Re: Nytt innlegg om Megacolon

Moderator: Styret 2019

Brukeravatar
torasrotter
Gammelrotte
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav torasrotter » 28 mai 2010, 14:14

Nå mener jeg ikke å være frekk eller kritisk, og dette er absolutt ikke et personlig spm, men et objektivt spm med tanke på avl i landet vårt.. Jeg ser det nå er blitt postet Det står skrevet at det finnes ingen gyldig grunn til å avle dersom det er risiko for megacolon.. Det jeg da lurer på er hvordan kan vi kartlegge hva/hvor stor risikoen for MC er i en paring?? Mener ikke å starte en diskusjon nå, men som det står er risikoen for MC tilstede ved highwhite/whitespotting selv om det ikke har vært tilfeller av det i slekten før. Men dessverre som vi har sett flere tilfeller av, så kan MC også oppstå hos rotter uten HighWhite.. Så hvordan kan man da bestemme hvilke paringer som er risikofrie?? Spør bare fordi jeg regner med dette er blitt diskutert og reflektert over før tråden ble postet :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Brukeravatar
torasrotter
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav torasrotter » 30 mai 2010, 22:10

Jeg ønsker gjerne et svar på spm mitt.. Det er det samme fra hvem, men 30 visninger og ingen svar :huh:

Brukeravatar
Matmor
Gammelrotte
Sted: Sandefjord

Legg innav Matmor » 30 mai 2010, 22:43

Det er en interessant diskusjon. Nå sitter jeg ikke i styret, men hvis det er OK kommer jeg gjerne med et innspill om hvordan jeg tolker det?
For det første regner jeg med at "risiko" er trykkfeil for "økt risiko".

Når det gjelder skrivet oppfatter jeg det som en klar oppfordring fra styret til å ikke avle på "high white" markeringer.

Når det gjelder MC som oppstår uten at rotten eller foreldrene har "high white" markeringer ville min tolkning være å følge anbefalningene fra "Hund, avl og helse", Smådyrpraktiserende Veterinærers forening 1991 og late som om MC skyldtes enten autosomale recessive gener eller dominante gener med ufullstendig penetrans. Det vil si unngå bruk i avl
1) Foreldre
2) Valper fra kullet og tidligere kull
Jeg er ganske sikker på at vi ikke har stor nok tamrottebestand til å gå strengere til verks enn det, men det er min personlige oppfatning.

Nå er det jo helg, da, og man kan ikke forvente at styret får snakket sammen om hvordan de skal svare deg på best mulig måte uten å konferere seg imellom ;) Selv om de sikkert har diskutert teksten på forhånd er akkurat hvordan man skriver ting for å unngå misforståelser en interessant balansekunst. Derfor regner jeg med at ingen vil svare deg før de har rukket å diskutere ordlyden i svaret...
:rat:

Brukeravatar
torasrotter
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav torasrotter » 31 mai 2010, 00:00

Ja jeg regner med det tar en liten stund før jeg får svar :cheerful: Ja det er en veldig interessant diskusjon, og det er jo også viktig å diskutere slike ting.. Hvis innlegget var en ren oppfordring til å ikke avle på highwhite/whitespotting rotter kunne det kanskje vært formulert litt klarere?? Lurer da også på om dette er noe som er tatt opp i styret, og blitt avgjort at skal gjelde?? Altså for å omformulere meg litt: Er dette noe som vil stå i Ntf`s avlsveiledning fra og med nå? Og vil dette gjelde rotter som er HW, eller også rotter som er etter foreldre som er HW? Iogmed at jeg nok vil få endel unger i kullet mitt nå som er HW, og hvis ikke er jo faren det så er det noe som kan være ganske vesentlig å vite for mange av mine kjøpere :wink: Og hvilke avtegn gjelder det isåffall?? American berkshire, headspot, blazed, variegated, capped (m/u splitt), patched, masked, husky, dalmation, turpin og van?? Regner med det blir endel å diskutere dette her, så take your time, ble jo endel spm :bashful:
:rottehode:

Brukeravatar
Larm
Gammelrotte
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Larm » 31 mai 2010, 11:35

Jeg har dessverre ikke nok kunnskap innen dette emnet til å svare. Jeg er fremdeles ikke helt oppdatert på benevnelser m.m. :trist:
Så lenge jeg ikke har fullstendig oversikt over dette, så avventer jeg heller og lar andre med mer kunnskap svare :oops:

Det er forresten lenge siden vi tenkte å legge ut infoen, men det var blitt glemt :oops:
Det er derfor den først har kommet nå. :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no
http://www.mystic.no

Brukeravatar
torasrotter
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav torasrotter » 31 mai 2010, 12:06

Ja det er jo ikke lett når alle bor på forskjellige deler i landet :cheerful:

Brukeravatar
renya
Webmaster
Kjønn: Kvinne
Sted: Austafor sol og vestafor måne

Legg innav renya » 31 mai 2010, 22:33

Det er nok ikkje ferdig diskutert, men ordlyden i kort-posten er litt forandra i allefall.

Ellers vil eg egentlig oppfordre til å lese Heidi sin Megacolonartikkel om igjen, (denne), den må nok lesast fleire gonger for å virkelig fatte alvorligheten i sjukdommen.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Gå tilbake til «Tilbakemeldinger til styret»