finner du mye om emnet. Men ellers så pleier det vel å gå alt ifra et par dager til to-tre uker. :)
Men skulle ikke du ta over en enslig hanne som du ville ha en kompis til også? Blir mange rotter på deg da. :)

Martemor
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 05 May 2009, 01:11
Location: Harstad

Post by Martemor »

Hehe.. joda, skal ta over en hanne også ja. om en uke. Men jeg klarte ikke se på den stakkars lille som lå alene igjen fra kullet sitt... ingen som ville kjøpe henne. var så redd hun skulle bli avlivet, også var hun så fin!! Har henne på "prøve" en uke nå for å se om det fungerer med de andre to. De har møttes 2 ganger nå og det har gått veldig fint, de møttes først på et ukjent sted og så på rommet mitt. Men lille og søte er ikke så interessert i henne enda. du knuffer og snuser litt, men bryr seg ikke veldig utenfor buret or det er alt for mye annet og utforske. Men den nye er veldig redd og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal venne henne til meg. Bare jeg tar i henne hyler hun og blir helt hysterisk.. Noen tips?? Har hatt henne inntil meg i genseren og i teppet, men hun bli helt stiv og bare tisser og bæsjer.
Marte, Mini og Jackson <3

Savner jentene mine Lille og Søte

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Post by K Salas »

Her er hvordan jeg har "temmet" redde rotter før:
Sett deg ved siden av buret hennes. Ha burdøren åpen, snakk til henne. Les en bok, pusl med noe rolig og stille. Sitt der noen timer hver dag, da blir hun vant til lukten, stemmen og bevegelsene dine.
Stikk hånden din inn i buret hennes, hold den der stille og rolig, la henne snuse og bli vant til hånden din. Legg en godbit midt i håndflaten og la henne bruke den tiden hun trenger på å tørre å ta den. Slik vil hun assosiere hånden din med noe godt og hyggelig.
Etterhvert som hun er tryggere på hånden din, stryk borti henne litt forsiktig, klø henne, fortsatt forsiktig, og når hun er trygg på deg kan dere leke litt.
Løfting kommer helt sist når hun ikke er så redd lenger. Sannsynligvis har hun blitt trygg på deg, kommet ut av buret og klatret på deg lenge før du har kommet så langt som å løfte henne.
Husk at buret er det trygge stedet, det er hjemmet til rotta di, akkurat som rommet ditt eller godstolen i stua.
Pass på å alltid føre hånden din mot rotta fra siden eller forfra, ikke ovenfra, det er skummelt.

Lykke til med den lille navnløse, hun blir sikkert like kosete som de andre jentene dine.

Post Reply